انقلاب اسلامی ؛ ایران وایرانی راسربلند کرد
Normal
0
false
false
false
EN-US
X-NONE
FA
تبیین بیانیه گام دوم انقلاب ، مقام معظم رهبری، قسمت دوم
حمیدرضا ترقی
انقلاب اسلامی ؛ ایران وایرانی راسربلند کرد
انقلاب اسلامی با مجاهدت ملت وامام ،لباس زیبنده ای بر تن ایران و ایرانی شد که نه تنها هویت دینی مردم ایران را دوباره تجدید و فرهنگ تمدنی اورا بازسازی نمود بلکه ایران را از انزوا و رژیمی سرکوبگر نهضتهای آزادیبخش وسازشکاربا رژیم اشغالگر قدس وژاندارم آمریکا در منطقه به نظامی دینی و مبتنی بر ارزشهای متعالی و اخلاقی ودارای مردمی با فرهنگ و تمدن وحامی مستضعفین و آزادیخواهان وستیزه گر با ظالمان و مستکبرین و پرچمدار صلح و امنیت واستقلال و عزت وآزادی ، تبدیل ساخت .
این لباس ( انقلاب اسلامی )امروز برای ملت ایران عزت و آبرو و افتخار آفریده و مایه سربلندی ایران و ایرانی شده است
رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب
دفاع ابدی از نظریهی نظام انقلابی
انقلاب اسلامی همچون پدیدهای زنده و بااراده، همواره دارای انعطاف و آمادهی تصحیح خطاهای خویش است، امّا تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست. به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان میدهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرفهای بیعمل میشمارد، امّا به هیچ بهانهای از ارزشهایش که بحمدالله با ایمان دینی مردم آمیخته است، فاصله نمیگیرد. انقلاب اسلامی پس از نظامسازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمیشود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمیبیند، بلکه از نظریّهی نظام انقلابی تا ابد دفاع میکند.
ویژگیهای نظام انقلابی
از سالها پيش رهبر معظم انقلاب اسلامي مراحل مختلف فرآيند تحقق اهداف نهضت اسلامي ملت ايران را ترسيم نمودهاند. اين فرآيند داراي پنج مرحله ميباشد که گام به گام آن عبارتند از: ايجاد انقلاب اسلامي، تأسيس نظام اسلامي، ايجاد دولت اسلامي، ايجاد كشور اسلامي و ايجاد دنياي اسلام. تاكنون مراحل اول و دوم شكل گرفته و اكنون در مرحله تشكيل دولت اسلامي هستيم. تحقق اين فرآيند همان جهتگيري کلاني است که بايد به مطالبه عمومي ملت از دولتمردان تبديل گردد تا در صورت تحقق آن شاهد توسعه و آباداني کشور باشيم.
دولت اسلامي؛ نظام کارآمد
کارآمدي را ميتوان مهمترين شاخص نظام ودولت اسلامي دانست. سنجش کارآمدي به دان معنا که دولت براي تحقق اهدافي طرحريزي شده است و فلسفه وجودي آن دستيابي به آن اهداف است، لذا دولتي دولت اسلامي و انقلابي است که هر چه بيشتر توانسته باشد اهداف مدنظر را محقق ساخته و به عبارتي ديگر کارآمدي خود را در عمل به اثبات رساند. وگرنه ناکارآمدي ،دولت ونظام را در سراشيبي بحران مشروعيت قرار داده و حاصل آن اعتبارزدايي از دولت ونظام خواهد بود. رهبر معظم انقلاب اسلامي معتقدند : «آنچه كه براي مردم در اين انتخابات و همهي گزينشهاي ملي و انتخاباتها مهم است، اين است كه سطح كارآمدي نظام روز به روز ارتقا پيدا كند؛ اين اساس مسئله است. اگر مردم دنبال رئيسجمهور يا دنبال نمايندهي مجلس ميگردند يا دنبال ديگر كساني هستند كه ميخواهند آنها را با انتخاب تعيين كنند، در پي آن هستند كه انسانهاي كارآمدي را بر اريكهي مسئوليت بنشانند تا آنها بتوانند سطح كارآمدي نظام را افزايش بدهند و مشكلات مادي و معنوي مردم را حل كنند؛ اين خواست مردم است.»(24/8/83)
