تاریخ : سه شنبه 18 مهر 1396
مدارس شهدای موتلفه ؛محلی برای تحصیل فرزندان اهل ایمان
« بعضی از اعضای حزب موتلفه اسلامی، مدارسی غیر انتفاعی را اوائل انقلاب در راستای کادر سازی و تربیت نیروی مومن برای جامعه اسلامی در سطوح متوسطه و دبیرستان دایر کردند و امیدوارند با تامین منابع مالی به سطوح بالاتر هم ارتقا یابد».
امیرعباس کلهراز خبر آنلاین : این خبری بود که به نقل از حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در فضای رسانهای پیچید؛ حال آنکه هنوز حزب موتلفه هدفی از تاسیس چنین مدارسی برای کادرسازی سیاسی و حزبی ندارد.
«مدارس :<علوی»، «نیکان»، «مفید»رفاه ؛ از جمله مدارسی هستند که برنامه تربیتی فرهنگی مجزا و خاص خود را در برنامه آموزشیشان دارند و به نظر ميرسد که حزب موتلفه نيز به عنوان يک تشکل سیاسی –فرهنگی ؛ از همین منظر به دنبال نیروسازی مومن برای جامعه است .
مدارسی که با عنوان "شهدای موتلفه" همزمان با شکل گیری مدرسه "رفاه" از سال 57 در ایران تشکیل شدند و تا به امروز با حمایتهای مالی و معنوی بعض از اعضای حزب در حال فعالیت هستند. مدارسی در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان اندکه زیر نظر سازمان آموزشوپرورش فعالیت میکنند و تنها تفاوتشان دربرجستگی دروس دینی، مذهبی و اخلاقی آنها ست. هدف این مدارس به گفته اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تربیت نیرو و کادرسازی سیاسی نیست بلکه هدف تربیت فرهنگی متفاوت با دیگر مدارس است؛ البته بعد از دورهای که فرد دبیرستان را تمام کرد اگر مستعد شناخته شود و به امور سیاسی، اجتماعی و فرهنگی علاقهمند باشد، میتواند عضو حزب شود.
مدارس شهدای موتلفه در تهران چندین شعبه دارد که اکثرا در محدوده 17 شهریور، دروازه شمیران و منطقه 12 تهران قرار دارند.
نمونه وشبیه این مدارس در دیگر شهرها از جمله مشهد نیز از قبل از انقلاب وجود داشته که توسط عدهای از «متدینین»،مثل مرحوم عابد زاده ؛ تحت نامهایی چون علویه ؛حسنیه، سجادیه، نقویه، عسگریه و ..فعالیت دارند. مدارسی که میکوشند «معتدل» باشند و از دل آنها حقانیها یا پایداریها بیرون نیامده و به سمت افراط وتفریط نرفته اند؛ و وارد فاز کادرسازی حزبی نشدهاند.
موسسه فرهنگی مستقل یا وابسته
حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درباره سابقه مدارس شهدای موتلفه به «خبر آنلاین» میگوید: «قبل از انقلاب بعضی از اعضای شورای مرکزی حزب با تشکیل یک موسسه فرهنگی اقدام به ایجاد این مدارس در تهران کردند. برنامه آنها عمدتاً حول محور تقویت مباحث دینی و اخلاقی در کنار آموزش مسائل عمومی دیگر مدارس کشور بود که این روند در طی سالها استمرار پیدا کرد و این مدارس بهعنوان یک موسسه فرهنگی وابسته به حزب موتلفه اسلامی تلقی شدند، علی رغم اینکه این مدارس کاملاً مستقل از حزب فعالیت خودشان را انجام میداده و میدهند.» به گفته او این مدارس زیر نظربعضی از اعضای قدیمی شورای مرکزی هستند و از آنها حمایت مالی میشود.
