امام خمینی و ایمان به :2-وعده های خدا
شرحی برحدیث ولایت حمیدرضا ترقی
وقتی که ما ایمان به خدا را در مسائل عینی، در مسئله ی مبارزه با استکبار مطرح میکنیم، معنای ویژهای دارد. ایمان به خدا در این مقام به معنای ایمان به وعدههای الهی است. خدای متعال در قرآن وعدههایی داده است که این وعدهها تخلّف ناپذیر است. مقام معظم رهبری 14/3/1402
وعده های تخلف ناپذیر خدا
• وعده داده است «اِن تَنصُرُوا اللَهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم»؛ سورهی محمّد، بخشی از آیهی ۷؛ «... اگر خدا را یاری کنید، یاریتان میکند و گامهایتان را استوار میدارد»
• وعده داده است که «وَ لَیَنصُرَنَّ اللَهُ مَن یَنصُرُه»؛ سورهی حج، بخشی از آیهی ۴۰؛ «... و قطعاً خدا به کسی که [دین] او را یاری میکند، یاری میدهد ...»
• وعده داده است که «اِنَّ اللَهَ یُدافِعُ عَنِ الَّذینَ آمَنوا»؛ سورهی حج، بخشی از آیهی ۳۸؛ «قطعاً خداوند از کسانی که ایمان آوردهاند دفاع میکند ...»
• وعده داده است که «وَ اَمّا ما یَنفَعُ النّاسَ فَیَمکُثُ فِی الاَرض»؛ سورهی رعد، بخشی از آیهی ۱۷؛ «... ولی آنچه به مردم سود میرساند در زمین [باقی] میماند ...»
• یکی ار وعده های خدا استخلاف مومنین در زمین است (نور 55) خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند وعده میدهد که قطعا آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد .
• اگر خدا را نصرت کنید خدا به شما ثبات قدم خواهد داد و شما را نصرت خواهد کرد؛ آنچه به سود مردم است، ماندگار است، ماندنی است و کفهای روی آب، رفتنی است و ناحق و باطل همان کف روی آب است و حق یعنی حقیقت اسلام، عبارت است از آنچه خواهد ماند؛ اینها وعدههای الهی است؛ اِنَّ اللَهَ لا یُخلِفُ المیعاد؛ خدا وعدههای خودش را تخلّف نخواهد کرد. (سورهی آل عمران، آیهی ۹؛)
ایمان به وعده خدا
• «وَ مَن اَصدَقُ مِنَ اللهِ قیلًا»؛(۱) چه کسی از خدا راستگوتر است؟ چه کسی از خدا به آینده عالمتر است؟ و خدای متعال این را فرموده است که آینده متعلّق است به مؤمنین، متعلّق است به صالحین، متعلّق است به مجاهدین فیسبیلالله؛ در این هیچ تردیدی نیست؛ این یک وعدهی الهی است. امّا اگر کسی دچار وسوسه و تردید هم بشود، وعدهی الهی هم دل او را آرام نکند، تجربهها باید دل او را آرام کند. بنده مکرّر این را عرض میکنم و با همهی وجود اعتقاد به این معنا دارم. اگرچنانچه هیچ وعدهای هم به ما داده نشده بود، با این تجربههایی که ملّت ایران از سی چهل سال پیش به این طرف دارد، باید یقین میکرد که آینده متعلّق به او است؛ باید یقین میکرد که پیروزی متعلّق به او است. ما کسانی هستیم که در کشورمان یک حکومتی بر سر کار بود که همین مغازله و معاشقهای که می¬بینید حکّام آمریکا با آن بیچارهها -عقب¬افتادههای فکری و عقلی و همهچیز- انجام میدهند، همین مغازله را آن روز با حکومت ایران انجام میدادند؛ خیلی بیشتر، خیلی بهتر. صریحاً میگفتند «شما ژاندارم ما در خلیج فارس هستید»، به حکومت طاغوت ما این حرف را میزدند. آنها، هم عقلشان بیشتر از اینها بود، هم تواناییهایشان زیاد بود، اتّکائشان هم به این طواغیت، بیشتر از اینها بود و ارتباطاتشان قویتر بود؛ درعینحال که یک چنین حکومتی بر سرِ کار بود، ملّت ایران توانست با قدرت ایمان، با مجاهدت، با فداکاری، این حکومت را علیرغم همهی پشتیبانیهای جهانیای که از او میشد ساقط کند و به جای او چیزی را سرِ پا کند که قدرتهای استکباری طاقت دیدن آن را ندارند؛ یعنی نظام جمهوری اسلامی؛ این یک تجربه. دیگر از این تجربه بهتر؟ وَلاتَهِنوا وَلاتَحزَنوا وَ اَنتُمُ الاَعلَونَ اِن کُنتُم مُؤمِنین؛(۲) ایمان اگر [حاصل] شد، شما برترید. در راه ایمان قوی باشید، ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
در باور به خدا، امام مصداق این آیهی شریفه بود: «الّذین قال لهم النّاس انّ النّاس قد جمعوا لكم فاخشوهم فزادهم ایمانا و قالوا حسبنا الله و نعم الوكیل».( آل عمران آیه ۱۷۳) «حسبنا الله و نعم الوكیل» را امام با همهی وجود ادا میكرد و از بن دندان به آن معتقد بود. امام به خدای متعال اعتماد داشت، به وعدهی الهی یقین داشت، برای خدا حركت كرد و كار كرد و حرف زد و اقدام كرد و میدانست كه «ان تنصروا الله ینصركم» وعدهی الهی است و حتمی و تخلفناپذیر است.۱۳۹۲/۰۳/۱۴
درآیه 61 سوره قصص خداوند میفرماید :آیا کسی که به او وعده نیکو داده ایم و به آن خواهد رسید ، همانند کسی است که متاع زندگی دنیا به او داده ایم سپس روز قیامت از احضار شدگان خواهد بود ؟
﴿الا ان وعدالله حق .یونس /55 ) آگاه باشید وعده خدا حق است
ایمان به اله، ایمان به رب که شهید مطهّری از قول امام نقل میکند، معنایش این است؛ یعنی به وعدههای الهی ایمان دارد، اعتقاد دارد؛
ایمان یعنی چه ؟
بنابه تعریف امام علی ع ایمان شناختن به دل و اقرار به زبان وعمل وفرمانبری اندام وجسم انسان است
این نوع ایمان است کهئتلاش امسان را در رسیدن به اهداف والای زندگی چند برابر می سازد و امام از این ایمان بهره مند بود و قدرت می گرفت این ایمان تردیدها را از بین برده و انسان را درراه رسیدن به هدف واقعی خود کمک میکند .
ایمان به وعده های الهی جلوه ای از ایمان به ساحت الهی بوده که باعث حس امید به رحمت واسعه حق تعالی می باشد که این خود در هدفمندی حیات انسانی اثر مثبت دارد .
این ایمان امام را مطمئن کرده بود که انقلابش به پیروزی میرسد و این وعده الهی است برای استخلاف مومنین بر زمین
حال اگر همین ایمان به وعده الهی را پیروان امام داشته باشند هیچگاه دچار یاس و ناامیدی نشده و امیدواری آنها به آینده روز بروز بیشتر خواهد شد .
این کجا، و اینکه کسی وارد یک راهی بشود، بگوید برویم ببینیم حالا چه میشود کجا؟ اعتماد به وعدهی الهی است که گام مستحکم امام را در این راه به حرکت درمیآورد. |