حمیدرضا ترقی: اصلاحات باید برای پررنگ کردن ارزشها باشد نه کمرنگ کردن آن ________________________________________ حمیدرضا ترقی :قیام امام حسین(ع) برای اصلاح امور،درس و الگوی بسیار ارزشمندی برای ماست، اگر میخواهیم در جامعه به دنبال اصلاحات باشیم،اصلاحات به منظور پررنگ کردن ارزشهاست، نه اینکه اصلاحات را برای کمرنگ کردن ارزشها به کار ببریم. برنامه "گفتوگوی سیاسی" با موضوع (تحلیل فرهنگ حسینی در اندیشه مقاومت) با حضور حمیدرضا ترقی، کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی روانه آنتن شبکه رادیویی گفتوگو شد. حمیدرضا ترقی در مصاحبه با رادیو گفتوگو اظهار کرد: امروز علمای اهل سنت در سوریه و حتی در عربستان به شکلی از امام حسین(ع) صحبت میکنند که حتی در خود کشور ما به این شکل از امام حسین(ع) دفاع نمیشود! مسائلی که قبلا وجود نداشت، اما نشان میدهد که چه قدر تفکر امام حسین(ع) و واقیعت قیام عاشورا عمق پیدا میکند و چه تحلیلهای زیبا و درستی از قیام امام حسین(ع) در دنیا شکل میگیرد که به نظر میرسد این نماد حق و جبهه مقاومت در برابر استکبار جهانی است. وی افزود: به عبارتی در جبهه مقاومت همان مولفههای فرهنگ حسینی مانند آزادگی، ایثار، صبر و مقاومت در برابر مشکلات، ارزشمداری، تن ندادن به ذلت، فسادستیزی، استبدادستیزی و تسلیم بودن به آنچه خداوند برای آنها در مسیر این حرکت مقدر میکند، در جبهه مقاومت در حال بروز و ظهور است و به روز میرسد. به طوری که من در اجلاس مقاومت در لبنان شرکت کردم، در آن اجلاس ۴۵۰ تشکل مردمی از پنج قاره جهان شرکت کرده بودند، اگرچه بعضی از این تشکلها یا گروههای مردمی کمونیستهای فرانسوی بودند، اما از مقاومت حمایت میکردند. کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی ادامه داد: لذا وقتی تفکر مقاومت در حال نضج گرفتن در جهان است، همه اندیشهها، سلایق و تفکرات را مختلف را تحت تاثر خودش قرار میدهد، چنین روندی نشان میدهد که انرژی و موتور شتابندهای در این تفکر است که بسیاری از مشکلات و مسائل کشورها را در آینده میتواند حل کند. به طور قطع همین موتور متحرک زمینهای خواهد شد که اسلام را جهانی کند. حمیدرضا ترقی گفت: اگر به اصلاحات حسینی در دوران قیام عاشورا توجه کنیم، خواهیم دید، رسالتی که امام حسین(ع) برای جامعه در انحراف از مسیر اصلی و ریل اصلی پیامبر و اهلبیت دنبال کرد، در خطبهای که در منا برای علما و اندیشمندان اسلامی بیان کرد. در واقع جامعهای که در آن زمان ادعای اسلامیت داشت، در اثر حکمرانی افراد ناشایست و نالایق اگرچه به ظاهر جامعه اسلامی بود، اما مجاری آن از دست علما خارج شده و نشانهها و ارزشهای دینی در جامعه کمرنگ شده بود. حدود الهی اجرا نمیشد و معروفها، منکر شده و منکرها معروف شده بود. وی افزود: در جامعه به ظاهر اسلامی زمان قیام امام حسین(ع)، مسئولیتها در دست افراد ناشایست بود و حاکم جامعه اسلامی فردی فاسق بود و قوانین اسلامی در آن اجرا نمیشد، به طور طبیعی در چنین جامعهای قیام امام حسین(ع) برای اصلاح امور درس و الگوی بسیار ارزشمندی برای ماست، اگر میخواهیم در جامعه به دنبال اصلاحات باشیم، اصلاحات به منظور پررنگ کردن ارزشهاست، نه اینکه اصلاحات را برای کمرنگ کردن ارزشها به کار ببریم. اصلاحات برای سپردن مسئولیتها به انسانهای دیندار، متدین و مخلص به ارزشهای دینی است نه برای افراد سکولار. اصلاحات در جامعه برای این است که مردم افراد صالح و شایستهای را برای مسئولیتهای کلیدی جامعه انتخاب کنند نه اینکه هر چه مردم خواستند بدون هیچ ملاک و معیار صلاحیت و شایستگی انتخاب کنند. فعال سیاسی در مصاحبه با رادیو گفتوگو عنوان کرد: اگر مجاری عمومی اداره جامعه در دست اسلامشناسان نباشد، در قانونگذاری و اجرا کار به دست افراد غیرمکتبی سپرده میشود، شما نمیتوانید یک نظام و جامعه مکتبی را به وسیله افراد غیرمکتبی اداره کنید، کسی که اسلام را نمیشناسد و از دین و ارزشهای دینی اطلاعی ندارد، چگونه میتواند ارزشهای دینی را در جامعه پیاده کند؟ |