Normal
0
false
false
false
EN-US
X-NONE
FA
سه نیاز امروز انقلاب اسلامی
تبیین رهنمودهای مقام معظم رهبری حمیدرضا ترقی
اساساً حیات یک ملّت و بالندگی یک ملّت، وابسته به این است که مؤلّفههای قدرت و عناصر قدرت را در خود تقویت کند و آنها را در جای لازم و بهنگام، مورد بهرهبرداری و استفاده قرار بدهد. آنچه امروز در این میدان مشاهده میشود، یک نمونه از این اصل کلّی است. 1397/04/09
راههای خنثی سازی توطئه دشمنان
رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به آیات 117 و 118 سوره آل عمران به دشمنی های مخالفان اسلام پرداختند. در این آیات چند نکته مهم ذکر شده است
1- اهل ایمان از غیر همدینان خود دوست صمیمی و همرازنگیرند. زیرا آنها از ایجاد اخلال و فساد در کار شما ذره ای کوتاهی نمیکنند.
2- آنهامایلند شما همیشه در رنج باشید .
3- اگر چه دشمنی خودبا شمارا علنی ابراز میدارند ولی درباطن بیشتر عناد دارند
4- برخلاف شما که آنهارا دوست میدارید ، آنهاشمارا دوست ندارند
5- مخالفین درحضور شما اظهار اعتقادبه شما میکنند ولی در خلوت ازشدت خشم و کینه برشما انگشت بدندان میگیرند
و بعد از آنکه این آیات ذکر میشود، در پایان، قرآن اینجور میگوید، میفرماید که «وَ اِن تَصبِروا وَ تَتَّقوا لا یَضُرُّکُم کَیدُهُم شَیئًا»؛(۴) این یک قانون -قانون آفرینش- است. صبر و تقوا موجب میشود که همین دشمن عنود، این کپسول زشت کینه و بغضاء، با همهی تواناییهایی که برای خودش فراهم کرده، هیچ غلطی در مقابل شما نتواند بکند؛ لَا یَضُرُّکُم کَیدُهُم شَیْئًا؛ یعنی هیچ زیانی به شما نمیتوانند برسانند؛ به شرط اینکه سه نیاز زیر را تامین کنیم :
الف) –صبرومقاومت
صبر یعنی چه؟ صبر یعنی در میدان باقی ماندن، از میدان بیرون نرفتن. بعضی از میدان میگریزند؛ بعضی نمیگریزند امّا بتدریج از میدان کناره میگیرند؛ این خلاف صبر است. صبر یعنی پایداری کردن، در میدان ماندن، استقامت کردن. صبر یعنی چشم به هدفهای دور و به افقهای دور دوختن؛ چشم دوختن به هدفهای دور. گاهی انسان از یک موفّقیّت نقد خرسند میشود، خوشحال میشود، گاهی مغرور میشود، و خطرناک این است که قانع میشود؛ این خطرناک است؛ این موجب میشود که انسان در میدان باقی نماند. نه، هدفِ دور را نگاه کنید، قلّه را نگاه کنید؛ ببینید پیام حقیقی انقلاب و نظام اسلامی چیست و ملّت ایران را و امّت اسلامی را و در نهایت جامعهی بشری را به سمت چه هدفی میخواهد حرکت بدهد؛ به آنجا نگاه کنید. حرکت انقلاب اسلامی یک چنین صبری را لازم دارد. 9/4/97
مصداق بارز این افراداز میدان دررفته وکنار رفته از صحنه انقلاب که افقهای دور انقلاب را نمیخواهند ببینند و یا به پیروزی های موقت اکتفا کرده و دنبال دنیا و چرب و شیرین دنیا رفته اند کم نیستند .قانع شدن به این مقدار از پیشروی در آرمانهای انقلاب و کم شدن انگیزه برای تداوم راه تا رسیدن به آرمانها یکی از خطرناکترین حالات برای هرانقلاب است . نگاه به قله ی انقلاب یعنی رسیدن به جامعه نمونه اسلامی و تمدن نوین اسلامی اگر از ذهن و آرمان ملت انقلابی خارج شود تمام دستاوردهای انقلاب نابود خواهد شد . بنابراین صبر و استقامتی که برای دستیابی به اهداف انقلاب نیاز است بیش از اینهاست .
