جنگ نرم تبلیغاتی امروز دشمنان
شرحی بر حدیث ولایت حمیدرضا ترقی
مطلب آخر هم مسئلهی جنگ تبلیغاتی دشمن است. امروز بیشترین تحرّک دشمنان ما علیه ما بیش از تحرّکات امنیّتی و اقتصادی، تحرّکات تبلیغاتی و جنگ نرم و تبلیغات رسانهای است؛ برای اینکه بر افکار عمومی مردم مسلّط بشوند مبالغ هنگفت هزینه میکنند، کارهای بسیار انجام میدهند؛ فکرهای بسیاری را در مجموعههای فکری برای این کار استخدام میکنند تا بتوانند با جنگ روانی، با تبلیغات گوناگون، افکار عمومی کشورها را -از جمله بیشتر از همه امروز کشور ما را که هدف سوءنیّت قدرتهای بزرگ است- قبضه کنند و در اختیار بگیرند. وقتی افکار حجیم یک ملّت در اختیار بیگانه قرار گرفت، حرکت آن ملّت هم طبعاً طبق میل آن بیگانه پیش خواهد رفت. کار تبلیغاتی کار مهمّی است؛ ما در این زمینه ضعف داریم. حالا بگذریم از آن آدمهای غافلی که از رسانههای داخلی هم به نفع دشمن استفاده میکنند -که حالا آن محلّ بحث ما نیست- لکن [دربارهی] آن کسانی هم که قصد خیر در این زمینه دارند، ما کمکاری داریم. در زمینهی کار تبلیغاتی و حرکت تبلیغاتی درست و تمهیدات رسانهای باید قویتر و هوشمندانهتر عمل بکنیم.مقام معظم رهبری۱۲/۵/۱۴۰۰
جنگ نرم
با پایان یافتن رویارویی ایدئولوژیک میان دو اردوگاه متعارض غرب و شرق، پس از پایان جنگ سرد و نیز اهمیت یافتن تضادهای هویتی و فرهنگی به همراه کاربرد بیشتر جنگ نرم پس از 11 سپتامبر 2001 در منطق امپریالیستی ایالات متحده آمریکا برای مقابله با جهان اسلام، مفاهیم امنیت ملی نیز تغییرات مهمی پیدا کرد. و افزایش قدرت فرهنگی و هویتی به عنوان مبنای اساسی برای قدرت ملی و پیروزی در جبهه جنگ نرم مطرح گردید، که این تغییر منطق امنیتی نظام بین الملل سبب گردید تا ایران در رأس توجه تئوریسین ها، کارشناسان و طراحان جنگ نرم آمریکایی قرار بگیرد و در گزارش کمیسیون امنیت ملی آمریکا در قرن 21 و سند 2002 و 2006 نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهم ترین چالش آمریکا در ابتدای قرن 21 معرفی گردد. استفاده از تعبیرات و مفاهیمی، از قبیل ایران به عنوان یک کشور یاغی، یا ایران دشمن آزادی، عدالت، صلح و یا مخالف روند صلح خاورمیانه بیانگر همین مطلب است. طراحان پروژه فروپاشی در چارچوب جنگ نرم معتقدند: جمهوری اسلامی ایران از بسترهای مناسبی برای استفاده از این روش برخوردار است، که وجود مکانیسم ها و سازوکارهای مردم سالاری، سازمان های غیردولتی گسترده، رسانه های مختلف و متفاوت، نظام انتخاباتی و نقش و قدرت مردم در نظام سیاسی، از جمله ظرفیت های مناسب در این راستا است.
بر این اساس، باراک اوباما نیز همانند بوش، بودجه 55 میلیون دلاری پنتاگون برای جنگ نرم علیه ایران را امضا کرد، که با امضای اوباما، لایحه اختیارات دفاعی کنگره آمریکا مستقیماً به قانون تبدیل شد. بنابراین، از کل بودجه 550 میلیارد دلاری وزارت دفاع آمریکا، 55 میلیون دلار آن برای :
• نفوذ در ایران،
• مقابله با فیلترینگ سایت های ضد ایرانی،
• تحریک قربانیان سانسور در ایران،
• آموزش الکترونیکی ایرانیان مخالف نظام جهت براندازی نرم
• شبکه سازی اینترنتی برای اغتشاش گران بعد از انتخابات ریاست جمهوری
• ارائه آموزش های لازم رسانه ای و کامپیوتری برای راه اندازی سایت ها جهت اطلاع رسانی
اختصاص یافته است.
