عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفتوگو با «صبح توس»:
جنبشهای دانشجویی در ایران ماهیت ضد استکباری دارد/ دانشگاهها تا رسیدن به تراز انقلاب اسلامی فاصله دارند
حمید رضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفتوگو با صبح توس، اظهار کرد: همانطور که از تاریخ 16 آذر و حرکت جنبش دانشجویی در آنوقت میشود استنباط کرد حرکت دانشجویی یک حرکت ضد استکباری و ضدآمریکایی بود که به خاطر حضور آمریکاییها در ایران اتفاق افتاد و نشان داد که ماهیت جنبشهای دانشجویی در ایران ماهیت ضد استکباری دارند.
وی افزود: ماهیت جنبش دانشجویی، یک ماهیت ضدآمریکایی و استقلال طلبانه است که پس از گذشت سالیان سال از 16 آذر 32 همچنان توانسته است ماهیت و هویت خود را حفظ کند و با تلفیق آن با دیدگاههای اسلامی و انقلابی به هویت ضد استکباری خود، هویت اسلامی را نیز بدهد.
ترقی در خصوص تأثیر جنبش 16 آذر در انقلاب اسلامی، خاطر نشان کرد: وجه مشترک انقلاب اسلامی و حرکت حضرت امام(ره) با این جنبش در همان جوهره ضد استکباری انقلاب اسلامی بود که به خاطر این وجه مشترک، ظرفیت جوانان و دانشجویان را نیز به ظرفیت مردم انقلابی افزود و انقلاب را در ابعاد مختلف به پیروزی رساند خصوصاً 16 آذر با نگاه ضد استکباری خود، مقدمهای برای تصرف لانه جاسوسی و قطع دست آمریکا از سرنوشت کشور شد.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی بیان کرد: در نظامی که مبتنی بر آراء مردم و در آن مردم سالاری دینی حاکم است به طور طبیعی مدیریت کشور باید در قبال گردش نخبگانی و تربیت کادرهای تراز انقلاب اسلامی تلاش کندو در واقع مأموریت اصلی این موضوع بر گردن دانشگاههای کشور است تا بتوانند نیروی مدیر و اجرایی کشور را از درون دانشگاهها به گونه ای تربت کند که بتوانند تداوم بخش انقلاب تا رسیدن به اهداف و آرمانهای آن باشند.
وی تصریح کرد: چون دانشگاههای ما در رژیم گذشته دانشگاههایی بود که سیاست تربیتی و آموزشی آن به گونه ای بود که کشور را وابسته به بیگانگان میکرد و تدریس کننده فرهنگ و علوم غربی در کشور و سوق دادن آنها به سوی سکولاریسم و جدایی دین از سیاست و متمایل کردن آنها به فرهنگ غربی بود باید یک انقلاب در دانشگاهها رخ میداد تا مسیر سیاستهای آموزش و تربیتی آن به سمت انقلاب اسلامی اصلاح میشود که بر همان اساس انقلاب فرهنگی در کشور رخ داد.
ترقی گفت: انقلاب فرهنگی با روی کار آمدن لیبرالها در دستگاههای اجرایی کشور و به دست گرفتن امور آموزشی و تربیتی کشور توسط این نوع جریانها نتوانست به طور کامل در متون آموزشی و شیوه تربیت نسل جوان به گونه ای عمل کند که ما در جهت تأمین نیروی انسانی تراز انقلاب برای مدیریتهای اجرایی کشور مشکلی نداشته باشیم.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: لذا برای جبران این مسئله دانشگاههای تلفیقی از علوم جدید و اسلامی مثل دانشگاه امام صادق تشکیل شد که بتوانند در جهت تربیت دانشجوی تراز انقلاب حرکت کنند با این وجود میتوان گفت دانشگاههای ما تا رسیدن به دانشگاه تراز انقلاب اسلامی که هم در متون درسی و علوم انسانی اسلامی مطابق باارزشهای دینی و اسلامی و ایدئولوژی انقلاب آموزش بدهد و هم در امور تربیتی و پرورشی این نسل بتواند دانشجو را در تراز ایدئولوژیک انقلاب اسلامی تربیت کند، عقب هستیم.
وی تأکید کرد: این عقب افتادگی به دلیل آن است که نتوانستهایم در این بخش از فرهنگ جامعه، افراد کاملاً مؤمن به آرمانهای انقلاب را حاکم کنیم با این حال در کشور شاهد آن هستیم که برخی دانشجویان با استفاده از منابع تربیتی دیگر خود را در تراز انقلاب اسلامی رشد دادهاند، مانند دانشجویانی که در رشتههای دانشبنیان و نانو در حال تحصیل هستند که موجب بروز خلاقیتها و نوآوریها و رشد علمی بسیار ارزشمندی در عرصههای دفاعی، پزشکی و هستهای در قسمتهای دیگر شدهاند.
ترقی افزود: متأسفانه خروجی دانشگاههای ما به گونه ای نیست که دانشجوی تراز انقلاب اسلامی تربیت شود و در حال حاضر کاستیهای فراوانی در سیستمهای آموزشی و آموزش عالی کشور دیده میشود.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی خاطر نشان شد: دانشجوی تراز انقلاب اسلامی دانشجویی است که اولاً به آرمانهای انقلاب اسلامی و پیمودن مراحل انقلاب اسلامی که در نهایت هدفی جز رسیدن به تمدن نوین اسلامی ندارد، پایبند و مؤمن باشد دوم اینکه به لحاظ خودسازی خودش را در سطح یک نیروی کارآمد در جهت ایفای مسئولیت و نقش در این روند مدیریت جامعه اسلامی ساخته باشد و سوم اینکه با اتکا به ظرفیتهای خود و کشور این توانایی را داشته باشد که مسیرهای رشد کشور را در عرصههای مختلف فراهم کند و در نهایت دانشجوی تراز انقلاب اسلامی دانشجویی است که در جهت تعالی جمهوری اسلامی گام بر دارد.
انتهای پیام/ |