(اگر صبر کردیم، افقهای دور مال ما است؛ اگر شما امروز ایستادید، نسلهای آینده به آن قلّه دست خواهند یافت. آنها به قلّه میرسند امّا این هنر شما است، این کار شما است. البتّه من امیدوارم به توفیق الهی شما جوانهای امروز هم، نسل امروز هم، آن روز را مشاهده کنید و به توفیق الهی مشاهده خواهید کرد. انقلاب، ریشهدار است، آیندهدار است و نیازمند استمرار است. این صبر.)9/4/97
ایستادگی کردن ممکن است هزینهای داشته باشد، امّا دستاوردهای بسیار بزرگی دارد که صدها برابرِ آن هزینه برای ملّتها ارزش دارد؛
ب)- تقوا
و تقوا؛ تقوا با معنای گستردهی خود در این آیهی شریفه مورد توجّه قرار گرفته است؛ هم به معنای عامّ تقوا است یعنی مراقبت از خود برای عدم انحراف از جادّهی مستقیم شریعت اسلامی -که در بسیاری از جاها به کار رفته است- هم به معنای پرهیز و مراقبت از خود در مقابل دشمن، به قرینهی آیات قبل از این آیه که دربارهی دشمنان است. مراقب باشید؛ در مقابل دشمنید. انسان در میدان جنگ یک جور زندگی میکند؛ در هنگامی که جنگ نیست، جور دیگری زندگی میکند. انسان در سنگر یک جور مینشیند، یک جور استراحت میکند، یک جور میخوابد؛ در اتاقِ راحتِ داخلِ خانهی خود یک جور دیگری میخوابد و زندگی میکند. بدانید در مقابل دشمنید؛ این را همهی ما باید بدانیم. تقوا به این معنا است:
مراقبت از خود در مقابلهی با دشمن،
پرهیز از اعتماد به دشمن -به دشمن اعتماد نکنید- تقوا به این معنا است؛ به معنای
مراقبت از حیله و مکر دشمن است؛ نه فقط به او اعتماد نکنید بلکه حتّی ترفند او را هم بفهمید، بدانید چه کار دارد میکند، چه حیلهای به کار میزند؛ آماده باشید، مراقب باشید؛ حیلههای دشمن هم فقط حیلهی نظامی نیست. و هم
تقوا به معنای رعایت تدبیر [است]؛ پرهیز از کار خلاف قاعده و خلاف عقلانیّت و
پرهیز از سستی و سهلانگاری؛ این شد معنای آیهی شریفه.
اگر آن صبر و این تقوا را شما جوانان عزیز و مسئولان مسائل نظامی و امنیّتی و اقتصادی و دیگران در درجهی اوّل، و سایر مردم و عموم ملّت ایران در درجهی بعد، به کار ببندند، لا یَضُرُّکُم کَیدُهُم شَیئًا؛(۵) هیچ ضربهای، هیچ آزاری نمیتوانند به شما برسانند؛ و به توفیق الهی همین هم خواهد بود.9/4/97
دقت در مفاهیم تقوا که رهبر معظم انقلاب بدان اشاره کرده اند ، مصونیت بخش آحاد امت اسلامی در برابر توطئه ها ودسیسه های دشمن است .
ج)-استمرار انقلاب
انقلاب ریشه دار ملت ایران تا دستیابی به اهداف متعالی اش فاصله زیادی دارد ، دشمنان بیرونی و مزدوران داخلی آنها چالشها و موانع فراوانی را درمسیر حرکت انقلاب بسوی آرمان هایش ایجاد کرده اند به تعبیر مقام معظم رهبری ؛
سه جریان معارض از روز اوّل انقلاب در مقابلهی با انقلاب اسلامی و حرکت امام بزرگوارمان پیدا شدند: یک جریان، جریان بهاصطلاح لیبرالِ متمایل به غرب و آمریکا و دلبستهی آمریکا و غرب بودند؛ یک جریان، کمونیستهای اسلحه به دستی بودند که از هیچ چیز ابا نداشتند و پرهیز نمیکردند؛ یک جریان دیگر، منافقینی بودند با ظاهر اسلامی و باطن خُبث(۶) کفر و بیهویّت که حتّی حاضر شدند بروند زیر پرچم صدّام بدنام سینه بزنند و آنجا بِایستند و [از او] استفاده کنند. اینها سه جریان اساسی بودند در این کشور؛ هر سه جریان مغلوب و منکوب انقلاب اسلامی شدند و حالا با تملّق به قدرتها، با خبرچینی و دادن خدمات جاسوسی به دولتهای امثال فرانسه و انگلیس و آمریکا و مانند اینها، در زیر سایهی آنها استفاده میکنند. یک جریان هم البتّه جریان متحجّر و مرتجع داخلی بود که آن هم به نوع دیگری در مقابل انقلاب و در مقابل حرکت انقلاب میایستادند و مزاحمت میکردند که آنها البتّه خیلی قابل ذکر و قابل توجّه نبودند و ملّت از آنها عبور کرد؛ جریان مزاحم ارتجاع و تحجّر و دینتراشی. جمهوری اسلامی به کمک ملّت، با ابتکار و قدرت جوانانِ این ملّت، توانست آن دشمنان خارجی و این دشمنان داخلی را به عقبنشینی وادار کند و آنها نهفقط نتوانند به جمهوری اسلامی آسیب برسانند بلکه نتوانند جلوی پیشرفت جمهوری اسلامی را بگیرند.9/4/97
ولی در عین حال این جریانهای داخلی و بیرونی دستیابی به آرمانهارا به تاخیر انداخته اند و نگذاشته اند ملت ایران طعم شیرین جامعه نمونه اسلامی و دولت اسلامی را بچشد .