مؤلفه كارآمدي به اندازهاي با اهميت است كه رهبر معظم انقلاب اسلامي در زمينه نسبت بين کارآمدي و مشروعيت چنين ميفرمايند: «مشروعيت همه ما بسته به انجام وظيفه و كارآيي در انجام وظيفه است. بنده روي اين اصرار و تكيه دارم كه بر روي كارآييها و كارآمدي مسئولان، طبق همان ضوابطي كه قوانين ما متّخذ از شرع و قانون اساسي است، بايست تكيه شود. هر جا كارآمدي نباشد، مشروعيت از بين خواهد رفت. اينكه ما در قانون اساسي براي رهبر، رئيسجمهور، نماينده مجلس و براي وزير، شرايطي قائل شدهايم و با اين شرايط گفتهايم اين وظيفه را ميتواند انجام بدهد، اين شرايط، ملاك مشروعيتِ برعهده گرفتن اين وظايف و اختيارات و قدرتي است كه قانون و ملت به ما عطا ميكند؛ يعني اين حكم ولايت، با همه شعب و شاخههايي كه از آن منشعب است، رفته روي اين عناوين، نه روي اشخاص. تا وقتي كه اين عناوين، محفوظ و موجودند، اين مشروعيت وجود دارد. وقتي اين عناوين زايل شدند، چه از شخص رهبري و چه از بقيه مسئولان در بخشهاي مختلف، آن مشروعيت هم زايل خواهد شد. ما بايد به دنبال كارآمدي باشيم. بايد هر يك از كساني كه متصدي اين مسئوليتها، از صدر تا ساقه هستند، بتوانند آنچه را كه برعهده آنهاست، بهقدر معقول انجام دهند. انتظار معجزه و كار خارقالعاده نداريم و نبايد داشته باشيم؛ اما بايست انتظارِ تلاش موفق را كه در آن نشانههاي توفيق هم مشاهده شود، داشته باشيم.»(31/6/83)
شاخصهاي نظام کارآمد
با مشخص شدن اهميت کارآمدي دولت به معنی اعم کلمه یعنی سه قوه ميتوان بحثي را پيرامون شاخص هاي کارآمدي نظام اسلامي مطرح نمود. رهبر معظم انقلاب اسلامي در طول ساليان متمادي تلاش نموده تا ويژگيهاي دولت ونظام کارآمد وانقلابی و در طراز انقلاب اسلامي را تبيين نمايد تا سند انتظار و نقشه راهي براي دولتهاي مختلف درنظام جمهوري اسلامي باشد.
1ـ دولت انقلابي و عزتمند
از نگاه رهبري دولت کارآمد، دولتي انقلابي است که مبتني بر روحيه انقلابي امور را در اختيار گرفته و کار را به پيش خواهد برد. بايد يادآوري نمود که مهمترين مجموعه مؤثر در توليد و بازتوليد گفتمان انقلاب اسلامي و انقلابيگري، دولت است. دولت با توجه به آنکه از بيشترين قدرت در سطح جامعه برخوردار است، بيش از هر مجموعه ديگر رسالت فراگيرسازي گفتمان انقلابيگري را بر عهده دارد و بايد تلاش کند شعارهاي انقلاب و ارزشهاي آن را در افکار عمومي پمپاژ نمايد. البته، لازمه آن، اين است که بين گفتمان دولت و گفتمان انقلاب اسلامي تطبيق وجود داشته باشد. در اين صورت است که دولت خواهد توانست خود را منادي گفتمان انقلاب معرفي کند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار با رئيسجمهور و هيئت وزيران چنين تأکيد ميدارند: «به نظر من کاري که عليالعجاله بايد کرد اين است که در اتّخاذ مواضع انقلابي، بايد صراحت داشت؛ يعني رودربايستي نکنيم. مواضع انقلابي را، مباني امام بزرگوار را صريح بيان کنيم، خجالت نکشيم، رودربايستي نکنيم، ترس نداشته باشيم. »(5/6/94)
معظمله از برخي دولتهاي گذشته چنين انتقاد کردهاند: «يک دورهاي بر ما گذشت که اسم انقلاب و انقلابيگري و اينها به انزوا افتاده بود؛ سعي ميکردند به عنوان يک ارزش منفي يا ضد ارزش، از اين چيزها ياد کنند؛ مقاله مينوشتند، حرف ميزدند، گفته ميشد.» (2/6/91)
