مناظره ترقي با عباس زاده مشكيني و كواكبيان در باره قانون احزاب

دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی و دبیرکل حزب مردم سالاری درباره بررسی دلایل تغییر قانون احزاب و پیامدهای آن به مناظره پرداختند.

به گزارش شبکه ایران، رادیو گفتگو در مناظره ای با حضور محمود عباس زاده مشکینی، دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب و مدیر کل سیاسی وزارت کشور، حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی و مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم سالاری به بررسی دلایل تغییر قانون احزاب و پیامد های ان پرداخته است.

عباس زاده مشکینی به تجربه سی ساله اجرای این قانون و تحولات اجتماعی ّ سیاسی و فرهنگی کشور در این مدت اشاره و می گوید: تقریباً همه به این نتیجه رسیدند که روی قانون فعلی، کارِ کارشناسی دقیقی شود و پیش نویس اصلاحی تهیه شود و در روند قانونگزاری قرار گیرد.

وی معتقد است قانون فعلی احزاب بیشتر ناظر بر نحوه صدور مجوز، یا پروانه فعالیت است. بخش نظارت، کیفیت نظارت، نحوه نظارت، به طور دقیق و کامل و جامع و مانع در این قانون مد نظر قرار نگرفته است.

مصطفی کواکبیان هم در مورد اینکه اصلاح قانون احزاب در روند برگزاری انتخابات، خصوصاً انتخابات پارلمانی چه تغییری ایجاد خواهد کرد، گفت: این بستگی به نوع اصلاحیه دارد.

وی افزود: واقعیت این است که قانون احزاب را باید اصلاح کنیم ، اما پیش نیازش این است که احزاب به صورت جدی وارد گردونه فعالیت های انتخاباتی شوند. اساساً انتخابات هسته اصلی هر دموکراسی است و احزاب هم هسته اصلی هر انتخاباتی هستند. ما نمی توانیم بحث مردم سالاری دینی را داشته باشیم ولی بحث احزاب را نادیده بگیریم.

حمیدرضا ترقی معتقد است اصلاح قانون احزاب می تواند کارکرد جدیدتری را برای احزاب فراهم کند ولی تا زمانیکه در فرهنگ عمومی جامعه، حزب گرایی گسترش پیدا نکند و حزب گرایی به عنوان یک ارزش مثبت سیاسی تلقی نشود، یقیناً نمی توانیم کارکرد احزاب را به سطح قابل قبولی ارتقاء دهیم.

وی معتقد است زمانی مردم میتوانند به احزاب رای دهند که احزاب یک گرایش دینی شفاف و روشنی داشته باشند و فقط از مجرای سیاسی به مسائل نگاه نکنند، بلکه بتوانند نیازها و مطالبات دینی جامعه را هم در کنار مطالبات سیاسی تأمین کنند. همچنین مطالبات و خواسته های عمومی مردم و مصالح نظام و انقلاب را بر خواسته های جناحی و حزبی خودشان ترجیح دهند.

 آقای ترقی خواستار دعوت نمایندگان همه احزاب برای تدوین پیش نویس تغییر قانون احزاب شد.

مشروح این گفتگو در ادامه می آید...

رادیو گفت و گو: هدف از اصلاح قانون احزاب چیست؟

*همه صاحبنظران معتقدند باید قانون فعلی احزاب اصلاح شود

مشکینی: قانون فعلی فعالیت احزاب مناسب با شرایط اجتماعی سیاسی و فرهنگی اوایل انقلاب بوده و انصافاً نسبت به شرایط آن زمان قانون بهتری بوده است. این قانون بعد از حدوداً سی سال، تجربه اجرایی و تحولاتی که در کشور به وقوع پیوسته، محدودیت ها و احتمالاً نقطه ضعف هایی داشته، که تجربه شده و الان نه از طرف ما بلکه از طرف همه صاحب نظران و کسانی که در آن موقع، با عناوین مدیر سیاسی، فعال سیاسی، سیاستمدار و مدیر، با این قانون ارتباط داشتند، به این نتیجه رسیدند که باید بر قانون فعلی کارشناسی دقیق تری انجام و پیش نویس اصلاحی تهیه شود تا در روند قانونگذاری قرار گیرد.

رادیو گفت وگو: آقای مشکینی اجازه دهید، آقای حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی هم پشت خط تلفنی برنامه هستند. به ایشان هم سلام عرض می‌کنیم. دوباره در خدمت شما خواهیم بود.

ترقی: بنده هم خدمت شما و آقای مشکینی سلام عرض می کنم و همین طور همه شنوندگان عزیزی که این برنامه را گوش می دهند.

رادیو گفت وگو: اجازه دهید سوال دوم را هم از آقای مشکینی بپرسیم، باز در خدمتتان خواهیم بود. آقای مشکینی، چه مواردی تغییر قانون احزاب را الزامی می کند؟ همه آن موارد را می فرمایید؟

*برخی احزاب یک دفتر هم برای فعالیت ندارند

مشکینی: در بازنگری و اصلاح قانون احزاب فعلی، باید تلاشها معطوف به اهدافی باشد، مانند اینکه، برای مدیریت جامعه بتواند نیروی انسانی صالح و کارآمد تربیت کند، قانون باید کمک کند تاعملکرد مالی احزاب شفاف شود، منابع مالی احزاب، در قانون مد نظر قرار گیرند. قانون فعلی به گونه ای است که درحال حاضر ما نزدیک 250 حزب دارای مجوز داریم در حالی که خیلی از این احزاب حداقل فعالیت را هم ندارند. ما در کشورمان با اهدافی نظیر پدیده فصلی روبرو هستیم که در موقع انتخابات به صورت مقطعی ظهور دارند، یا پدیده ای مانند رشد قارچ گونه احزاب که پروانه فعالیت خاصی ندارند، و حتی برخی از احزاب، یک دفتر هم برای فعالیت ندارند. قانون باید کمک کند یک حداقل هایی برای فعالیت جدی احزاب در نظر گیرد و به تعبیری قانون باید کمک کند برای تسهیل فعالیت احزاب. از طرف دیگر قانون باید به طور دقیق به رابطه احزاب با حاکمیت، رابطه احزاب با مردم، کمک کند. قانون بایدبه گونه ای عمل کند که احزاب از پایین به بالا به طور طبیعی شکل بگیرد و فعالیت احزاب به گونه ای باشد که اعتماد مردم به احزاب بیشتر شود و احزاب بتوانند در چارچوب قانون و منافع ملی، مشارکت شهروندان در عرصه های مختلف راعمق ببخشند و بتوانند عرصه رقابت و مشارکت مردم را روز به روز توسعه و عمق و کیفیت بخشند. این قانون فعلی بیشتر ناظر بر نحوه صدور مجوز یا پروانه فعالیت است. بخش نظارت، کیفیت نظارت، نحوه نظارت، به طور دقیق و کامل و جامع و مانع در این قانون مد نظر قرار نگرفته، ما امیدواریم ان شاا... با کار کارشناسی خوبی که شده و دارد می شود و ما یک فراخوانی هم در رسانه ها درج کرده ایم و از کلیه احزاب صاحب فکر و اندیشه، فعالان سیاسی، اساتید دانشگاهها خواستیم که انتقادات و پیشنهادات خودشان وحتی تجربه دیگر کشورهایی که شرایطشان مثل کشورماست و کارهای پژوهشی قبلی که در کشور انجام شده، جمع بندی شود تاان شاا... بتوانیم یک پیشنویس کارشناسی خوب که منتج به تهیه یک قانون احزاب جامع شود را به دست بیاوریم. و در حال پیگیری هستیم .

رادیو گفت گو: اجازه دهید با آقای کواکبیان(دبیرکل حزب مردم سالاری) هم سلامی عرض کنیم. سلام شبتان بخیر.

کواکبیان: سلام عرض می کنم خدمت شما و شنوندگان محترم. شب شما هم بخیر. در خدمت شما هستم.