به همین خاطر ما برای رسیدن به آن اهداف به استمرار انقلاب نیازمندیم و استمرار انقلاب به انقلابی ماندن مردم و مسئولین تحت زعامت رهبری انقلاب ممکن خواهد بود
الزامات عبور از چالشها
1-حفظ مؤلّفههای اقتدار ملّی
معنای اقتدار ملّی این نیست که انسان پولهای کشور را به یک کشور بیگانه بدهد و سلاحهای مدرن او را بخرد و در انبار ذخیره کند که خودش حتّی قادر نباشد بدرستی از آنها استفاده بکند؛ این حماقت است، این اقتدار نیست. اقتدار ملّی این نیست که یک کشوری از آن طرف دنیا بیاید برای حمایت از یک حکومتی و یک دولتی، در آنجا پایگاه بزند و حضور پیدا کند وخون ملّت را بمکد و هر غلطی میخواهد در آن کشور بکند برای اینکه این خاندان منحوس را مثلاً در کشور حفظ کند؛ اینها اقتدار نیست، اینها ذلّت است. اقتدار این است که یک ملّتی از درون بجوشد؛ هم علم را، هم نظامیگری را، هم سازندگی را، هم پیشرفت را، هم عزّت بینالمللی را برای خود کسب کند. اینها مؤلّفههای اقتدار ملّت ایران است؛ این را شما امروز دارید، خوبش را هم دارید، ظرف پُرش را هم دارید به توفیق الهی؛ باید از این عناصر قدرت، بجا و بهنگام استفاده بشود.
سپاه یکی از مؤلّفههای قدرت است؛
2- تسلیم نشدن دربرابر دشمن
میگویند تسلیم بشویم تا دشمن علیه ما موذیگری نکند؛ اینها نمیدانند که هزینهی تسلیم شدن بمراتب بیشتر از هزینهی مقاومت کردن و ایستادگی کردن است. بله، ایستادگی کردن ممکن است هزینهای داشته باشد، امّا دستاوردهای بسیار بزرگی دارد که صدها برابرِ آن هزینه برای ملّتها ارزش دارد؛ امّا تسلیم شدن در مقابل دشمن عنود و لجوج و خبیث، جز لگدمال شدن، جز ذلیل شدن، جز بیهویّت شدن هیچ اثری ندارد؛ این را بایستی همه بدانند. این قانون لایتخلّف پروردگار است که فرمود: فَلا تَهِنوا وَ تَدعوا اِلَی السَّلمِ وَ اَنتُمُ الاَعلَونَ وَ اللهُ مَعَکُم وَ لَن یَتِرَکُم اَعمالَکُم؛سست نشوید، دعوت به سازش با دشمن نکنید، خدای متعال شما را برتر قرار داده است و برتر هستید «وَ لَن یَتِرَکُم» -یعنی «لَن یَنقُصَکُم»- خدای متعال برای شما کم نمیگذارد در مقابل مجاهدتی که انجام دادهاید، پاداش این مجاهدت را بهطور کامل به شما خواهد داد.9/4/97
این سخنان رهبر معظم انقلاب پاسخ عناصر ترسو و بزدلی است که با نامه نگاری و گدائی از غرب و کوتاه آمدن دربرابر زیاده خواهی های غرب دستهای خودرا به علامت تسلیم بالابرده و هرچه غرب میگوید و دیکته میکند عمل میکنند.
3- مراقبت از خود در مسئولان ومردم
همهی ما! از کوچک تا بزرگ، از جوان تا پیر، از مردم معمولی تا مسئولین؛ و بخصوص مسئولین مراقب باشند از سهلانگاری، از غفلت، از تنبلی، از اشرافیگری، از تکبّر نسبت به آحاد مردم و تکیهی به جایگاه چندروزهی ریاستی، اجتناب بکنند؛9/4/97
رفتارهای سهل انگارانه در مردم و مسئولین
غفلت از دشمن و اولویتها درمردم و مسئولین
تنبلی در انجام به موقع و بجای کارها و مسئولیتها
ابتلاء به بیماری اشرافیگری ( تجمل پرستی و اسراف و تبذیرو دنیاطلبی و حرص ) در مردم و مسئولین
تکبر و غرور و خود بزرگ بینی و روحیه استکباری در مسئولین نسبت به مردم
تکیه قدرتمندانه به جایگاه ریاستهای موقت دنیائی و فخر فروشی بر مردم و ارباب رجوع
صفات ناپسندی است که باید از خود دور کنیم تا به پیشرفت و تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی دست یابیم انشالله