مدارسی برای تربیت نیروهای انقلابی
هدف افرادی که این مدارس را در تهران و مشهد وجاهای دیگر پایهگذاری کرده و از آنها حمایت مالی و معنوی میکردند، تربیت نیروهای مومن وانقلابی بود. نیروهایی که بعدها بتوانند سکان اداره کشور را در دست بگیرند. ترقی این موضوع را تأیید میکند و به خبرآنلاین میگوید: «خیلی از نیروهای انقلاب سال 57 ما در همان مدارس؛ تربیت شدند. آنها در آن مدارس هم آموزش علوم روز را فرا گرفتند و هم آموزش امور دینی و مذهبی را.» بعد از انقلاب در مشهد و دیگر نقاط تهران خانوادههایی بودند که همچنان به سیستم آموزش و پرورش اعتماد نداشتند و معتقد بودند که نظام فکری و دینی در سیستم جدید همچنان مانند گذشته است، پس بازهم جای کار برای مدارسی که تحت حمایت مالی و معنوی افراد متدین و انقلابی بودند، وجود داشت. پایهگذاران این مدارس وقتی دیدند گرایش به این مدارس که غیردولتی خوانده میشدند همچنان وجود دارد آنها را حفظ کردند و از حضور بچههای خانوادههای متدین در این مدارس استقبال کردند. ترقی در اینباره میگوید: «خانوادهها خاطرشان جمع بود که بچههایشان در یک محیط دینی تحصیل میکنند و از نظر تربیت اخلاقی و مذهبی در درجه عالی قرار دارند.»
به گفته وی، هدف اصلی از ایجاد این مدارس تربیت نیرو برای نظام و انقلاب، واحیانا جذب عناصر مؤمن، صادق و نخبه برای فعالیت در حزب بوده است، نه کادرسازی حزبی. او در واکنش به ادعاهایی نظیر تربیت دانشآموزان در قالب فکری بستهای در این مدارس، تاکید کرد که محیط این مدارس کاملاً آزاد است و هیچ غالب بندی برای مسائل فکری و اعتقادی وجود ندارد. تنها کار مدارس شهدای موتلفه این است که دانشآموزانش را از آسیبپذیری آنچه که او فرهنگ غربی خواند، مصون نگه دارد. او حزب موتلفه اسلامی را حزبی معتدل در کشور خواند که تندرو نیست و نباید اینطور فکر شود که از دل این مدارس یا کادرسازی ها ممکن است به تعبیر شما ؛ حقانیها یا پایداریها پیدا شوند و بههیچوجه در این مراکز به سمت افراط وتفریط نمیروند.
علیرغم این سخنان ترقی، حسین انواری دیگر عضو حزب موتلفه اسلامی درباره اینکه مدارس شهدای موتلفه را وابسته به حزب موتلفه اسلامی میدانند، به خبرآنلاین گفت: درگذشته چنین شبهه ای ایجادشده بود که این مدارس حزبی هستند، درصورتیکه چنین چیزی نیست و تنها اسم آنها شهدای موتلفه است و هیچ ارتباطی با حزب ندارند. او این مدارس را مدارسی میداند که غیردولتی هستند و طبق قوانین جاری کشور فعالیت میکنند. انواری البته بیان کرد که حزب موتلفه مرکز آموزشی برای اعضا و کادر سازی دارد. او از واحدی اسم برد به نام معاونت آموزش و سازماندهی اعضا که وظیفه آن آموزش اعضای داخل حزب و افرادی است که میخواهند به عضویت حزب درآیند، اما تأکید کرد که این موضوع اصلاً شبیه به مدرسه نیست بلکه کار درونحزبی است.
الگو برداری از چین
ارتباط حزب موتلفه اسلامی با حزب حاکم چین، موضوع پنهانی نیست؛ سالهاست که اعضای این دو حزب با سفر به پکن و تهران با یکدیگر مراوده داشته و زمینههای تقویت روابط دوستانه و مناسبات میان دو حزب را بررسی میکنند. کما اینکه هیاتی از موتلفه اسفندماه گذشته به دعوت این حزب، به چین رفت. سفری که ایده تشکیل مدارس کادرساز موتلفه را در ذهن ترقی شکوفا کرد. به گفته او در این کشور حتی دانشگاه حزب هم وجود دارد، چرا که در چین هیچ مدیری بدون طی آموزشهای ایدئولوژیک و حزبی امکان ندارد که در جایگاه مدیریت قرار بگیرد. او که کادرسازی حزب حاکم چین را ایدهال میخواند، گفت: این نوع کادرسازی برای دولت و کشور ما که میخواهد در نظام حزبی پیشرفت کند، مفید است.