رادیو گفتگو: آقای ترقی، شما به عنوان عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی که تجربه بسیار زیادی هم در خصوص فعالیت های حزبی در کشور داشتید، به نظر شما با اصلاح قانون احزاب، بر کارکرد احزاب تغییری ایجاد می شود؟

*قانون فعلی متناسب دهه 60 است

ترقی: البته اصلاح قانون احزاب می تواند کارکرد جدید و به روزی را برای احزاب فراهم کند ولی تنها عامل برای فعال سازی احزاب، نمی تواند قانون احزاب تلقی شود. زیرا در فرهنگ عمومی جامعه، تا حزب گرایی گسترش پیدا نکند و به عنوان یک ارزش مثبت سیاسی برای مردم تلقی نشود و مردم احساس نکنند که از طریق احزاب بهتر می توانند وظیفه نظارتی خودشان را نسبت به حکومت و دولت انجام دهند و مشارکت سیاسی آنها هم نظامند تر خواهد شد، نمی توانیم کارکرد احزاب را به سطح قابل قبولی در جامعه ارتقاء دهیم. ولی یقیناً اصلاح قانون یک سری تسهیلاتی را در زمینه کارکرد بهتر احزاب از شرایط کنونی فراهم می کند. وهمانطور که آقای مشکینی هم اشاره کردند، این قانون متناسب با دهه 60 نوشته شده و در شرایط کنونی با تقریباً فاصله نزدیک به 30 سال، تحولات سیاسی شگرفی در صحنه سیاسی کشور شکل گرفته، رشد سیاسی بالایی را سبب شده است، پیچیدگی های سیاسی در کشور بسیار شده و کارکرد احزاب هم آثار مثبت و منفی مختلفی در جامعه و در نزد دولتمردان پدید آورده که اینها اگر از طریق اصلاح قانون و هدایت حرکت احزاب در جامعه به سمت اهدافی که در نظام اسلامی برای احزاب در نظر گرفته شده، سامان پیدا نکند، یقیناً ما آینده مطلوبی را نمی توانیم در کشور پیش بینی کنیم.

رادیو گفت وگو: اجازه دهید گفتگو را با آقای کواکبیان ادامه دهیم. آقای کواکبیان، سوالی که از آقای ترقی پرسیدم را به نوعی دیگر از شما می پرسم. به نظر شما اصلاح قانون احزاب در روند برگزاری انتخابات، خصوصاً انتخابات پارلمانی تغییری ایجاد خواهد کرد؟

*قانون احزاب را باید اصلاح کنیم

کواکبیان: این موضوع بستگی به نوع اصلاحیه دارد. در حال حاضر دو سه طرح در مجلس مطرح شده که به هم مرتبط هستند البته دولت قرار است که لایحه جامع انتخابات را به صحن علنی ارائه دهد که هنوز ارائه نشده. اما طرحهای مطرح شده در مجلس: اول طرح استانی شدن انتخابات و دیگری بحث تقویت جایگاه احزاب، مبحث دیگر هم بحث تقویت جایگاه شوراها می باشد. اینها طرح های سیاسی مهمی است که در مجلس اعلام وصول شده و در دستور آینده کمیسیون ها و صحن علنی قرار دارد. منتها مسئله ای که وجود دارد این است که اگر عبارتهایی از قانون احزاب را ما بالا و پایین کنیم، مشکلی را حل نمی کند. نطفه احزاب در کشورهای اروپایی با انتخابات شکل گرفت، یعنی انتخابات هسته اصلی هر دموکراسی و احزاب نیز هسته اصلی هر انتخاباتی است. ما نمی توانیم بحث مردم سالاری دینی را داشته باشیم، ولی بحث احزاب را نادیده بگیریم، به دلیل اینکه احزاب این مورد را بهتر پیگیری می کنند. واقعیت این است که قانون احزاب را باید اصلاح کنیم. اما پیش نیازش مسئله انتخابات است که احزاب را به صورت جدی وارد گردانه فعالیتها کند. اما فقط حضور احزاب در انتخابات نمی تواند نقش مستقیمی داشته باشند.

رادیو گفت وگو: آقای مشکینی هم پشت خط هستند، وزارت کشور در حال تدوین قانون احزاب است. در زمینه تدوین اگر از آقای مشکینی سوالی دارید؟ بفرمایید، ایشان پاسخ می دهند.

کواکبیان: من معتقدم که باید در بحث قانون احزاب 5،6 نکته حتماً رعایت شود. این بحث تناسب قانون احزاب با انتخابات به نظر می رسد بحث عامی است و گستره وسیع تری را می طلبد. در عین حال ما باید تأکید داشته باشیم تا احزاب بتواند میتینگ های سیاسی برگزار کنند. باید تأکید کنیم بر اینکه احزاب، نشریات و روزنامه ها، عنوان خودشان را داشته باشند. و اینکه دادگاه باید مرجعی باشد برای انحلال رسمی احزاب که این تأکیدات ان شاالله رعایت شود.

رادیو گفت وگو: اگر سوال مشخصی دارید از آقای مشکینی بپرسید؟

کواکبیان: من واقعاً نمی دانم چه پیشنویسی آماده شده که من بخواهم سوال کنم. من درذهنم قانون احزاب سال 64است که آقای مشکینی می خواهند در آن تغییراتی دهند.

رادیو گفت وگو: پس بگذارید من سوال را طور دیگری مطرح کنم. آقای مشکینی با توجه به اینکه در طول تاریخ، احزاب نتوانستند اعتماد مردم را به خودشان جلب کنند، به نظر شما برای برطرف نمودن این مشکل چه راهکاری باید در نظر گرفت؟

*برای اصلاح قانون احزاب، اجماع منطقی وجود دارد

مشکینی: من هم سلام عرض می کنم هم تشکر می کنم از دوست عزیزمان آقای ترقی و دوست عزیزمان آقای کواکبیان، که هم یک شخصیت حزبی هستند و هم در مجلس به عنوان یک نماینده مردم انجام وظیفه می کنند، هم به عنوان صاحب امتیاز یا به تعبیری مدیر مسئول روزنامه مردم سالاری هستند. دوستان به نوعی عرایض بنده را تأیید فرمودند و به نوعی مؤید این است که برای اصلاح قانون احزاب، به تعبیری اجماع منطقی وجود دارد. آقای ترقی هم یک مطلبی را مطرح فرمودند. به نظر من شرایطی که احزاب در کشور ما دارند کارآمد نیستند و یا نقش مورد انتظار خودشان را نمی توانند ایفا کنند یا اعتماد مردم را در حد انتظار جلب نکرده اند که این به طور طبیعی دلایل بسیار زیادی دارد. از جمله دلایل تاریخی، سیاسی، اجتماعی و بخشی از دلایل مرتبط با بسترهای فرهنگی موجود در جامعه است که در طول تاریخ شکل گرفته، بخشی از آن هم مربوط به قانون احزاب است. ما ادعا نمی کنیم که صرفاً با اصلاح قانون احزاب می شود همه این نارسایی ها را پاسخ داد . به هر صورت ما نمی توانیم یک قانون احزابی را که ضمن داشتن نقاط مثبت، نقطه ضعف هایی هم دارد بیش از این تحمل کنیم، حالا به حمدالله در مجلس و در دولت هم این اهتمام وجود دارد. چه بهتر که برای اصلاح و به روز کردن قانون فعلی قدم مؤثری برداشته شود، به گونه ای که هدف متصور در اصل 26 قانون اساسی که آزادی فعالیتهای حزبی را تجویز می کند عملی کند. قوانین باید به گونه ای باشد که بتواند هم تأمین کننده هدف قانون اساسی باشد هم مردم تکلیف خودشان را بدانند.

رادیو گفت وگو: آقای مشکینی، آقای کواکبیان اعلام داشتند که مردم به احزاب رأی دهند مثل سایر کشورها. نظر شما به عنوان مدیرکل سیاسی وزارت کشور چیست؟

*قانون احزاب همین امسال اصلاح شود

مشکینی: ما در دنیا نظام های انتخاباتی متنوعی داریم. هر کشوری به تناسب ایدئولوژی حاکم در جامعه و بر اساس قانون اساسی اش یک نظام انتخاباتی دارد. در حال حاضر نظام انتخاباتی ما این است که نقاط مثبت و احتمالاً ممکن است آسیب هایی داشته باشد، که در جای خودش قابل بحث و بررسی است.من فرمایشات آقای کواکبیان را مطلقاً رد و تأیید نمی کنم. فعلاً ما این نظام انتخاباتی را داریم و این نظام انتخاباتی بر اساس قوانین مصوب کشور است و در حوزه انتخابات عمل می کنیم. در این حوزه نقش احزاب در کشور ما این اندازه است. حالا برخی اعتقاد دارند که این مقدار کم است و باید بیشتر شود که درجای خودش قابل بررسی است. من معتقدم می شود همین قانون احزاب را امسال اصلاح و به روز کرد و به تعبیری یک قانون جامع و مانع داشت.

