شناخت رهبر بزرگترین انقلاب جهان
برای نسل جوان
شرحی برحدیث ولایت حمیدرضا ترقی
بواقع نسل کنونی انقلاب، بخصوص نسل جوان ما، امام عزیز را بدرستی نمیشناسند، درک نمیکنند، عظمت امام را نمیدانند؛
شناسایی امام برای نسل جوان از این جهت اهمّیّت دارد که به آنها کمک میکند برای ادارهی بهینهی آیندهی کشور؛
اوّلین نکتهای که دربارهی امام باید عرض کرد، مسئلهی رهبری بزرگترین انقلاب تاریخ انقلابها است.
مقام معظم رهبری /14/3/1401
وجود روحی الهی در سرشت انسان از ویژگیهای آفرینش این مخلوق است. انسان ترکیبی از طبیعت و ماورای طبیعت است که طبیعت همان جسم و بدن مادّی او و ماورای طبیعت همان روح و جان الهی اوست (ر.ک؛ مطهّری، 1373: 9): «الَّذِی أَحْسَنَ کُلَّ شَیْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الْإِنسَانِ مِن طِینٍ * ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِن سُلَالَةٍ مِّن مَّاءٍ مَّهِینٍ * ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِیهِ مِن رُّوحِهِ وَجَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِیلًا مَّا تَشْکُرُونَ: او همان کسى است که هر چه را آفرید، نیکو آفرید و آفرینش انسان را از گِل آغاز کرد. * سپس نسل او را از عصارهاى از آب ناچیز و بىقدر آفرید. * سپس (اندام) او را موزون ساخت و از روح خویش در وى دمید و براى شما گوش و چشمها و دلها قرار داد، امّا کمتر شکر نعمتهاى او را بهجا مىآورید» (السّجده/9ـ7).
وجود روح الهی است که به وجود آدمی ارزش و اصالت میبخشد و تفاوت او را با موجودات دیگر آشکار میسازد. در واقع، عظمتی که هر انسان میتواند به آن دست یابد، به علّت وجود روح الهی است نه جنبة مادّی وی، و دارا بودن روح الهی سبب تعالی انسان و رسیدن او به مقام قرب الهی میشود.
از نظر قرآن، وجود روح الهی و خداخواهی در انسان، فصل ممیّز او با جانداران بیان شده است. روح انسان مجرّد و همیشه زنده است و نابودشدنی و از بینرفتنی نمیباشد. بنابراین، جنس روح «حیّ» است و به سبب وجود فطرت الهی در انسان، «تألّه» او یعنی خداخواهی مسبوق به خداشناسی وی و ذوب او در جریان الهیّت، مشخّصة انسان از منظر قرآن است. «حیّ متألّه» موجود زندهای است که حیات او در تألّه وی تجلّی دارد و تألّه همان ذوب شدن در ظهور الهیّت است (ر.ک؛ جوادی آملی، 1390: 99ـ98 و 105ـ104). انسان به صورت بالقوّه این توانایی و استعداد را دارد که حیّ متألّه باشد،
بی شک توصیف شخصیت ,روح خدا امام خمینی که در تاریخ یکی دوقرن اخیر بی نظیر و ممتاز و استثنائی بوده است از کسی ساخته است که سیر سلوک الی الله را طی وازابعاد روحانی این بزرگ مرد آگاه وویژگیهای شخصیتی اورا درک کرده باشد و او جز امام خامنه ای جانشین و خلف صالح او نیست ؛ هم او که خاضعانه و متواضعانه فاصله خود با امام را نجومی توصیف میکند درحالیکه راه و خط امام را مثل او و با توانی بی بدیل دنبال کرده و آرمانهای آن سفر کرده را یکی پس از دیگری تحقق می بخشد .
