جهاد مستمر و دائمی معلّمان
شرحی برحدیث ولایت حمیدرضا ترقی
در کشور ما در کمترزمانی جوانها و نوجوانهای ما این جور مورد تهدید و تهاجم فکری و اخلاقی قرار داشتند. البتّه در دوران حکومت پهلوی، این تهاجم از سوی خود مسئولین کشور به وجود میآمد [امّا] امروز از سوی بیگانگان، از سوی دشمنان، از سوی منحرفین این تهاجم وجود دارد. خب معلّمین ما از آن طرف با آن ظرفیّت عظیم مواجهند، از این طرف با این تهاجمِ همهجانبه مواجهند؛ بایستی بین این دو، یک جهاد مستمرّ دائمی واقعی را بر عهده بگیرند و به معنای واقعی، مجاهدت کنند. باید کاری کنند که ریزشها نزدیک به صفر بشود و رویشها در حدّاکثر قرار بگیرد. 1400/02/12
محورهای مورد تاکید مقام معظم رهبری
• روز معلّم در جمهوری اسلامی برابر است با روز شهادت معلّم بزرگ مرحوم شهید مطهّری (رضوان الله تعالی علیه).
• ویژگی ایشان این بود که هم تولید فکر میکرد، هم نشر فکر میکرد؛
• یک جهاد نرمافزاریِ به تمام معنا را ایشان در طول سالیان متمادی شروع کرده بود
• با امواج مهاجم روبهرو میشد و سینهبهسینه میشد و با آنها برخورد میکرد و بر آنها غلبه پیدا میکرد
• مخاطب خودش را هدایت میکرد و به مخاطب خودش در مسیر فکر درست، طمأنینه و آرامش و اطمینان میبخشید
• مسئولیّتشناس بود، تکلیفگرا بود، واقعاً دغدغهی تکلیف داشت. هرگز بیکار نماند
• میراث علمی پیشینیان؛ اندوختههای فراوان خود را در اختیار مخاطبانش میگذاشت و اینها را به نسل بعد منتقل میکرد
• همهی ظرفیّتهای حوزهی فکر را و حوزهی علم را به مرحلهی مورد نیاز و نیازهای جامعه نزدیک میکرد و میکشاند
• اولویّتهای فکری جامعه را پیدا میکرد و خوب میشناخت و همهی ظرفیّت فکری را به سمت این اولویّتهامیکشاند
• کار معلّم، انتقال اندوختههای علمی و میراث علمیِ بشر به نسل بعد است.
• معلم بایستی میراث علمی را با امانت تمام، با توانایی و مهارتِ تمام به نسل بعد منتقل کند و مخاطبان خودش را، شاگردان خودش را برای اینکه اهل فکر بار بیایند و بر این اندوختهها بیفزایند؛ آماده کند
• یکی از مسئولیّتهای مهمّ معلّمین صیانت از فکر مخاطب خودشان -دانشجو و دانشآموز و جوان و طلبه و غیره-است
شرح بخش اول:
الگو گیری از استاد شهید مطهری بعنوان معلمی نمونه در تاریخ انقلاب اسلامی ایجاب میکند که معلمان عزیز چند اصل را در فعالیت خود مورد توجه قرار دهند :
الف)-بدانند انتقال ارزشهای نسل قبل به نسل جدید برعهده آنهاست
ب)- مسئولیت صیانت و حفاظت از ارزشهای انتقالی به نسل جدید دربرابر دشمنان با آنهاست
ج)-شناخت اولویتهای فرهنگی و علمی وتمرکز ظرفیتها بر آن اولیتها وظیفه اوست
یکی از علل شکست انقلاب ها گسست بین نسلی و عدم انتقال ارزشهای نسل انقلاب به نسلهای بعد است ، زیرا هیچ انقلابی با مجاهدت یک نسل به آرمانهایش دست نمی یابد و باید چند نسل بعد نیز انقلاب را تداوم بخشند تا آرمانها ی آن محقق شود .؛ صیانت از ارزشهای انتقالی به نسل جدید مستلزم مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمن و خنثی سازی حملات دشمن به افکار و عقاید نسل جدید است .
چه در انتقال ارزشها و چه در صیانت از آن رعایت اولویت ها بسیار مهم و حیاتی است .
امروز جامعه پذیری دینی و سیاسی نسل جوان از اولویت برخوردار است زیرا نه جنگ را دیده نه درابتدای پیروزی بوده وبلحاظ اعتقادی نو اندیش و مقتضات زمانش متفاوت است لذا هم جامعه پذیری سیاسی نیاز دارد و جامعه پذیری دینی وگرفتن پاسخ سوالات و ابهامات و شبهاتی که مطرح است .
مواجهه با تهاجم دشمن به باورهای نسل جوان
در کشور ما در کمترزمانی جوانها و نوجوانهای ما این جور مورد تهدید و تهاجم فکری و اخلاقی قرار داشتند. البتّه در دوران حکومت پهلوی، این تهاجم از سوی خود مسئولین کشور به وجود میآمد [امّا] امروز از سوی بیگانگان، از سوی دشمنان، از د مستمرسوی منحرفین این تهاجم وجود دارد. (مقام معظم رهبری )12/2/1400
1- ايجاد انحرافات اخلاقي و فكري در ميان جوانان و سرگرم كردن آنان به غرائز جنسي و مسائل غفلت زا
2-جداكردن جوانان ميهن از اسلام و انقلاب اسلامی
3-ترويج بي حد و حصر فساد، فحشا و مواد مخدر در ميان جوانان
4- آماج توطئههاي پيچيده و بسيار سنگين دشمنان علیه ايمان، اراده، روحيه و اخلاق جوانان
5- ترويج ليبراليزم، شكاكيت و تساهل و تسامح در قبال ارزشها و عقايد
جهاد مستمرنیاز است
خب معلّمین ما از آن طرف با آن ظرفیّت عظیم (جوانان)مواجهند، از این طرف با این تهاجمِ همهجانبه مواجهند؛ بایستی بین این دو، یک جهاد مستمرّ دائمی واقعی را بر عهده بگیرند و به معنای واقعی، مجاهدت کنند. باید کاری کنند که ریزشها نزدیک به صفر بشود و رویشها در حدّاکثر قرار بگیرد. مقام معظم رهبری
• کاهش ریزشها
• افزایش حداکثری رویشها
این ماموریت مهم ایجاب میکند که معلمان نسبت به یک یک جوانان احساس مسئولیت کرده و اجازه ندهند حتی یک نفر تحت تاثیر تهاجم دشمن قرار گرفته وبه کشته فرهنگی تبدیل شود
قتل و عام فرهنگی جوانان چون درد و صدا و تشییع ندارد برای جوانان و جامعه قابل درک نیست ولی نحبه گان می فهمند که چگونه این نسل دچار آسیب و انحراف شده لذا باید معلمان نسبت به اندک تاثیر پذیری جوانان از تهاجم دشمن به صیانت از او پرداخته و در برابر دشمن از او حفاظت کنند. |