 رادیو گفت وگو: آقای ترقی! نظر شما در خصوص مطلبی که آقای کواکبیان مطرح فرمودند چیست؟ آیا اعتقاد دارید که مردم باید به احزاب رأی دهند نه به شخص؟

*احزاب، مصالح نظام و انقلاب و آرمانها را بر منافع حزبی خودشان ترجیح دهند

ترقی: اعتقاد پیدا کردن احزاب به جایگاه گروه مرجع جامعه، نیازمند یک سری شاخص ها و رعایت یک سری اصول و فعالیت ها است. اگر احزاب نتوانند خودشان را به گروه مرجع برسانند، نمی توانند انتظار داشته باشند که مردم به آنها اعتماد کنند و به آنها رأی دهند. رسیدن به چنین مرحله ای در درجه اول نیازمند این است که احزاب یک گرایش دینی شفاف و روشنی داشته باشند. چون جامعه ما جامعه اسلامی است، مردم سالاری ما مردم سالاری دینی است، و این اقتضا می کند احزاب سیاسی صرف نباشند و فقط از مجرای سیاسی به مسائل نگاه نکنند . بلکه بتوانند آن نیازهای دینی و خواسته های دینی و مطالبات دینی جامعه را هم در کنار مطالبات سیاسی تأمین کنند. اگر احزاب در این وادی بتوانند حرکت کنند، یقیناً مثل گروههای مرجعی که امروز مردم به آنها اعتماد می کنند، حرف آنها، موضع آنها، حمایت آنها و رویکرد آنها درتصمیم مردم تأثیر دارد و می توانند خودشان را به آن مرحله ارتقاء دهند. این نیازمند به این است که اولاً احزاب مطالبات مردم و خواسته های عمومی مردم در مواضعشان را بر خواسته های جناحی و حزبی خودشان ترجیح دهند. دوم اینکه مصالح نظام و انقلاب وآرمانها را بر منافع حزبی خودشان ترجیح دهند. سوم اینکه به معنویت مردم و به ایدئولوژی مردم و اعتقادات مردم نه تنها احترام بگذارند، بلکه مبنای مواضع خودشان قرار دهد. اینها زمینه اعتمادسازی مردم نسبت به احزاب را می تواند فراهم کند و جایگاه احزاب را ارتقاء دهد به گروه مرجعی که مردم وقتی به حزبی می خواهند رأی دهند احساس می کنند که خواسته های آنها، مطالباتشان، دیدگاههایشان، اندیشه شان و حتی آخرتشان در رأی دادن به لیستی است که آن حزب در فلان انتخابات اعلام می کند. بر این اساس می شود چنین بستری را در جامعه فراهم کرد. که اصلاح قانون، نیازمند به فرهنگ سازی در جامعه دارد.

رادیو گفت وگو: آقای ترقی! شما به عنوان عضو هیئت مؤتلفه اسلامی، نظر کارشناسی خودتان را به وزارت کشور اعلام کردید؟

ترقی: ما کم و بیش از طریق قائم مقام حزب، آقای بادامچیان، که در کمیسیون ماده 10 هم هستند، سعی کردیم منعکس کنیم و درخواستمان از آقای مشکینی این است که در رابطه با تدوین پیشنویس حتماً نمایندگان احزاب را رسماً دعوت کنند و با حضور نمایندگان احزاب این پیشنویس تکمیل شود و ان شاالله برای پخته تر شدن به مجلس داده شود.

رادیو گفت وگو: آقای کواکبیان شما چه طور؟ نظر کارشناسی خودتان را به وزارت کشور اعلام کردید؟

*باید مشکل احزاب را از طریق قانون حل کنیم

کواکبیان: در حقیقت ما در مورد اشکالات قانون فعلی نقطه نظراتی داریم ولی اینکه چه پیشنویسی قرار است ارائه شود، همان طور که آقای ترقی فرمودند بهتر است پیشنویسی که مثلاً اداره کل سیاسی و آقای مشکینی تهیه کردند برای احزاب ارسال شود که نقطه نظراتشان را در رابطه با آن پیشنویس ارائه دهند و در یک جمع بندی به صورت مثلاً لایجه به مجلس بیاید. بحثم این است که اولاً منظور ما از این که انتخابات حزبی شود ممکن است در حال حاظر شرایطی نباشد که یک حزب بیاید فقط لیست دهد، بلکه مجموعه ای از احزاب یک ائتلافی تشکیل دهند. ما اگر الان فرض کنیم که 150 حزب داشته باشیم این 150 حزب می تواند مثلاً در 5 فهرست لیست دهند.هر 30،40 حزب با هم شوند و یک ائتلافی را شکل دهند. بحث این نیست که نباید ارزشهای دینی و معنویات  را رعایت کرد؛این توصیه اخلاقی که آقای ترقی می فرمایند خوب است، الان حتی حزب مؤتلفه هم نمی تواند از لحاظ قانونی فهرستی را در لیست انتخاباتی داشته باشد. من بحث قانونی داشتم. ما باید بالاخره مشکل اساسی را از لحاظ قانون حل کنیم و طبیعتاً این توصیه ای هم که ایشان می فرمایند، حرف درستی است و مردم رعایت می کنند.

رادیو گفت وگو: آقای مشکینی نظر شما چیست؟ 

مشکینی: من متأسفانه به دلیل کیفیت پایین صدا در جریان قسمت آخر فرمایش آقای ترقی و آقای کواکبیان قرار نگرفتم. اگر می شود خلاصه بفرمایید.

رادیو گفت وگو: آقای کواکبیان گفتند چند حزب با هم متحد شوند و یک لیست در انتخابات بدهند و انتخابات را به این صورت پیش ببریم. ضمن اینکه وزارت کشور هم کار کارشناسی اش را برای احزاب بفرستد.

مشکینی: ما در ارتباط با اصلاح قانون احزاب، که از یک سال پیش شروع کردیم، دوستان ما از دبیرخانه کمیسیون ماده 10 احزاب، با دبیر کل 100 حزب در دفاترشان صحبت کردند. قرار است با شخصیتهای مختلف و جریانات و تیم های مختلف سیاسی بروند مصاحبه کنند، نظرشان را حضوری بگیرند. مااعتقاد داریم که هر چه از مشارکت بیشتر صاحب نظران، از جریانات مختلف، با سلیقه های مختلف استفاده شود، محصولی که به دست می آید محصول با کیفیت و مفیدی خواهد بود و تمام سازوکارهایی که برای این کار لازم است ما ان شاالله انجام خواهیم داد.

رادیو گفت وگو: متشکرم. آقای ترقی شما بفرمایید به عنوان صحبت پایانی.

*قانون احزاب باید متناسب با فلسفه سیاسی اسلام تنظیم شود

ترقی: من تشکر می کنم از آقای مشکینی که این پیشنهاد را دنبال می کنند که اظهار نظر مسئولان احزاب را دریافت کنند و از جمع بندی آن پیشنویس اصلاحیه تهیه شود. کار بسیارارزشمندی است، امیدواریم با توجه به تعریفی که قطعاً از تحزب در نظام اسلامی در این قانون خواهد شد و جایگاه احزاب در ساختار قدرت، متناسب با فلسفه سیاسی اسلام، ما بتوانیم حرکت تحزب را در جامعه اسلامی مان به گونه ای هدایت کنیم که هم نقش مؤثری در تقویت بینش سیاسی مردم، هم نقش موثری در افزایش مشارکت سیاسی مردم، هم نظارت همگانی مردم را که همان امربه معروف و نهی از منکر است را به نحو مطلوبی در جامعه دنبال کنند.

 رادیو گفت وگو: آقای ترقی با شما خداحافظی می کنیم. آقای مشکینی اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید.