برنامه شبکه سازی آمریکا درایران
شبکه سازی در قالب اقدامات مدنی، انجام پدیرفته است مانند:
1-بحران سازی اجتماعی،
2-استفاده تاکتیکی از قومیت های ایرانی و
3- حمایت از فرقه های ضاله، همانند وهابیت در راستای اهداف ناتوی فرهنگی،
4-راه اندازی جنبش های فرهنگی اجتماعی،
5-جنگ رسانه ای و کاربرد گسترده شبکه های اجتماعی به همراه فشار اقتصادی و نظامی بر جمهوری اسلامی ایران به منظور زیر سؤال بردن مشروعیت دولت و کاهش اعتماد، حساسیت و انعطاف پذیری ملی، از جمله راهکارهایی است که ایالات متحده در جنگ نرم با جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته است.
نخستین گام در این راستا برای ایالات متحده و متحدانش عبارت است از اتخاذ تصمیمی روشن جهت ایجاد شبکه هایی از حامیان خود در کشورهای اسلامی به خصوص در ایران است که ارتباطی آشکار میان این فعالیت ها با استراتژی همه جانبه ایالات متحده، بوجود آورد.
برای دستیابی به این هدف، این کشور در تلاش است تا ساختاری نهادی در داخل دولت ایالات متحده جهت هدایت، نظارت و بررسی این تلاش ها ایجاد نماید. برهمین مبنا ایالات متحده برای موفقیت سیاست شبکه سازی خود که امروزه برای مقابله با حکومت های اسلامی به خصوص دولت جمهوری اسلامی ایران می باشد، بر شخصیت های دانشگاهی و روشنفکران مسلمان لیبرال و سکولار، صاحب نظران مذهبی جوان و میانه رو، فعالان اجتماعی، گروه های زنان فعال در مبارزات برابری جنسیتی، روزنامه نگاران و نویسندگان میانه رو تمرکز دارد. بنابراین،
آمریکا استراتژی شبکه سازی خود را بر اصول ذیل قرارداده که عبارتند از:
× آموزش دموکراتیک؛ در این زمینه این کشور تلاش دارد تا با به چالش کشیدن مفاهیم اسلامی به وسیله ارزش های دموکراتیک غربی، اسلام را مطابق برداشت خود بازتعریف نماید؛
× رسانه ها؛ حمایت از رسانه های طرفدار غرب برای مبارزه با سلطه رسانه ای عناصر مسلمان بسیار مهم می باشد؛
× برابری جنسیتی؛ مسأله حقوق زنان موضوعی مهم در شبکه سازی است. ترویج برابری جنسیتی باید بخشی ضروری از این پروژه برای توانمند ساختن مسلمانان طرفدار غرب باشد؛
× هواداری سیاسی؛ اسلام گرایان دارای برنامه های سیاسی هستند و به همین جهت اسلام گرایان سکولار نیز باید وارد فعالیت سیاسی شوند. دراین زمینه فعالیت های حمایتی در راستای شکل دهی به محیط سیاسی و حقوقی جهان اسلام مهم می باشد.
به طور کلی ایالات متحده آمریکا برای موفقیت شبکه سازی در کشورهای اسلامی به خصوص جمهوری اسلامی ایران بر یک استراتژی کلی، یعنی تلاش برای معکوس کردن جریان ایده ها تأکید فراوان دارد.
