تئوری مغایر قانون اساسی ظریف درتشکیل دولت
حمیدرضا ترقی
سخنان رئیس شورای راهبردی رئیس جمهور منتخب در صدا و سیما واکنش های وسیعی را درداخل و خارج کشور به همراه داشت "که بررسی و تجزیه آن برای دلسوزان نظام و مردمی که با رای شان بدنبال بهبود شرایط بودند بسیار مهم و قابل تامل است :
اهم محور های سخنان ظریف:
• اگر کسی توانمندی رفتاری وتوان مدیریت وتوان کارجمعی وکارشناس گرائی نداشته باشد بکار گرفته نمیشود
• افراد بالای 50 سال برای بکار گیری فاقد امتیازند وهرچه قبل از انقلاب و دوران دفاع مقدس را درک نکرده باشد امتیاز بیشتری دارد .
• زنان برای بکار گیری 10 امتیاز بیشتر از مردان برخوردارند.
• 60 درصد هیئت دولت باید سابقه وتجربه وزارت نداشته باشند
• در انتخاب کارگزاران وابستگی به ادیان غیر شیعه وجنسیت زن اولویت دارد
• آقای پزشکیان مدیون اصلاح طلبان است لذا سهمی از کارگزاران به آنها اختصاص یافته .
• سنجه های مورد نظر برای بررسی صلاحیت افراد بقرار زیر است :
بسم االله الرحمن الرحیم #تا_دولت_چهاردهم
به منظور ارائه پیشنهادهای مناسب به رئیسجمهور منتخب محترم برای گزینش همکارانشان در هیات دولت، سازوکار، روشها و سنجههای زیر برای مشارکت نهادهای جامعه مدنی و تصمیمگیری شفاف و کارشناسی درنظر گرفته شده است. 1کمیتههایی با ترکیب اعضای زیر برای بررسی نامزدهای پیشنهادی عضویت در هیات دولت به رئیسجمهور منتخب تشکیل میشود: • دو نخبه دانشگاهی • دو نخبه تخصصی غیردانشگاهی • دو نفر از تشکلهای تخصصی، نظامهای صنفی یا سازمانهای مردم نهاد • یک نماینده بخش خصوصی مرتبط • یک نفر از وزرای ادوار • یک نفر از بانون • یک نفر از اقوام یا اقلیتها • یک نفر از جبهه اصلاحات • دو نفر از اعضای ستاد مرکزی و استانها با هماهنگی رئیس ستاد مرکزی
2. سنجههای عمومی و تخصصی نامزدهای عضویت در هیات دولت چهاردهم به شرح ذیل تعیین میشوند:
• پایبندی به قانون اساسی و اسناد بالادستی
• اشتهار به پاکدستی، صداقت، شجاعت و عقلانیت
• نگرش ملی بدور از گرایشهای قومی، مذهبی، جناحی و منطقهای
• همراهی و وفاداری به گفتمان و رویکرد رئیسجمهور
• عدالتگرایی
• صدای بیصدایان
• حقوق و مطالبات زنان، جوانان و اقوام
• تعامل اجتماعی و فرهنگی داخلی
• احیای کرامت و شخصیت فرهنگیان
• همگرایی، وفاق و انسجام داخلی
• تخصص گرایی و شایسته سالاری
• مقاومت، انعطاف و تعامل خارجی
• شناخت مأموریت دستگاه و توانایی حل مسئله
• مدرک کارشناسی ارشد معتبر یا بالاتر
• تجربه مدیریت عالی اجرایی در بخش دولتی، خصوصی و دانشگاهی
• نوآوری
• نگرش و رویکرد راهبری
• اعتقاد به کار کارشناسی
• مهارت کار جمعی
• مقبولیت و وجاهت در سازمان مربوطه
• سنجههای تخصصی هر سازمان توسط کمیته ذیربط تعیین خواهد شد
نقد سخنان ظریف
1- طبق اصل 87 و اصل 134 قانون اساسی وزرا ی رئیس جمهور تا از مجلس رای اعتماد نگیرندمجوز هیچ اقدامی ندارند
2- رئیس جمهور طبق سوگند در مراسم تحلیف باید پاسدار مذهب رسمی (شیعه جعفری اثنی عشری )کشور باشد
3- امتیاز دهی به ویژه به اقوام و مذاهب غیر رسمی مغایر با انسجام ملی است.مگر در استانهای خاص
4- اگر اصلاح طلبان میخواهند پیروزی آقای پزشکیان را به نفع خود مصادره کنند پس ادعای مستقل و غیر حزبی بودن رئیس جمهور را رد ووی را مدیون و وابسته به جریان اصلاحات می دانند.
5- شورای راهبردی رئیس جمهور که به تعبیر آقای ظریف برای اولین بار است که درکشوربرای مشارکت دادن مردم در معرفی کارگزاران ایجاد شده "کپی برداری از کنگره حزب کمونیست چین است با این تفاوت که درمورد وزرا حرف آخر را مجلس خواهد زد .
6- تاکید آقای ظریف بر استعلام از رقبای انتخاباتی و احزاب مدنی اصولگرا و اصلاح طلب برای معرفی افراد مناسب با دو مشکل روبرو میشود الف) اگر مجلس با پیشنهاد برآمده از نظر مشارکتی احزاب و گروهها مخالفت کند جبهه ای جدید از اختلاف جامعه مدنی با مجلس را پدید می آورد ب)- موجب فشار و تحمیل نامزد به مجلس خواهد شد .
7- طبق نظر مقام معظم رهبری ما در فرآیند انقلاب اسلامی به مرحله دولت سازی و جامعه سازی اسلامی رسیده ایم.آیا بکار گیری افرادی که در آرمانهای انقلاب با نظام همسوئی ندارند میتواند مارا به آرمان انقلاب برساند ؟
8- بررسی و نمره دهی به سنجه های تعیین شده توسط چه کسانی انجام میشود آیا آنها گرایش حزبی دارند یا فراحزبی
9- بالغ بر یک سوم اعضای شورای راهبردی ار متهمان و محکومان و حامیان اغتشاشات و فتنه های گذشته بوده اند چطور این افراد میتوانند افرادی را انتخاب و گزینش کنند که با نظام و رهبری و امام و قانون اساسی زاویه نداشته باشند .؟
10- آقای پزشکیان باید مراقب باشد امثال ظریف ریاست جمهوری را از وی اجاره نکنند . |