مشکینی: من هم تشکر می کنم هم از تلاش شما به عنوان رسانه که به هر صورت امکان ایجاد این ارتباط را هم با مردم هم با نخبگان فراهم می آورید و برای طرح این مباحث فضایی را باز می کنید و آماده می کنید و برای خودتان ان شاالله برکت دارد. امیدواریم ان شاالله با تلاش و همکاری و مشارکت همه عزیزان بتوانیم یک محصول مفید و با کیفیت و نهایتاً به تعبیری یک قانون جامع و مانع تأمین کننده اهداف و آرمانهای نظام، مطالبات مردم و اهداف مؤکد در قانون اساسی است را، ان شاالله بتوانیم فراهم کنیم.

 


 
مشروح مناظره ترقي و شكوري راد در دانشگاه تهران

سه شنبه 10آذر1388ساعت 16:30
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاري فارس، حميدرضا ترقي عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي و علي شكوري‌راد عضو شوراي مركزي حزب مشاركت عصر روز گذشته در هفتمين جلسه از سلسله نشست‌هاي "تبيين ديدگاه‌ها و مواضع شخصيت‌ها، احزاب و تشكل‌هاي سياسي_ديني " كه از سوي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه تهران برگزار شد، به مناظره پرداختند.
در ابتداي اين مناظره حميدرضا ترقي اظهار داشت: پس از اينكه در انتخابات 84 احمدي‌نژاد موفق به كسب اكثريت آراء شد، چند رقيب سياسي در صحن قدرت در مقابله او قرار گرفتند و آسيب شناسي و ريشه‌هاي آن موجب شده تا نحوه رقابت انتخاباتي در اين دوره مبتني بر يك برنامه‌ريزي وسيع و گسترده در دو جريان مهم سياسي كشور شود.
وي افزود: در اين دوره رقابت به گونه‌اي بود كه 3 نفر با يك نفر رقابت مي‌كردند و فضاي تبليغاتي به چهار قسمتي كه يك چهارم آن مربوط به احمدي‌نژاد و سه چهارم ديگر به رقباي تعلق داشت، تقسيم شد.
اين عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي ادامه داد: در اين بين جريان اصلاحات با سازمان‌دهي راي و ايجاد شبكه اجتماعي غني از نيروهاي آموزش ديده، آمادگي بسيار خوبي را براي حضور در صحنه انتخابات پيدا كرد و طبيعتا جديتي كه همه گروه‌هاي سياسي براي شركت در صحنه انتخابات داشتند و فضاي رقابتي كه پديد آمد، موجب شد كه ما يك حضور پرشور در انتخابات داشته باشيم.
ترقي با بيان اينكه پذيرش نتيجه انتخابات براي اصلاح طلبان سخت بود، تصريح كرد: شرايط پذيرش آرا براي اصلاح طلبان در اين دوره درست شبيه شرايطي بود كه اصولگرايان در انتخابات دوم خرداد داشتند؛ اصولگرايان در انتخابات دوم خرداد همه نيروهاي خود را بسيج كردند و عمده ظرفيت‌هاي خود را به كار گرفتند تا پيروز شوند اما نتيجه آن انتخابات بر خلاف محاسبات و پيش بيني‌هاي ما بود.
اين عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي خاطرنشان كرد: پس از اينكه در انتخابات دوم خرداد، خاتمي راي آورد، ما به بلافاصله به وي تبريك گفتيم و نتيجه انتخابات را علي‌رغم هزينه‌هاي بسيار سنگين پذيرفتيم چراكه وقتي فصل‌الخطاب، راي مردم است ما نتيجه را پذيرفته و كاملا در مسير قانوني حركت كرديم.
ترقي يادآور شد: حتي پس از آن نيز در انتخابات مجلس ششم كه اصلاح طلبان موفق شدند اكثريت آرا را به دست بياورند و برخي در تهران با حكم حكومتي رهبري تائيد صلاحيت شدند و به مجلس راه پيدا كردند باز هم ما نتيجه انتخابات را پذيرفتيم و تسليم قانون بوديم.
وي با بيان اينكه در اين انتخابات براي اولين بار در كشور حادثه‌اي رخ داد كه تاكنون سابقه نداشت، گفت: نامزد شكست‌خورده انتخابات كه فلسفه حضورش در انتخابات باز گرداندن قطار قوه مجريه كشور به ريل قانون عنوان شده بود، با عدم پذيرش نتيجه آرا و عدم تمكين بر ساز و كارهاي قانوني كشور براي رسيدگي به نتيجه انتخابات بر خلاف قانون حركت كرد و از پذيرش فرآيند قانوني انتخابات امتناع كرد.
اين عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي ادامه داد: اين اولين انتخاباتي بود كه به صورت بي‌نظير و با مشاركت بالاي مردم و حضور فعال همه جريان‌هاي سياسي حتي مخالفين نظام برگزار شد، اما با اتفاقات پس از آن و عدم پذيرش نتيجه آراء از سوي كانديداي شكست خورده اين انتخابات زير سئوال رفت .
ترقي با اشاره به اينكه موسوي بدون هيچ استدلال روشني قبل از شمارش آرا طي يك مصاحبه‌ پيروزي خود در انتخابات را اعلام كرد، گفت: قبل از انتخابات كميته صيانت از آرا تشكيل شد كه بنايش بر اين بود تا طرح القاي تقلب در انتخابات را در صورت راي نياوردن موسوي، مطرح كند.
وي تصريح كرد: در اين بين حمايت‌هاي آمريكا و انگليس از نامزد شكست خورده موجب شد تا نگاه‌هاي متفاوتي نسبت به انتخابات بوجود بيايد، چراكه وقتي نامزدي نياز به حمايت كشورهاي غربي و استكباري ندارد با صراحت اعلام مي‌كند كه من نيازي به شما ندارم و تكيه من بر ملت و مردم كشور خودم هست اما چنين موضعي در اين حوادث و با توجه به حمايت‌هاي اين كشورها از موسوي نديديم.
اين عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي ادامه داد: موسوي اين انتخابات را با تمام بزرگي و عظمت آن يك تقلب بزرگ دانست، سازمان مجاهدين يا حزب مشاركت آن را كودتا تلقي كردند، رئيس جمهور آمريكا در نتيجه انتخابات رياست جمهوري ايران اظهار ترديد كرد، روزنامه گاردين اين انتخابات را يك كودتا تلقي كرد، اتحاديه اروپا از تقلب در انتخابات ابراز ترديد مي‌كند، مركل صدر اعظم آلمان تخلف در انتخابات را تائيد كرده و خواستار باز شماري آرا مي‌شود و ساركوزي در فرانسه نيز مشروعيت انتخابات ايران را زير سئوال مي‌برد.
وي افزود: در نقطه مقابل مقام معظم رهبري، مراجع تقليد، ‌وزارت كشور و ديگر دستگاه‌ها و كشورهاي ديگر دنيا انتخابات ما را يك حماسه بي نظير و سالم مي‌دانند و آن را به رسميت شناخته و تاييد مي‌كنند و حوادث پس از آن را به فتنه تعبير مي‌كنند.
اين عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي ادامه داد: غرب و آمريكا از حوادث بعد از انتخابات استقبال مي‌كنند و آن را پوشش خبري مي‌دهند و حتي سعي مي‌كنند آن را بزرگ نمايي كنند و موسوي نيز حوادث، شعارها و قانون شكني‌هاي پس از انتخابات را نشانه شهامت برخي از مردم و كساني كه اين كارها را انجام داده‌اند، مي‌داند.
ترقي در ادامه تصريح كرد: از مجموع اين نگاه‌ها مي‌توان اين گونه تحليل كرد كه جريان موسوم به جنبش سبز كه آمريكا، غرب و اپوزيسيون‌ها با آن همراه بودند، همان نگاهي را به حوادث پس از انتخابات ايران دارند كه موسوي دارد و همه آنها بحث تقلب 11 ميليوني در انتخابات را دنبال مي‌كنند.
وي اضافه كرد: مبناي اين تقلب در اعترافات برخي از دستگيرشدگان اصلاح‌طلب در حوادث پس از انتخابات رد شد و مشخص شد كه مبنايي كه اين حوادث و اين همه جنجال را پديده آورده بود، يك مباني ساختگي و يك فريب براي به خيابان كشيدن مردم بود.
اين عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي ادامه داد: جنبش سبزي كه به بهانه اعتراض به نتيجه انتخابات شكل گرفته بود با اعلام صحت نتيجه انتخابات از سوي شوراي نگهبان، فاز اغتشاش در كشور را دنبال كرد و به سمت مقابله با نظام جمهوري اسلامي رفت. همچنين فرآيندي را كه اين جنبش دنبال كرد، آنها را به دامن ضد انقلاب و مخالفين نظام كشيد، بطوريكه شعارهايشان از شعار "موسوي راي مرا پس بگير "، "اگر تقلب شود ايران قيامت مي‌شود " به شعار "مرگ بر جمهوري اسلامي "، "نه غزه نه لبنان " و "جمهوري ايراني " تغيير كرد.
اين عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي با بيان اينكه تمام نتايج اين حوادث و به خيابان كشيدن مردم، موجب خدشه‌دار شدن اعتبار بين‌المللي نظام و آسيب زدن به اعتماد مردم و مسئولان و دوري مردم از تحزب بود، گفت: مقام معظم رهبري به صورت محرمانه و مستقيم به موسوي تذكر دادند كه كشاندن مردم به خيابان‌ها براي شما قابل كنترل نيست و موجب سوءاستفاده دشمنان مي‌شود اما متاسفانه موسوي توجهي نكرده و مردم را به تجمعات غير قانوني تشويق كرد كه نتيجه‌اش اين بود كه در آن دوران كشور به اغتشاش كشيده شد.
وي اضافه كرد: به نظر مي‌رسد كه امروز حفظ، تحكيم و تقويت وحدت ملي بين 40 ميليون جمعيتي كه در انتخابات شركت كردند يك ضرورت اجتناب‌ناپذير است اما در اين بين لازم است تا عوامل اغتشاشگر و متاثر از بيگانه از كساني كه مخالف احمدي‌نژاد هستند و بدليل انتقاد به او به موسوي راي دادند، جدا شود چراكه اين قشر نسبت به عملكرد دولت نقد دارد اما به نظام و جمهوري اسلامي پايبند است.
اين عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي با تاكيد بر اينكه بايد با كساني كه نظام و حماسه مردم در انتخابات را زير سئوال بردند، برخورد شود، گفت: ما امروز فكر مي‌كنيم كه مسئله انتخابات تمام شده و بايد همه به فكر ساختن و پيشرفت كشور و كمك به دولت براي عبور از طرح تحول اقتصادي كه دنبال مي‌كند، باشيم تا بتوانيم مشكلات مردم و كشور را حل كرده و يكپارچگي خود را در برابر بيگانگاني كه فكر مي‌كنند با ضربه زدن به وحدت كلمه در كشور ما مي‌توانند، خواسته‌هاي خود را به مردم ايران تحميل كنند، نشان دهيم.