ابعاد شخصیتی اما م از نگاه رهبری
1- امام روح جمهوری اسلامی است ؛ کالبد نظام جمهوری اسلامی که با هدایت امام خمینی از متن انقلاب اسلامی نشآت گرفت و قواره سیاسی آن در قانون اساسی تعیین وظرف آن مردم و مظروف آن اسلام و ارزشهای دینی تعیین گردید مثل بدنی است که اگر روح برآن دمیده نشود زنده و پویا و متحرک نخواهد بود .روح جمهوری اسلامی امامی است که بدون او انقلاب اسلامی شناخته نمیشود ؛ روح جمهوری اسلامی همانی است که علی رغم سالها تحریم و فشار و مقابله استکبار جهاتی بی وقفه مسیر رشد و کمال و گسترش خودرا طی کرده است ؛ روح جمهوری اسلامی همان امداد های غیبی است که در صحرای طبس سربازان آمریکائی را زمین گیر و توطئه های دشمنان را یکی پس از دیگری به خودشان برمی گرداند ، روح جمهوری اسلامی همانی است که خرمشهر را آزاد کرد.روح جمهوری اسلامی همانی است که میلیونها ایرانی را برای تشییع سرباز خمینی سردار سلیمانی بسیج میکند .
کسانیکه میخواهند خط امام و اندیشه انقلابی او را تضعیف و کم رنگ کنند ؛ آنهاکه به فقه سیاسی او پشت پا زده وسعی در تحریف امام دارند تا از او چهره ای منطبق بر اندیشه های غلط لیبرالی ؛ اسلام رحمانی ؛ اسلام اعتدال و اسلام حداقلی خود بسازندوجلوه دهند اینان نه تنها امام را نشناخته اند بلکه می خواهند روح جمهوری اسلامی را از آن جدا کنند.
(امام بزرگوار، روح جمهوری اسلامی است؛ اگر این روح از جمهوری اسلامی گرفته بشود و مورد بیتوجّهی قرار بگیرد، نقشی بر دیوار باقی خواهد ماند.امام خامنه ای 13/3/1401)
2-امام دیروز و امروز و فردا.
اندیشه و تفکر امام چون منبعث از اسلام ناب محمدی است همیشه تازه و بروز است رهنمودهای دیروز او انگار برای امروز و فردای مابیان شده است ؛ همیشه تازه و نو است چرا که اسلام ناب همیشه تازه است وقتی سخنان وی را مرور میکنید انگار برای امروز ما گفته و فردا نیز که نسل جوان وآینده سازان انقلاب به سخنان ایشان رجوع کنند باز خواهند دید که انگار برای آنها گفته است .ایده های او کهنه نمیشود وآینده راهی جز آنی که او از جانب پیامبر و اهل بیت گفته است راه سعادت دیگری نیست .
3-اما م نرم افزار انقلاب برای گام دوم است
این نرم افزار راه درست انقلاب را درگام دوم انقلاب نشان میدهد ، اداره بهینه آینده کشور را میسر میکند ، ملت ایران را میتواند به قله تعالی برساند ،. این نرمافزار ؛ میتواند شتابدهنده باشد، کمککننده باشد و حتّی در مواقعی تحوّلآفرین باشد، مجموعه این نرم افزار درسهای امام است از مبارزه برای رسیدن به یک جامعه نمونه اسلامی .
درسهای امام :
• درس بزرگ امام عزیز ما به ما و به همهی ملت این بود که به نیروی خودتان ایمان داشته باشید و به خدای متعال و وعدهی الهی اطمینان داشته باشید.۱۳۸۹/۰۷/۲۷
• راه ميان تحجر و خودباختگى، راهى بود كه امام انتخاب كرد. اين، درس بزرگ امام بود و توانست اين انقلاب را نجات دهد.۱۳۷۶/۰۳/۱۴
• اگر ما نیروی خود را نشناسیم، یا بهکار نیندازیم، یا بدتر از همه سعی کنیم آن را از بین ببریم و مضمحل کنیم و بر اثر اینکه از این ابزار الهی استفاده نکردیم، از دشمن بترسیم، آیا خدای متعال از ما میپذیرد؟ نه. از جمله درسهای جاودانهی امام یکی این است. امروز هم همینطور است.۱۳۸۲/۰۳/۰۳
• همه باید در این برههی زمانی، دو درس را از امام به یاد داشته باشیم: اول، وحدت کلمه و حفظ انسجام و محبت به یکدیگر و دور ریختن عوامل تفرقه و اختلاف؛ دوم، حضور عمومی در صحنه است.۱۳۶۸/۰۴/۱۵
• بیانات آن بزرگوار برای ما درس است، و درس چیزی است كه در دسترس و اختیار ماست.
