ورود مجدد آمریکا در میان ۱+۴ منوط بر برداشتن تحریم ها است
ترقی با بیان اینکه روند مذاکرات جدید با درنظر گرفتن نقاط قوت و ضعف مذاکرات قبلی است، گفت:
ورود مجدد آمریکا در میان ۱+۴ منوط بر برداشتن تحریم ها است
. خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی_
فرزانه تهجا: پس از تالشهای فراوان تیم مذاکره کننده ایران در دولت یازدهم و دوازدهم در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ شمسی، دونالد ترامپ رئیس جمهور ایاالت متحده آمریکا رسمًا از برجام خارج و بازگشت تحریمها به صورت گذشته را اعالم کرد و این شیوه رفتاری امریکا، عدم اعتماد ایران به غرب و امریکا را ثابت کرد اما تنها پس از گذشت مدتی کوتاه پس از روی کار آمدن دولت و رییس جمهور جدید آمریکا جو بایدن برای ورود مجدد به مذاکره اظهار تمایل کرد اما این ورود باید از سوی کشورهای عضو گروه مذاکره کننده) چین روسیه ، فرانسه ، آلمان و ایران مورد توافق قرار داشته باشد که در این میان جمهوری اسلامی با توجه به نقض پیمان از سوی آمریکایی ها باید تضمین لازم مبنی بر عدم تکرار خروج مجدد امریکا از برجام را داشته باشد در همین رابطه گفتگویی با حمیدرضا ترقی، عضو حزب موتلفه اسلامی و نماینده ادوار مجلس شورای اسالمی در مورد روند جدید مذاکرات به شرح زیر ارایه می شود.
روند مذاکرات در دولت جدید را چگونه ارزیابی می کنید؟ روند مذاکرات در دولت جدید بر اساس مطالعه مذاکرات قبلی و پیش نویس ها و متون پیاده شده قبلی و شناسایی نقاط قوت و ضعف مذاکرات قبلی و تجربه ای است که در گذشته از نحوه تعامل و برخورد با 5+1 داشته ایم و بر این اساس روند مذاکرات تنظیم شده است.
در مذاکرات جدید چگونه می توان نقاط ضعف گذشته را جبران کرد؟ برای اینکه نقاط ضعف گذشته جبران شود اول تیم کارشناسی در کنار مذاکره کنندگان از رشته های تخصصی، حقوق و سیاسی ، مالی واموربین الملل در کنار مذاکره کنندگان قرار گرفت تا با مشورت گیری از این تیم کارشناسی بتوانیم مذاکرات را قوی تر، با برنامه و بر اساس حفظ منافع ملی دنبال کنیم تا دیگر اشتباهات گذشته تکرار نشود.
موقعیت ایران در مذاکرات جدید چگونه است؟ جمهوری اسلامی موقعیت خود را در مذاکرات به گونه ای تقویت کرده است که با فعالیت های میدانی در عرصه پیشرفت فعالیت های هسته ای توانسته است دست برتر را در مذاکرات داشته باشد و نکته دوم این است که هرگونه وابستگی مشکلات اقتصادی کشور به برجام را توانست قطع کند و در افکار عمومی و در ذهن طرف مقابل ،تا تصور نکند که با تحریم و این گونه مسایل می تواند فشار سیاسی بر ایران را برای تغییر موضع در مذاکرات وارد کند.
ارزیابی جمهوری اسلامی از مذاکرات قبلی چیست؟ مذاکرات قبلی ناقص و فاقد رعایت کامل منافع ملی بود لذا سندیا زسوی جمهوری اسلامی ارایه شد که نشان دهنده آن بود که مذاکرات قبلی را قبول ندارد و اشکالات متعددی بر آن وارد می داند و بنابراین مسیر جدیدی را باید غربی ها در مذاکره در پیش بگیرند و توقع نداشته باشند که ایران هرچه آنها گفته اند را به راحتی می پذیرد. با این سیاست جمهوری اسلامی از موضع انفعال تیم مذاکره کننده خارج شد و کاملا مصمم و فعال و تهاجمی برای مذاکره و حل و فصل مسئله وارد شدو مهم تر از همه محدود کردن موضوع مذاکره به رفع تحریم ها و بعد پرداختن به موضوع فعالیت های هسته ای ایران بود.که موجب شده ابتکار عمل در دست ایران باشد
و این با شرایط قبل کاملا متفاوت است . |