در ادامه اين مناظره علي شكوري‌راد گفت: در اين چند روز اخير مناسبت‌هاي زيادي وجود دارد كه دوست دارم در اينجا به آنها اشاره كنم، اولين مناسبت در 5 آذر است كه دو اتفاق خجسته در اين روز اتفاق افتاده است؛ تاسيس بسيج مستضعفان و تاسيس جبهه مشاركت ايران اسلامي در اين روز قرار دارد و من به مناسبت اين روز چفيه‌اي را كه افتخار داشتم در مجلس ششم و در نطق پيش از دستور داشتم به گردن انداخته و افتخار كنم به اينكه در سير بسيجياني باشم كه آرمان‌هايشان، آرمان‌هاي اصيل انقلاب اسلامي بوده است.
وي افزود: من به آرمانهاي بسيجياني مانند همت‌ها، باكري‌ها و باقري‌ها كه چكيده خوبي‌هاي يك ملت را با خود داشتند و خلاصه همه خوبي‌هاي يك ملت بودند، اعلام وفاداري كرده و قلبم را به آرمان‌هاي آن شهيدان عزيز كه در زير لواي اين چفيه براي كشور عزت آفريده و محبت ابدي ملت را براي خود خريدند، مي‌دهم.
اين عضو شوراي مركزي حزب مشاركت ادامه داد: روز ديگر دهم آذر و روز مجلس است اين روز سالروز شهادت مدرسي است كه افتخارش اين بود كه در مقابل زور ايستاد و ما امروز به وجود مدرس‌هايي كه در شرايط و تنگناهاي ديكتاتوري رضاخان از زدن حرف حق باز نايستاد، افتخار مي‌كنيم.
شكوري‌راد افزود: روز 12 آذر سالروز تصويب قانون اساسي است كه بهتر است بگوئيم قانون مظلوم اساسي به دليل اينكه تمام آنچه كه ملت مي‌خواهد آن است كه قانون اساسي بدون تناضل ايجاد شود چراكه قانون اساسي يعني همه اصول آن نه اينكه يك اصل آنرا بر اصل‌هاي ديگر چنان تحميل كنيم كه آن اصل‌ها از بين برود همچنين برخي از اصل‌هاي قانون اساسي كه حقوق ملت است همانقدر با اهميت است كه ساير اصول آن اهميت دارد.
وي تصريح كرد: من معتقدم كه درد و رنج ملت ما اين است كه كساني كه با راي مردم حاكم شدند تا بر اساس قانون اساسي بر آنها حكومت كنند به اين قانون وفادار باقي نمانده‌ و اصل‌هايي از آن را به فراموشي سپردند و فقط برخي از اصل‌ها را كه مطابق خواست آنها بود را بالا بردند و اصل‌هاي ديگر را پائين آوردند.
اين عضو شوراي مركزي حزب مشاركت گفت: 15 آذر سالروز عيد غدير خم است؛ روزي كه ما افتخار مي‌كنيم كه مولاي متقيان علي (ع) معرفي شد تا عدالت واقعي را به منصه ظهور برساند، مدعيان عدالت در جهان بيشمارند اما فقط علي بود كه عدالت واقعي را رقم زد و در زير سايه حكومت او همه امنيت داشتند چراكه او هرگز كسي را به خاطر مخالفت با انديشه‌هاي او به زندان نينداخت پس اگر كسي از عدالت دم مي‌زند، بايد شبيه به علي باشد.
شكوري‌راد ادامه داد: روز 16 آذر، روز دانشجو است، روز دانشجوياني كه براي آزادي ايستادند و جان خود را فدا كردند و من براي گراميداشت اين روز شال سبز را كه نماد آزادي‌خواهي ملت ايران است به گردن خود مي‌اندازم تا در كنار اين چفيه قرار بگيرد و نشان دهد كه اين چفيه و شال سبز هر دو يك خواسته دارد، خواسته‌اي كه ملت ما در انقلاب اسلامي در آن صحه گذاشت و امروز نيز همان را مي‌خواهد، خواسته آزادي، عدالت و اينكه راي مردم در سرنوشت خودشان حاكم باشند، خواسته ملت مظلومي كه از مشروطه تاكنون بر آنها تاكيد كردند و امروز جنبش سبز ملت ايران بر همان خواسته‌ها پافشاري مي‌كند.
وي افزود: اگر در دوم خرداد 76 مردم با حضور خود در پاي صندوق‌هاي راي به خاتمي راي دادند به دليل برنامه‌هاي 12 گانه‌اي بود كه وي مطرح كرد كه سرلوحه آن برنامه‌ها عمل به قانون بود.
اين عضو شوراي مركزي حزب مشاركت با بيان اينكه دم زدن از قانون اساسي در آن زمان جرم تلقي مي‌شد، گفت: كسي بايد به خود جرات بدهد تا در آن شرايط بگويد كه همه بايد به قانون اساسي برگردند و خاتمي در آن شرايط پايبندي به قانون اساسي و قوانين موضوعي را مطرح كرد و مردم به او راي دادند.
شكوري راد خاطرنشان كرد: برقراري حقوق ملت و آزادي خواسته‌هاي مردم در پيش از دوران اصلاحات بود، اما اينكه چه چيزي باعث شده بود تا مردم اصلاحات را بخواهند اين بود كه در انتخابات مجلس چهارم تيم نظارت كه يك تفسير بديعي از قانون اساسي بود، بسياري از نمايندگان آن دوره را از صحنه حذف كرد و مجلس چهارم به صورت يك پارچه در اختيار جريان راست قرار داد، مجلسي كه بر خلاف مجلس سوم كه نمايندگان واقعي ملت بوده و بر عليه هرچه بي‌قانوني بود، برخواسته بودند، بله قربان‌گوي حكومت بود.
وي ادامه داد: ترقي مي‌گويد، كه اتفاقات اين چند ماهه، موجب دور شدن مردم از تحزب شده است اما من به عنوان كسي كه عضو يك حزب هستم فكر مي‌كنم كه دواي درد كشور سازمان‌يابي و تحزب است چراكه هيچ‌گاه نگذاشتند كه احزاب‌ پا بگيرند و فعاليت كنند و امروز ما يك حزب تمام عيار در كشور نداريم كه بتواند برنامه بريزد و پاي آن بايستد.
اين عضو شوراي مركزي حزب مشاركت ادامه داد: امروز در كشور حزب نداشته و نگذاشتند كه در اين كشور حزبي پا بگيرد به اين دليل كه فكر مي‌كردند حزب در تعارض با ولايت قرار مي‌گيرد، با اينكه تحزب و ولايت هر دو در قانون اساسي هستند اما در جامعه ما تحزب قرباني ولايت شد، اما به نظر من تحزب مي‌تواند در كنار ولايت و رهبري قرار بگيرد ولي با محدودكردن روزنامه‌ها، ورود وزارت اطلاعات در مسائل اقتصادي، حاكميت گروه‌هاي فشار در عرصه‌هاي عمومي و اينكه بجاي احزاب واقعي هيئت رزمندگان كه از رانت‌هاي مخصوص خود بهره‌مند بود به عنوان يك حزب حاكم در كشور عمل مي‌كند و مي‌خواهد همه را از صحنه بيرون كند، اجازه پا گرفتن هيچ حزبي در جامعه را ندادند.
شكوري‌راد در ادامه خاطرنشان كرد: در انتخابات دوم خرداد اصلاحات در كشور ما با راي مردم پيروز شد، اما از فرداي روز انتخابات مانع‌تراشي‌هاي غيرقانوني در برابر خواست مردم آغاز شد، شوراي نگهبان به دليل اينكه بر او امكان نظارت وجود ندارد هر تصميمي را براي خود مباح دانست؛ از رد صلاحيت‌ها كه براي انتخابات آغاز كرده بود گرفته تا رد قوانيني كه در مجلس توسط نمايندگان واقعي مردم تصويب مي‌شد.
وي افزود: كسي نبود كه به اينها بگويد كجاي اين قوانين برخلاف اسلام و قانون اساسي است كه آنها را رد مي‌كنيد، اگر در هر مسئله يك حكم مرجع تقليدي وجود داشته باشد و آن مرجع آنرا اسلامي بداند آن حكم اسلامي است و شوراي نگهبان حق ندارد آنرا غير اسلامي بداند.
اين عضو شوراي مركزي حزب مشاركت تصريح كرد: در قوه قضائيه انواع كارشكني‌ها مانع پيشبرد اصلاحات مي‌شد چراكه اجازه ندادند مجلس و دولتي كه مردم تشكيل داده‌اند، كار خود را انجام دهند لذا همه اين اقدامات موجب شد كه در سوي ديگر عده‌اي به اين فكر بيفتند كه احتمالا اشكال از اسلام يا قانون اساسي كه نمي‌گذارد مجلس و رئيس جمهور كه مردم آن را تعيين كرده‌اند، كاري انجام دهند.
وي يادآور شد: در آن دوران يك راديكاليسم از دل قوه قضائيه و شوراي نگهبان زاييده شد و اصلاحات در بين دو تيغه راديكاليسم و مانع‌تراشي‌هاي مسئولان قيچي شد تا در سال 84 و در وانفساي سرخوردگي‌هاي ملت احمدي‌نژاد به عنوان يك پديده بر كرسي رياست جمهوري نشست، پديده‌اي كه به زودي ابعاد مختلف آن آشكارتر خواهد شد و ديري نخواهد بود كه ترقي نيز از احمدي‌نژاد اعلام برائت ‌كند.
اين عضو شوراي مركزي حزب مشاركت ادامه داد: سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در سال‌هاي پس از دوم خرداد تحليلي را ارائه كرد و جامعه‌ را بر مبناي اعتقاد به عدالت و آزادي به 4 جناح تقسيم كرد، به اين صورت كه كساني كه نه آزادي را قبول داشتند و نه عدالت را پايبند بودند در جناح راست سنتي قرار گرفتند كه ترقي نيز در زمره آنهاست.
شكوري‌راد افزود: كساني كه هم آزادي را قبول داشتند و هم عدالت را در جناح چپ سنتي بودند كه پيروان واقعي خط امام بودند و كساني كه آزادي را قبول داشتند اما به عدالت چندان اهميت نمي‌دادند راست جديد و جناحي كه به عدالت تا حدي پايبندي داشت اما به آزادي اهميت نمي‌داد به نام جناح چپ جديد تقسيم‌بندي شد كه بعدها نيز مشخص شد كه جناح چپ جديد كه مجاهدين انقلاب تعيين كرده بودند چيزي از راست سنتي كم نداشت.
اين عضو شوراي مركزي حزب مشاركت ادامه داد: احمدي‌نژاد نماينده چپ جديد است كه در آن برهه هنوز نماينده خود را نشناخته بود، چپ جديدي كه وقتي عريان شد مشخص شد كه همان راست سنتي است و عدم التزام آنها به آزادي بر وجه عدالت‌خواهي آنها مي‌چربيد همانطور كه مي‌بينيد، احمدي‌نژاد شعار عدالت داد و با شعار عدالت آمد و آزادي را به قربانگاه عدالت برد.