تدبر در درسهای آن بزرگوار، خواهد توانست ما را با ابعاد شخصیت آن راحل عظیمالشأن آشنا كند و راه را بر ما بنمایاند. این درسها را نمیشود در چند جمله خلاصه كرد. در هر بخشی از زمان و در هر حادثهیی از حوادث، یكی از آن درسها میتواند به عنوان رهنمود راهگشای ما باشد. ۱۳۶۸/۰۴/۱۵
• با توجه به شرایطی كه امروز در جهان برای كشور ما و موقعیت عظیم ملت ایران در اذهان عالم به وجود آمده است، درس بزرگ امام عزیزمان عبارت است از قدردانی از وحدت و انسجامی كه به ارادهی الهی برای ما پیش آمد. امروز دلهای ملت ایران از غالب اوقاتِ دوران دهسالهی انقلاب به هم نزدیكتر است؛ این هم از بركات روح ملكوتی امام بزرگوارمان بود. ۱۳۶۸/۰۴/۱۵
• وصیت سیاسی الهی امام خمینی خود حاوی 14 درس است : تحريص و تشويق به وصيّت، ولایت و امامت ؛با استفاده از حدیث ثقلین .، زندهنگهدارى و گرامىداشت حماسه عاشورا ،مقصود اصلى حضرت امام در نهضت خويش فقط احيا و اجراى تعاليم اسلام بود،
• جداکردن دین از سیاسست تکذیب دین و خدا و رسول اوست
• خود باوری واحساس شخصیت رویکرد به سوی استقلال است
• سياستگذارى جامعه در دوران غيبت كبرا با ولىفقيه است.[
• «اجراى قوانين بر معيار قسط و عدل و جلوگيرى از ستمگران و حكومت جائرانه و بسط عدالت فردى و اجتماعى و منع از فساد و فحشا و انواع كجروىها و آزادى بر معيار عقل و عدل و استقلال و خودكفايى و جلوگيرى از استعمار و استثمار و استعباد و حدود و قصاص و تعزيرات بر ميزان عدل براى جلوگيرى از فساد و تباهى يك جامعه و سياست و راهبردن جامعه به موازين عقل و عدل و انصاف و صدها از اين قبيل، چيزهايى نيست كه با مرور زمان در طول تاريخ بشر و زندگى اجتماعى كهنه شود
• ازاركان ولايت فقيه اجراى دستورهاى الهى است. درس دیگرامام(ره) این بود: «انقلاب ما متّكى به خدا و معنويّات است. شوراى محترم نگهبان موظف است. از قوانين مخالف با شرع مطهّر و قانون اساسى بدون هيچ ملاحظه [اى] جلوگيرى نمايند»
4-رهبری بزرگترین انقلاب جهان
چرا میگوییم بزرگترین انقلاب در تاریخ انقلابها؟ در تاریخ انقلابها، انقلابهای کوچک و بزرگ زیاد است؛ از همهی اینها معروفتر، انقلاب کبیر فرانسه است در ۱۷۸۹ در قرن هجدهم، و بعد هم انقلاب شوروی است در ۱۹۱۷ در قرن بیستم؛ این دو انقلاب، معروفترین انقلابهای بزرگِ تاریخ انقلابها هستند؛ امّا انقلاب اسلامی از این دو بزرگتر است؛ چرا؟
1-چون انقلاب اسلامی هم با حضور مردم و با جسم مردم و جان مردم به پیروزی رسید امّا مردم کنارزده نشدند. پنجاه روز یعنی کمتر از دو ماه بعد از پیروزی انقلاب، رفراندوم سراسریِ مردمی برگزار شد و مردم، نظام حکومت را انتخاب کردند؛ اختیار به مردم داده شد. مردم نظام حکومت را، «جمهوری اسلامی» را انتخاب کردند در یک رفراندوم، در یک انتخابات آزاد. حدود یک سال از پیروزی انقلاب گذشته بود، اوّلین رئیسجمهور با انتخابات مردم انتخاب شد؛ چند ماه بعد هم مجلس شورای اسلامی، [یعنی] مجلس قانونگذاری تشکیل شد با انتخابات مردم؛ از آن روز تا امروز هم که چهل و سه چهار سال گذشته، نزدیک به پنجاه انتخابات در این کشور انجام گرفته؛ مردم وارد شدند، وارد میدان شدند، در میدان حضور دارند، انتخاب میکنند و رأی میدهند؛ عظمت این انقلاب این است؛ امام رهبر یک چنین انقلابی بود.