ابزار ناتوی فرهنگی درجنگ نرم
آنچه ایالات متحده آمریکا را ترغیب به استفاده از ناتوی فرهنگی در جهان، به خصوص جهان اسلام می کند عبارتنداز:
1. گستره و دوربرد ناتوی فرهنگی فراتر از مرزهای جغرافیایی و بلکه فراتر از مرزهای فکری - عقیدتی، اندیشه و فرهنگ ملت هاست، ولی دور برد ناتوی نظامی، مرزهای جغرافیایی یک یا نهایتاً چند کشور است؛
2. استراتژی و رهیافت ناتوی فرهنگی قبضه کردن باورها، ایدئولوژی، جهان بینی ملت ها و فرهنگ هاست، ولی استراتژی ناتوی نظامی تصرف زمین و کسب منابع و مراکز مهم اقتصادی است؛
3. ویرانی ها، تلفات و خرابی ها محسوس و ملموس است، ضمن آنکه با هزینه کردن نیز قابل بازسازی می باشد، ولی در ناتوی فرهنگی ویرانی ها و تلفات، به تعبیر بهتر، آسیب ها غیرمحسوس است و لذا تخریب فکری و فرهنگی به آسانی قابل بازسازی نمی باشد؛
4. ناتوی فرهنگی جنگ نرم، بدون خاکریز و بدون سرو صداست، ولی ناتوی با رویکرد نظامی و جنگ سخت، پر سر و صداست؛
5. کارکرد ناتوی فرهنگی بلند مدت، پرجاذبه، پر بازده، کم دردسر و کم هزینه تر است، ولی ناتوی با رویکرد نظامی کوتاه مدت، خشک و سخت، کم بازده، پر دردسر و پر هزینه تر است؛
6. تلفات انسانی در جبهه نظامی، مقدس، با ارزش و ماندنی است، که در فرهنگ دینی از آن تحت عنوان شهادت یاد می شود، اما درعرصه فرهنگی ذهن ها و اندیشه ها آسیب می بیند.
اهداف ناتوی فرهنگیوراهبردهای آن
به طور کلی، فرهنگ و آیین هر قومی و به تعبیر دیگر، فرهنگ هر ملت و کشوری دربرگیرنده باورها، ارزش ها، آداب، رسوم و بایدها و نبایدهایی است که به عنوان زیربنای اصلی هویت هر کشوری محسوب می شود. بنابراین، از جمله اهداف ناتوی فرهنگی به حاشیه راندن فرهنگ ملی و دینی جوامع و ملت هاست تا با حاکم کردن فرهنگ لیبرال - دموکراسی در راستای فرهنگ سازی جهانی خواسته های خود را در تمام ابعاد تأمین کنند و عملا اداره کشورها و به تعبیر صحیح تر اداره امور جهان را به دست بگیرند.
آمریکا برای عملیاتی ساختن جنگ نرم در قالب ناتوی فرهنگی علیه جمهوری اسلامی ایران طی سال های گذشته و همچنین برای سال های آینده راهبردها و شیوه های زیر را طراحی نموده است:
1. سرمایه گذاری در رسانه های دیداری و شنیداری، آژانس های تبلیغاتی و خبری و کمپانی های فیلم سازی برای ارائه تصویری سیاه و خطرناک از جمهوری اسلامی ایران برای افکار عمومی جهان؛
2. ایجاد فضای رسانه ای درباره دخالت ایران در عراق، لبنان و... به عنوان بزرگ ترین مدافع تروریسم که به عوامل ناامنی در این کشورها تسلیحات داده و آنها را آموزش نظامی می دهد؛
3. حمایت از اصلاح طلبان و ایده جنبش دموکراسی خواهی و مقوله حقوق بشر، حقوق زنان و دامن زدن به مطالبات صنفی و اجتماعی در جنبش دانشجویی، جنبش کارگری و اعتراضات معلمان و همچنین سازماندهی نارضایتی ها و نافرمانی مدنی از طریق مطبوعات، احزاب و...؛
4. راه اندازی سایت های اینترنتی و ارائه نرم افزارهای جاسوسی به عوامل خود در داخل کشور تا ابعاد مختلف جنگ رسانه ای به شکل اثربخش تری طراحی واجرا شود؛
5. تلاش برای تحلیل مغرضانه از اوضاع داخلی، ایجاد فضای وحشت زا و موهوم از احتمال بروز جنگ و نیز آغاز دوره بحران اقتصادی و مشکلات عظیم ناشی از آن؛
6. سوءاستفاده تبلیغاتی از اجرای طرح هایی، چون طرح امنیت اجتماعی به عنوان محدودکننده آزادی و حقوق زنان و نقش آزادی های مدنی و اجتماعی؛
7. ایجاد تقابل های سیاسی بین سران ارشد نظام اسلامی و القای اینکه جنگ قدرت در جمهوری اسلامی بین چند طیف در جریان است و نهایتا فلان طیف یا فلان گروه پیروز شده و یا شکست می خورند.