شكوري‌راد با بيان اينكه عدالتي كه در آن آزادي نباشد عدالت نيست، گفت: عدالت بايد در همه ابعاد باشد نه فقط در بعد اقتصادي و مهمترين وجه عدالت نيز اين است كه مردم بر سرنوشت خودشان حاكم باشند چراكه مردم فقط محتاج نان شب نيستند كه مانند سوسياليست‌ها براي پر كردن شكم مردم دم از عدالت مي‌زدند و همان راه را طي مي‌كنند و اگر امروز مي‌بينيم كه احمدي‌نژاد با چين و روسيه دست دوستي مي‌دهد به اين دليل است كه تبار آنها از يك تبار است؛ هر دو مدعي عدالت بدون آزادي هستند.
وي يادآور شد: من امروز افتخار مي‌كنم كه در كنار ملت بزرگي هستم كه جنبش سبز را به راه انداخت جنبشي كه خواستار عدالت، آزادي، توسعه و پيشرفت است و بر اجراي قانون تاكيد مي‌‌كند.
اين عضو شوراي مركزي حزب مشاركت ادامه داد: من از ترقي مي‌پرسم كه چه كسي بايد قانون را اجرا كند، آيا اين حاكميت به قانون پايبند است، آيا رفتاري كه در ايام پس از انتخابات با مردم شده است قانوني نبوده است، آيا انتخابات قانوني برگزار شده است؟ آيا نظارت بر انتخابات قانوني بود؟ آيا اجازه دادند كه نمايندگان نامزدها قانونا بر انتخابات نظارت كنند؟ آيا قانونا راي مردم شمارش شد يا پيش از شمارش آرا نتيجه انتخابات اعلام شد، آيا آنگونه كه با مردمي كه با سكوت به خيابان‌ها آمده بودند، برخورد ‌شد و آنها را به زندان انداخته و محاكمات دسته‌جمعي برگزار مي‌كنند، قانوني است؟
شكوري‌راد افزود: چه كارهايتان را باور كنيم تا باورمان شود كه قانون را اجرا مي‌كنيد، در كجاي اين مملكت قانون حاكم است كه من بايد پايبند به قانون باشم اما جنتي آنجا بنشيند و هيچ قانوني دست و پاي او را نبندد، اگر مرتضوي نماينده شما براي اجراي قانون است و مي‌خواهد از آن پاسداري كند، من از قانوني كه او مي‌خواهد از آن پاسداري كند تبري مي‌جويم.
اين عضو شوراي مركزي حزب مشاركت تصريح كرد: آيا شما بر رفتارهايي كه پس از انتخابات با مردم شده است صحه مي‌گذاريد؟ كهريزك، كوي دانشگاه، مجتمع سبحان و نظاير آن، آيا جنازه شهدايي كه در خيابان‌ها افتاده بودند و تحويل خانواده‌هايشان ندادند، قانوني مي‌دانيد؟‌ آيا اينكه اجازه ندهند خانواده كشته‌شدگان براي آنها مراسم بگيرند قانوني مي‌دانيد؟ برويد و ببينيد كه چه بر سر مردم آورده‌ايد.
شكوري راد گفت: آيا در زندان‌بودن افرادي كه در زندان‌ها هستند، قانوني است؟ كجاي دادخواست زنداني‌ها قانوني است، تمام مواردي كه در كيفرخواست آنها مطرح شده است، تحليل‌هاي سرمقاله‌هاي كيهان است، ما را به قانون دعوت مي‌كنيد، ما كساني بوديم كه در دوم خرداد كسي را انتخاب كرده بوديم كه شعارش قانون بود، از آن روز تاكنون ملت مي‌گويد كه به قانون احترام بگذاريد قانون يك محتوايي دارد كه ملت بايد احساس كند كه در حال اجرا است و امروز ملت احساس نمي‌كند كه در اين كشور قانون در حال اجرا است، شما به من بگوييد كه كجاي اين بازداشت‌ها، دادگاه‌ها و احكامي كه در اين دادگاه صادر مي‌شود، قانوني است. 
در ادامه اين مناظره ترقي اظهار داشت: صحبت‌هاي شكوري‌راد بيشتر شبيه شهادتين گفتن افرادي است كه متهم به كفر شده‌‌اند و وقتي مي‌گويد كه من بسيجي هستم و چفيه به گردن مي‌اندازد در حالي كه طرفداران او 20 بسيجي را كشته‌اند، نشان مي‌دهد كه همه حرفهاي او شعار است.
وي افزود: شما احمدي‌نژاد را متهم به سوسياليسم مي‌كنيد در حالي كه موسوي در قبل از انقلاب به جمعيت خداپرستان سوسياليست مي‌پيوندد، لذا شما از كسي حمايت مي‌كنيد كه 8 سال كشور را با ديدگاه سوسياليستي هدايت كرده و آن وقت احمدي‌نژاد را متهم به سوسياليست بودن مي‌كنيد.
اين عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي تصريح كرد: شما با شعار پايبندي به قانون اساسي، ركورد تصويب قوانين ضد قانون اساسي و ضد اسلام را در مجلس ششم شكسته‌ايد و آنگاه مدعي مي‌شويد كه ما قانون‌گرا هستيم.
ترقي گفت: جريان شما فقط طرفداران خود را مردم مي‌داند و مخالفين خود را جزو مردم حساب نمي‌كند، در حاليكه اين نوع تفكر خود نوعي ديكتاتوري است.
وي ادامه داد: شما در كجاي دنيا سراغ داريد كه كسي به اين ميزان و آزادانه بر عليه نظام، رهبري و مسئولين كشور صحبت كند و آنگاه مدعي باشد كه در كشور آزادي وجود ندارد.
اين عضو شوراي مركزي حزب موتلفه با بيان اينكه ما اين عينك‌هاي كه شما براي تقسيم‌بندي جناح‌ها در كشور به چشم مي‌زنيد قبول نداريم گفت: ريشه آن عينك سوسياليستي و غيرشرعي است و ما اصلا اين تقسيم‌بندي را نمي‌پذيريم.
ترقي ادامه داد: شما 8 سال در اين كشور حاكم بوديد و مجلس و قوه مجريه در دست شما بود و هيچ قانوني را اجرا نكرده‌ايد، وقتي كه مي‌گوييد مجلس چهارم بله قربان گوي حكومت بوده بايد بگويم كه آن زمان حكومتي بر سر كار بود كه اكنون شما از آن حمايت مي‌كنيد. اگر مي‌گوييد كه آن زمان هاشمي بد بود چرا اكنون از او حمايت مي‌كنيد؟
وي تصريح كرد: همه ما به دنبال توسعه هستيم اما اينكه با كدام روش توسعه صورت بگيرد، مهم است. آيا شما به دنبال توسعه‌اي هستيد كه در دوران اصلاحات دنبال مي‌شد؛ در آن دوران دولت شما با آمريكا و غرب كنار آمد و با اين آنها لابي كرد و از حمايت حزب‌الله دست برداشت و مسيري را دنبال كرد كه جز مرعوب‌ شدن در مقابل دشمن نتيجه‌اي نداشت.
اين عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي ادامه داد: آيا نوشته‌هاي نامه‌اي كه در دولت خاتمي به آمريكا نوشته شد و توسط سفارت سوئيس به وزارت خارجه كشور ديكته شده بود، موضع ملت و خط امام را نشان مي‌‌داد؟ شما بلاهايي بر سر كشور آورديد كه هيچ كدام قابل جبران و پاسخگويي نيست و حالا به فكر توسعه هستيد، آن هم توسعه‌اي كه استقلال كشور را از بين ببرد و در آن ليبراليسم حاكم باشد و اسمي از اسلام در آن وجود نداشته باشد.
ترقي با تاكيد بر اينكه طرفداري ظاهري از قانون اسلامي كار آساني است گفت: شما در دوران خاتمي دو لايحه دوقلو را به مجلس فرستاديد تا اختيارات رئيس‌جمهور را بيشتر كنيد در حالي كه قبل از خاتمي نيز هاشمي رفسنجاني بدون آن اختيارات كشور را اداره كرده بود پس مشخص است كه مشكلات دولت اصلاحات ناشي از ناتواني در مديريت و برنامه‌ريزي اصلاحات بوده است بنابراين بهتر است كه مشكلات بر گردن مانع‌تراشي‌ها نياندازيد.
وي افزود: شوراي نگهبان طبق قانون عمل كرده است و اين وظيفه قانوني در تمام دوره‌ها براي شوراي نگهبان بوده و شورا نيز بر طبق آنها رفتار مي‌كند همچنين بايد بگويم كه شما نمي‌توانيد، شعار طرفداري از قانون اساسي را بدهيد و بعد محتواي قانون اساسي را قبول نداشته باشيد.
وي با بيان اينكه تفسير قانون اساسي با شوراي نگهبان گفت: شما به چه علت تفسير مي‌كنيد كه منظور از اصول قانون اساسي چه چيزي است؛ مشخص است كه خودتان قانون اساسي را قبول نداريد اگر شما همه بندها را قبول داريد بايد اين را قبول داشته باشيد كه تفسير قانون اساسي با شوراي نگهبان است.
اين عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي ادامه داد: به نظر من شما نه خواستار توسعه كشور هستيد و نه پيشرفت مملكت را مي‌خواهيد چراكه اگر اين گونه بود سنگ لاي چرخ دولت نمي‌گذاشتيد و به اين ميزان سر مردم را با مسائل حاشيه‌اي گرم نمي‌كرديد كه از مسائل اصلي دور شوند و 8 سال ملت را سرگرم توسعه سياسي‌اي نمي‌كرديد كه هيچ چيزي براي آنها نداشت و نتوانست مشكل جوانان را حل كند.
ترقي خاطرنشان كرد: احمدي‌نژاد نيازهاي واقعي مردم در دورترين نقاط را شناخت و موجب شد تا مردم به او اعتماد كنند و احمدي‌نژاد راي بالايي بياورد.
وي ادامه داد: شما اگر عرضه اداره كردن كشور را داشتيد 8 سال كشور در دست شما بود، اگر مي‌توانيد گزارش كار دهيد و بگوييد كه چه كرديد؟ به جاي اينكه براي جوانان اشتغال‌زايي كنيد، 2 ميليون  NGO
 ساختيد و براي آنها سرگرمي درست كرديد همچنين دولت شما 500 ميليون دلار براي بازسازي مجسمه بودا كه توسط طالبان در افغانستان خراب شده بود هزينه مي‌كند و بعد اسم اين كار را كار فرهنگي مي‌گذارد اما خاكريز تهاجم فرهنگي غرب را به راحتي خراب مي‌كنند تا فساد همه جا را بگيرد.
اين عضو شوراي مركزي حزب مشاركت گفت: تمام انتخابات ما بر اساس همين قانون برگزار شده است اما هيچ كدام از انتخابات زير سئوال نرفت بجز اين انتخابات كه شما در آن شكست خورديد.
ترقي ادامه داد: در كشور هيچ كس مخالف تحزب نيست، حتي خود رهبري نيز سابقه حزبي دارند و تحزب و تشكل را مغاير با ولايت نمي‌دانند اما تشكلي كه اين گونه به ولايت توهين مي‌كند و به جايي اينكه مجري باشد مي‌خواهد سياست گذاري كند و با بيگانه دست دوستي مي‌دهد، نمي‌تواند در كشور فعاليت كند چراكه قانون اساسي به اين تشكل اجازه فعاليت نمي‌دهد.