دولت انقلابي به دشمن اعتماد ندارد و حاضر نيست در برابر دشمن کوتاه بيايد و منافع ملي را قرباني مصالح زودگذر کند. دولت انقلابي دولتي شجاع است که ترسي از تهديدات دشمن نداشته و در برابر گزافهگوييهاي دشمن منفعل نميشود و براي تطميع و برخورداري مادي حاضر به معامله با دشمن و دست کشيدن از آرمانهاي انقلاب و مردم نميشود. به فرموده حکيم انقلاب اسلامي؛ «روحيه و آرمان انقلابي، بدين معني است كه ميل به زندگي راحت و مرفه، جامعه و مسئولان را به سازشكاري و تسليم در برابر زورگويي قدرتهاي جهاني و غفلت از توطئه استكبار و بياعتنايي به پيام جهاني انقلاب نكشاند. آن روزي كه خداي نخواسته جمهوري اسلامي، رفاه و آبادي را هدف عمده خويش قرار داده و در اين راه حاضر به چشمپوشي از آرمانهاي انقلابي و جهاني و فراموشي از پيام جهاني انقلاب شود، روز انحطاط و زوال همه اميدها خواهد بود.»(23/4/68)
به واقع دولت انقلابي، دولتي عزتمند است که خواهد توانست منافع ملت را در سطح نظام بينالملل حفظ کند و گرنه انفعال و وادادگي بالاخص در برابر قدرتهاي زياده خواه جهاني، چيزي جز ناکارآمدي و خسران و بر باد دادن ثروت ملي به همراه نخواهد داشت.
2ـ مدیریت جهادي
الگوي مديريت در نظام اسلامي مديريت جهادي است. مديريت جهادي به مثابه آن نوع مديريتي که در شرايط کمبود و وجود موانع متعدد، با احساس تکليف، تعهد انقلابي و رسالت، بتواند کارآمدي خود را در اداره جامعه ثابت کند و در حل معضلات جامعه توفيق داشته باشد. اين الگو از جمله سازوکارها و مؤلفههايي است که دولت جمهوري اسلامي با تجهيز به آن ميتواند حلّال مشکلات کشور باشد. اينک که در مواجهه با جنگ تمام عيار اقتصادي دشمن قرار داریم، بيش از گذشته به پذيرش گفتمان الگوي مديريت جهادي نيازمند یم
مديريت جهادي يعني؛ علم و هنر رهبري و کنترل فعاليتهاي دستهجمعي، مبتني بر مبارزه در تمامي عرصههاي علمي، سياسي، اقتصادي، فرهنگي و... براي نيل به اهداف راهبردي و کلان يک سيستم و رفع موانعي که بر سر رسيدن به آن وجود دارد.
3-مجلس انقلابی
حضرت امام ره خطاب به نمایندگان دور اول مجلس:
10 ویژگی مجلس انقلابی را بیان کرده اند:
1. پیاده نمودن عدالت اسلامی: «شما دوستان محترم نماینده ملتی هستید که جز به اسلام بزرگ و عدالت الهی اسلامی فکر نمیکند و انتخاب شما برای پیاده نمودن عدالت اسلامی که در طول سلطنت ظالمانه و غاصبانه رژیم شاهنشاهی از آن محروم بودند»
2. اولویت به رسیدگی به محرومین و مستضعفین: «امید آن است که رسیدگی به حال مستضعفین و مستمندان کشور که قسمت اعظم ملت مظلوم را در بر میگیرد در راس برنامهها قرار گیرد».
3. ایستادگی در مقابل قدرتهای شیطانی: «شما منتخبین مجلس که از پشتیبانی جدی ملت عزیز برخوردارید، باید با کمال قدرت در مقابل قدرتهای شیطانی که در رژیم دست نشاندۀ سابق، حاکم بر سرنوشت ما بودند بایستید و از هیچ قدرتی غیر از قدرت خداوند قادر نهراسید».
4. جلوگیری از تصویب قوانین مخالف اسلام: «بحمدا... در مجلس، دانشمندان و علمای آشنا به احکام شرع مطهر حضور دارند و فقهای نگهبان حاضرند؛ لکن لازم است طرحهایی که در مجلس میگذرد مخالف با احکام مقدسۀ اسلام نباشد و با کمال قدرت، با پیشنهادهای مخالف با شرع مقدس که ممکن است از روی ناآگاهی و غفلت طرح شود شدیداً مخالفت نمایید، و از قلمهای مسموم و گفتار منحرفین هراسی نداشته باشید».