تحرکات تبلیغاتی دشمن بعد از انتخابات 28خرداد1400:
🚨 *با رصد حاشیه سازی های بعداز انتخاب آیه الله رئیسی به ریاست جمهوری در فضای سیاسی کشورمی بینیم که از زمانی که جناح وابسته به غرب ( اصلاح طلب ) از عدم رای آوری در انتخابات ریاستجمهوری مطمئن شدند و به ویژه پس از آنکه نام سید ابراهیم رئیسی از صندوق رای بیرون آمد دومینوی انحراف شروع به غلطیدن کرد و حوادث پشت سر هم بر تفکرو باورهای مردم آوار شد.
*حوادث، شایعات، بگومگوهای ساختگی و کم.ارزش، دعواهای زرگری و..... بیرحمانه ولی فتنهگرایانه بر سر مردمی فرود آمد
♦️ *ماجرای کشتی تاجر اسرائیلی و تهدیدات مقامات اسرائیلی برای شروع جنگ*،
♦️ *جنجال بر سر پیشنویس طرح صیانت از کاربران فضای مجازی*،
♦️ *واردات واکسن*،
♦️ *حاشیههای مراسم تحلیف*،
♦️ *نامه علی لاریجانی و عدم امضای آملی لاریجانی*،
♦️ *اخبار و شایعات دعوا و سهمخواهیها در کابینه سید ابراهیم رئیسی*،
♦️ *اعترافات زالی در ماجرای واکسن و دارو*،
♦️ *کمبود سرم و دارو*
♦️ *و این آخری عکس سفرای انگلیس و روسیه*
♦️ *در حاشیه این جنگ روانی نیز توئیتهای موجودات پست و حقیری مانند محمودصادقی، مطهری، آذر پیک و* .....
♦️ *و در کنار همهی اینها کشف گستردهی سلاح که وارد ایران میشود*
*اینها تنها گوشهای از تحرکات دشمنان امنیت و آرامش مردمی است که جرمشان انتخاب فردی خارج از دایره اصلاح طلبان بود که میخواستند امنیت و حتی سلامت مردم را بازیچه جنگروانی خود سازند*
*در غیر این صورت چه لزومی دارد که درست در زمان اعلام اسامی کابینه، زالی دقیقاً انسانی آزاده و منصفی شود!!!*🤔
*چرا دقیقاً باید در روز فرمایشات بسیار مهم حضرتآقا در خصوص سیاست داخلی و خارجی به ناگاه جنجال بر سر یک پیشنویس که حتی به مرحله کارشناسی هم نرسیده شروع میشود و مردم گمان میکنند از فردا بیکار میشوند و...*🤔
*امروز مشغله فکری مردم سُرم است یا کابینهای که قرار است چهار سال مدیریت جامعه را بدست گیرد !!؟*
*ببینید صاحبان رسانههای فاسد در دایره اصلاحات چگونه با آرامش و امنیت فکری مردم بازی میکنند !!*
📍 *همه دعواها بر سر یک اصل است و آن این است:*
*باید سیستم محاسباتی مردم مختل شود تا بر انتخاب درست خود شک کنند و از دولتی که هنوز اداره جامعه را در دست نگرفته نا امید شوند.*
*باید مردم را از فردای خود هراسان کنند و سید ابراهیم با دنیایی از شک، ناامیدی، ترس و تمام بدیهایی که در ذهن مردم ساخته شده دولت خود را آغاز کند.*
*این واقعیت اصلاحطلبان پست و حقیری است که برای آینده مردم کشور خود نیز پشیزی ارزش قائل نیستند و حاضر نیستند حتی برای یک دوره از قدرت دور باشند.*
*#هوشیار باشیم ما هم سکوی انتقال پیامهای کم ارزش مخالفین مردم و نظامنشویم که ۸ سال آب خوردن را هم به برجامگره زدند و نگذاشتند آب خوش از گلوی مردمپایین برود والان هم قصد دارند دولت را با فضای مجازی و رسانه سرگرم تا مردم را به نظام بدبین کنند* |