در ادامه اين مناظره شكوري‌راد خطاب به ترقي گفت: اينكه مي‌گوييد 500 ميليون دلار صرف بازسازي مجسمه بودا شده است دروغي بيش نيست، ولي بايد بگويم كه در دوران احمدي‌نژاد بيشتر از اين مبالغ گم شد و هيچ كس نيز پاسخگو نبود اما در دوره اصلاحات تمام هزينه‌ها مشخص است و هيچ مبلغي بيهوده خرج نشده است.
وي افزود: افتخار دوران اصلاحات همين كافي است كه در پايان اين دوره تمام بزرگان مملكت نشسته و سند چشم‌انداز بيست ساله را نوشتند؛ سندي كه بر طبق آن قرار بود در مدتي خاص كشور به يك نقطه مطلوب برسد اما متاسفانه در دوران احمدي‌نژاد نه تنها كشور رو به جلو حركت نكرد بلكه بازگشت به عقب نيز داشت.
اين عضو شوراي مركزي حزب مشاركت گفت: بايد دولت احمدي‌نژاد اعلام كند كه در دولت او چه ميزان از سند چشم‌انداز به پيش رفته است ولي من معتقدم كه نه تنها هيچ كاري در اين مورد انجام نشده بلكه ما عقب‌گرد هم داشته‌ايم و حتي ممكن است كه ديگر نتوانيم به آن مسير برگرديم و سند چشم‌انداز 20 ساله را دنبال كنيم.
شكوري‌راد خطاب به ترقي گفت: شما مي‌گوييد كه مملكت در آرامش است و همه چيز مرتب است اما من از شما مي‌پرسم چرا تمام يوم‌الله‌ها براي شما يوم‌العزا شده است؟ بطوريكه از روزي كه اين اتفاقات در كشور شروع شد، تمامي مناسبت‌ها براي شما عزا شد.
وي تصريح كرد: اينكه احمدي‌نژاد به روستاها رفته است، گزارش كار دولت او محسوب نمي‌شود، چراكه رفتن به روستاها الزاما به معناي انجام شدن فعاليت‌ها و يا رشد كشور نيست، اين رضايت‌مندي كه شما مي‌گوييد در بين مردم به وجود آمده به خاطر ديده‌بوسي‌ها و 50 هزار تومان پول دادن به مردم است.
اين عضو شوراي مركزي حزب مشاركت افزود: احمدي‌نژاد در قبل از انتخابات تحقيق كرد كه چطور در انتخابات دوم خرداد اصلاحات رأي آورد و متوجه شد كه پيش از دوم خرداد مشاركت در انتخابات كاهش يافته بود و عده‌اي به حاشيه رفته بودند و خاتمي با طرح سئوالاتي كه انجام داد مردمي كه به حاشيه رفته بودند را به پاي صندوق‌ها كشيد در انتخابات دور بعد نيز افزايش مشاركت مردم، حماسه ديگر را رقم زد اما در اين انتخابات احمدي‌نژاد به دنبال پاتكي براي دوم خرداد بود و آن پاتك نيز اين بود كه مشاركت مردم را بيشتر كند براي همين گفت كه ما به روستاها مي‌رويم و رضايت مردم را جمع مي‌كنيم در حالي كه ما در شهرها تلاش كرديم تا مردم به پاي صندوق‌ها بيايند و احمدي‌نژاد فقط در روستاها كار كرد تا مشاركت بالا برود و از آنجا كه جمعيت خاموش از هر دو طرف به انتخابات آمدند، مشاركت مردم بالا رفت.
شكوري‌راد در ادامه گفت: شما مي‌گوييد كه ما بحث كميته صيانت از آرا را مطرح كرديم در حالي كه كميته صيانت از آرا از روز اول بسته شد و صبح روز انتخابات نيز تلفن‌هاي اين كميته و
SMS ها به طور كل قطع شد و اعضاي كميته بعد از انتخابات دستگير شدند و حتي كاري كردند كه ما مي ترسيديم به يكديگر زنگ بزنيم.
اين عضو شوراي مركزي حزب مشاركت ادامه داد: شما كه مي‌گوييد ما و كروبي بد هستيم، در رابطه با محسن رضايي چه مي‌گوييد؟ او هم هيچ وقت انتخابات را تاييد نكرد و وقتي شكايت خود را پس گرفت گفت كه به خاطر مصلحت كنار كشيده است.
شكوري‌راد خطاب به ترقي گفت: در اين مورد كه مي‌گوييد اصلاح‌طلبان فقط
NGO درست كرده‌اند و احمدي‌نژاد سالن‌هاي ورزشي افزايش داده است بايد بگويم كه سالن هاي ورزشي محل پرورش جسم است اما NGO ها به پرورش فكر جوانان كمك مي‌كند و مشاركت جويي جوانان را افزايش مي‌دهند، NGO جايي است كه به جوانان كمك مي‌كند تا در كنار يكديگر جمع شود و مشكلات جامعه را بررسي كرده و به رشد جامعه كمك مي‌كند همچنين بايد تاكيد كنم كه سازمان‌يابي اساس تشكل و تحزب است.
اين عضو شوراي مركزي حزب مشاركت در ادامه تصريح كرد: راه‌حل‌هاي موجود براي برون‌رفت از مشكلات اين است كه قانون اساسي بدون تنازل اجرا شود، تكليف درآمد‌هاي نفتي در طي اين چند سال و يك ميليارد روشن شود، از خانواده‌هاي شهدا دلجويي شده و زندانيان سياسي آزاد و از آنها اعاده حيثيت شود، از اين پس انتخابات آزاد برگزار شود و خود مردم انتخاب كنند كه چه كسي بر آنها حكومت كند، اينها مواردي است كه جنبش سبز مي‌خواهد و اگر اينها تحقق پيدا كند جامعه به ابتداي خود بر مي‌گردد.

