Normal
0
false
false
false
EN-US
X-NONE
FA
تاریخ انتشار : 1396/02/18 -
حمیدرضا ترقی کارشناس امور سیاسی:
امضای سند 2030 نشان دهنده هماهنگی دولت با سیاست های سکولاریزه کردن نظام آموزشی است/ مسئولین اعلام کنند که از اجرای این سند معذور هستند
این کارشناس امور سیاسی گفت: بر اساس بیانات مقام معظم رهبری اگر مسئولین سند 2030 را امضا هم کرده باشند باید اعلام کنند که چون با اسناد بالادستی نظام مغایرت دارد؛ از اجرای آن معذور هستند.
حمیدرضا ترقی کارشناس امور سیاسی در گفتگو با خبرنگار خاورستان؛ درخصوص بیانات مقام معظم رهبری درباره سند 2030 اظهارکرد: این سند در 20 آذرماه 95 توسط فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری، دانش آشتیانی وزیر آموزش و پروش و مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان پس از پیگیری ها بی سر و صدا رونمایی شد.
وی افزود: این سند بازتاب آرمان چهارم از مجموعه آرمان های اهداف توسعه پایدار است که تحت عنوان سند آموزش جهانی 2030 به تصویب یونسکو رسیده و متاسفانه برخی از مسئولین آموزش عالی کشور آن را امضا کرده اندکه به دنبال جهت دهی جهانی نظام آموزشی کشورها هستند.
این کارشناس امور سیاسی بیان کرد: این سند در یونسکو برای جهان تدوین شده و در سطح منطقه ای هم مورد تقسیم کار و بومی سازی قرار گرفته است.
ترقی با اشاره به اینکه در این سند اشکالات قابل توجهی به لحاظ اهداف انحرافی وجود دارد گفت: از جمله این اشکالات تخریب فرهنگ اسلامی در پرتو معیارهای بین المللی ، ایجاد تساوی جنسیتی و حذف موانع جنسیتی، ترویج آموزش های جامع جنسیتی در نظام آموزشی کشور، ترویج آموزش حقوق بشر غربی، تضعیف فرهنگ بومی اسلامی با عنوان تقویت همکاری و تفاهم بین المللی فرهنگی و ایجاد آموزش شهروندی جهانی بر اساس معیارهای غربی در متون آموزشی است.
وی اذعان کرد: همچنین یکی از اشکالات دیگر این سند این است که فرهنگ ایثار و شهادت را برای دور نگه داشتن مدارس از این فرهنگ حذف می کند؛ کاری که متاسفانه دولت در متون درسی انجام داد و درس شهید فهمیده را حذف کرد که پشت پرده آن به این سند برمی گردد.
این کارشناس امور سیاسی اظهارکرد: تعهداتی را که دولت ها در قبال امضای این سند می دهند الزاماتی را برای کشورهای پذیرنده به وجود می آورد که کاملا جای نگرانی دارد و پیامدهای ناگواری را برای این کشورها در مجامع بین المللی رقم می زند و در صورتی که این سند اجرا شود طبیعتا تضعیف ارزش های اسلامی و حذف برخی آموزه ها را شاهد خواهیم بود.
ترقی با اشاره به پیگیری مخفیانه دولت در خصوص این سند بیان کرد: به دلیل اینکه افشای این سندعوارضی را به دنبال دارد به صورت مخفی پیگیری شد و نه به تایید مجلس و نه شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است؛ در واقع این اقدام نشان دهنده هماهنگی دولت با سیاست های سکولاریزه کردن نظام آموزشی و گرایشات غربی است.
وی تصریح کرد: اما بر اساس بیانات مقام معظم رهبری اگر مسئولین این سند را امضا هم کرده باشند باید اعلام کنند که چون با اسناد بالادستی نظام مغایرت دارد؛ از اجرای آن معذور هستند.