5. دوری از جبهه بندیهای غیراصولی و بحث در فضای آرام: «این مجلس که اولین دوره در جمهوری اسلامی است، الگویی است برای مجالس آینده؛ و هر سنت حسنه و یا سیئهای ممکن است در مجالس دیگر اثر گذارد و برای شما اجر جزیل و یا خدای نخواسته وزر و وبال به بار آورد. لازم است در مذاکرات و برخورد آرا به طور آرام و با احترام متقابل عمل شود، نه مثل دورههای رضاخان و بعد از آن و لازم است از دستهبندیها و جهتگیریهای غیر اصولی برای کوبیدن طرف مقابل جداً احتراز شود که تنها حل مسائل در محیط آرام امکانپذیر است».
6. اجتناب از تفرقه و منازعه در برابر دولت ونهادهای دیگر: «ویژگی این مجلس و محیط کشور در این دوره ایجاب میکند که مجلس و دولت هماهنگ شده تا بر مشکلات کشور فائق آیند و هیچ یک از نهادهای جمهوری اسلامی خصوصاً مجلس و رئیس جمهوری و دولت برای یکدیگر و دیگران کارشکنی نکنند و خود را به طور جدی در خدمت اسلام و کشور درآورند تا خدای متعال آنها را پشتیبانی فرماید و ندای آسمانی انسانساز وَاعْتَصِمُوا بحَبْلِ اللّه جَمیعاً وَلا تَفَرَّقوا را در نظر داشته و اطاعت نمایند، و از منازعه و تفرقه اجتناب نمایند».
7. حفظ سیاست نه شرقی و نه غربی در همه زمینهها: «سیاست «نه شرقی و نه غربی» را در تمام زمینههای داخلی و روابط خارجی حفظ کنید و کسی را که خدای نخواسته به شرق و یا به غرب گرایش دارد هدایت کنید و اگر نپذیرفت، او را منزوی نمایید و اگر در وزارتخانهها و نهادهای دیگر کشور چنین گرایشی باشد که مخالف مسیر اسلام و ملت است اول هدایت و در صورت تخلف، استیضاح نمایید که وجود چنین عناصر توطئهگر در رأس امور یا در پستهای حساس، موجب تباهی کشور خواهد شد».
8. تصویب انقلابی طرحهای عمرانی و رفاهی: «طرحها و پیشنهادهایی را که مربوط به عمران و رفاه حال ملت خصوصاً مستضعفین است انقلابی و با سرعت تصویب کنید».
9. لغو انقلابی قوانین دست و پا گیر: «در ادارات دولتی، قوانین دست و پاگیری که در مجالس غیر قانونی رژیم سابق به تصویب رسیده و موجب تعویق و یا تعطیل امور شده و میشود و جامعه را به تنگ آورده است به طور انقلابی لغو کنید، گرچه خود لغو است و به جای آنها قوانین مترقی را که رفاه ملت در آنها به بهترین وجه ملاحظه شده باشد جایگزین گردانید».
10. تأمین آسایش و رفاه اقلیتهای مذهبی: «مجلس جمهوری اسلامی همان سان که در خدمت مسلمین است و برای رفاه آنان فعالیت مینماید، برای رفاه و آسایش اقلیتهای مذهبی ـ که در اسلام احترام خاصی دارند و از قشرهای محترم کشور هستند ـ اقدام و فعالیت مینماید، و اساساً آنان با مسلمانان در صف واحد برای کشور خدمت میکنند و در صف واحد از تمام ارزشها و مآثر آن برخوردار میباشند».
انقلاب اسلامی؛ مایهی سربلندی ایران و ایرانی
انقلاب اسلامی ملّت ایران، قدرتمند امّا مهربان و باگذشت و حتّی مظلوم بوده است. مرتکب افراطها و چپرویهایی که مایهی ننگ بسیاری از قیامها و جنبشها است، نشده است. در هیچ معرکهای حتّی با آمریکا و صدّام، گلولهی اوّل را شلّیک نکرده و در همهی موارد، پس از حملهی دشمن از خود دفاع کرده و البتّه ضربت متقابل را محکم فرود آورده است. این انقلاب از آغاز تا امروز نه بیرحم و خونریز بوده و نه منفعل و مردّد. با صراحت و شجاعت در برابر زورگویان و گردنکشان ایستاده و از مظلومان و مستضعفان دفاع کرده است. این جوانمردی و مروّت انقلابی، این صداقت و صراحت و اقتدار، این دامنهی عمل جهانی و منطقهای در کنار مظلومان جهان، مایهی سربلندی ایران و ایرانی است، و همواره چنین باد.