در ادامه ترقي گفت: من فكر مي‌كردم كه جنبش سبز به راه‌حل‌هاي بهتري براي حل مشكلات كشور برسد اما اين راه‌حل‌هاي كه پيشنهاد دادند، چندان براي نظام مقتدر جمهوري اسلامي مسئله‌اي نيست كه قابل حل نباشد، اين مشكلات در طول تاريخ 30 ساله كشور به صورت‌هاي مختلفي رخ داده و نظام از اين مسائل عبور كرده ولي ما تأسفمان از اين است كه اين مجموعه به جاي اينكه به اكثريت مردم بپيوندد راه خود را از مردم جدا كرده و يقيناً اين جدا شدن موجب آسيب‌رسيدن به اين مجموعه مي‌شود.
وي ادامه داد: آنچه كه مسلم است اين است كه سران اصلاحات تا به اشتباه خود پي نبرند و توبه نكنند راه بازگشتي نخواهند داشت همچنين اگر موسوي و سران آشوب از راه خود بازنگردند نبايد انتظار عفو و بخشش داشته باشند.
اين عضو شوراي مركزي حزب موتلفه با بيان اينكه نظام جمهوري اسلامي از آسيب‌هايي كه توسط اين افراد برايش به وجود آمده، كوتاه نخواهد آمد، تصريح كرد: ما معتقد هستيم كه اقتدار نظام جمهوري اسلامي به گونه‌اي است كه به راحتي همه مشكلات را از سر راه خود برخواهد داشت.
ترقي ادامه داد: ادعا‌هايي كه در مورد فقدان آزادي و ديكتاتوري مطرح است همه القائاتي هستند كه از سوي دشمنان نظام به ذهن‌هاي برخي از افراد كه فاقد بصيرت سياسي هستند، وارد مي‌شود همچنين نظام قطعا به سمت اهداف مقدس خود پيش خواهد رفت و چشم‌انداز 20 ساله كشور توسط همين دولت و دولت‌‌هاي بعدي پيگيري خواهد شد