کسانیکه در بیانیه های خود منکر این واقعیت هستند وفقط زمانیکه مردم به آنها رای بدهند را بعنوان مشارکت مردم در اداره کشور قبول دارند و اگر به آنها رای ندهند نظام را غیر مردمی و جمهوریت را تعطیل شده می پندارند ؛ در واقع خود را معادل مردم تلقی کرده حق انتخاب را از مردم سلب می کنند .
2-وجوه دیگری که انقلاب اسلامی را بکلّی با انقلابهای دیگر متفاوت میکند، حضور معنویّت در این انقلاب است. انقلاب اسلامی، انقلابی است که هم به جنبهی مادّی انسان و هم به جنبهی معنویّت انسان توجّه دارد، توجّه کرده است و به آن پرداخته است.
3-انقلاب را مردم پیروز کردند، امّا آن دست قدرتمندی که توانست این اقیانوس را به تلاطم دربیاورد،امام خمینی بود ؛ آن دست قدرتمند، دست چه کسی بود؟ این مهم است. آن دست قدرتمند، آن شخصیّت فولادین، آن دل مطمئن، آن زبان ذوالفقارگونه که توانست میلیونها انسان را از قشرهای مختلف وارد میدان کند، اینها را در میدان نگه دارد، یأس و نومیدی را از اینها دور کند، جهت حرکت را به اینها تعلیم بدهد، عبارت بود از امام بزرگوار؛ او عبارت بود از خمینی عظیم! امام مردم را وارد میدان کرد، راهکار را نشان داد، آنها را در میدان نگه داشت، یأس و تردید را از آنها دور کرد
.4-امام، در مقاطع مختلف، «میدان مبارزه» را هم مشخّص میکرد، به مردم تعلیم میداد که میدان مبارزه کجا است؛ در مقاطع مختلف، به تناسب؛ در دوران نهضت یک جور، در گرماگرم روزهای خونین پیروزی انقلاب یک جور. آن وقتی که رژیم، در آخرین نَفَسهایش، با کمک آمریکا به فکر این بود که حکومت نظامی در تهران برقرار کند، مردم را به خانههایشان بفرستد و در غیاب مردم ریشهی کار را بکلّی از بین ببرد، امام با الهام الهی ــ حقیقتاً با الهام الهی که خودِ امام هم بعداً این را گفتند ــ به مردم گفت بیایید در خیابانها. خیلی از سیاسیّون انقلابی، در آن ساعت، مخالف این کار بودند،
در یک برههای مسئلهی پاوه؛ در قضیّهی پاوه و محاصرهی نیروهای انقلابی و مبارز اسلام، امام دستور دادند که همه بروند. آن ساعت و آن روز عصر را بنده فراموش نمیکنم؛ تهران یک منظرهی عجیبی گرفته بود؛ همه در خیابانها کأنّه میخواستند بروند پاوه، دنبال ماشین بودند، دنبال وسیله بودند که راه بیفتند بروند طرف پاوه که امام گفته بود. میدان مبارزه را مشخّص میکرد.
در دوران جنگ تحمیلی یک جور؛ در مقابلهی با کودتای آمریکایی در پایگاه هوایی همدان یک جور. این خاطره را بد نیست من عرض بکنم؛ بعد از آنکه یک جوانِ افسرِ خلبانِ نیروی هوایی، باوجدان، متدیّن، نیمهی شب در سحر آمد بنده را
5 - مدیریت و فرماندهی جنگ بادشمن وتعیین میدان مبارزه
در دوران دفاع مقدّس، در برخورد با صدّام، پس از قبول قطعنامه [هم همینطور]. شما نگاه کنید به اطّلاعیّهی امام برای قبول قطعنامه، میبینید که امام تکلیف مردم را برای بعد از قبول قطعنامه معیّن کرده بود؛ میدان مبارزه را برای بعد از رفتن خودش، برای مردم شرح داده و بیان کرده؛ این وصیّتنامه، این بیانات، بیانیّههای مهمّ سال آخر حیات امام بزرگوار (رضوان الله علیه)، اینها همه مشخّص کردن میدان مبارزه برای بعد از خود او است.
خب، رهبری انقلاب یعنی این. رهبری انقلاب یک کلمهی بسیار پُرمغز و پُرمعنا است |