ترقی البته یکی دیگر از دلایل اینکه چنین ایدهای را مطرح کرده، تأکیدات مقام معظم رهبری دانست که توقعشان از حزب جمهوری اسلامی کادر سازی بوده و حالا حزب موتلفه هم باید کادرسازی کند. چرا که حزبی میتواند مدعی اداره کشور باشد که از کادر و نیروی مناسب و همتراز انقلاب اسلامی برای ردههای مدیریتی خود برخوردار باشد. مضاف بر اینکه احزاب باید نیروهای اعتقادی، دینی، مذهبی و سیاسی تربیت کنند تا با حضور در مصادر مختلف مسئولیتشان را به نحو احسنت انجام دهند.
از حیاط مدرسه تا میز شورای مرکزی
تربیت اعضا در حزب موتلفه طرق مختلفی دارد. یا افراد دانشگاه رفته و تحصیل کرده طرفداربرای همسو شدن با مبانی فکری، اعتقادی و سیاسی خود با حزب، آموزش میبینند یا اینکه به گفته ترقی، پس از تقویت مبانی فکریشان در دبیرستانهای شهدای موتلفه در صورت تمایل به جلسات حزب دعوت میشوند. کما اینکه بسیاری از جوانان حزب موتلفه اسلامی که امروزه مسئولیتهای اجرایی را در این حزب عهدهدار هستند از همان بچههای دبیرستان شهدای موتلفه هستند که جذب حزب شدهاند. آنها عمدتاً از اعضای خانوادههای عضو حزب موتلفه اسلامی هستند.
مدارس موتلفه کارکرد آموزش و تربیتی دارند
آنچنانکه گفته شد، مدارس شهدای موتلفه صرفا جنبه تربیت فرهنگی و ارزشی دارند و هنوز کارکرد کادرسازی منطبق با آنچه که ترقی انتظارش را دارد و در چین دیده است، ندارند.
به گفته ترقی ایده کادرسازی و ایجاد مدارس مختص به این کار چندین بار در شورای مرکزی حزب مطرحشده و مورد تأکید دیگر اعضای شورای مرکزی هم بوده اما هنوز وابستگی تشکیلاتی آنها به حزب تصویب نشده است. اما با توجه به اینکه در مرامنامه حزب، هدف اصلي مؤتلفه، "ساختن جامعهي نمونه اسلامي از اعضاء و طرفداران در درون تشكل است ودرخط مشی مصوب کنگره حزب ؛شناخت و تربیت عناصر صالح و کارآمد برای بکار گیری در نظام مدیریت کشورتاکید شده ؛ ناگزیر به این سو خواهند رفت. البته او بعید میداند که بتوانند چنین ایده ای را به این زودیها و قبل از انتخابات 1400 عملیاتی کنند چراکه این موضوع نیاز به بودجه دارد و تا به امروز این بودجه تأمین نشده است.
اگرچه ترقی تاکید دارد که ایده تشکیل مدارس ویا سازوکارکادرساز از سوی موتلفه مورد تایید دیگر هم حزبیهایش نیز هست، اما دو تن از اعضای شورای مرکزی این حزب، به این شکل در جریان این ماجرا نیستند. کما اینکه لاله افتخاری عضو شورای مرکزی این حزب از چند و چون این ماجرا بیخبر است و به «خبرآنلاین» میگوید: «صحبت آقای ترقی که در رسانهها درباره ایجاد مدارس موتلفه مطرح شد از مصوبههای حزب نیست و شاید حزب در آینده در پی تربیت نیروی سیاسی باشد اما فعلاً دستور کار مشخصی برای آن تعریف نشده است.» حسین انواری دیگرعضو حزب موتلفه اسلامی هم تایید کرد که این حزب مصوبهای برای ایجاد مدارس جدید و کادر سازی سیاسی در قالب آنها نداشته است. |