چرا قیام ۱۹ دی به پیروزی منجرشد
شرحی برحدیث ولایت حمیدرضا ترقی
چرا میگوییم نوزدهم دی قم یک حادثهی تحوّلآفرینِ تاریخی است؟ چون شروع و سرآغاز یک جهاد بزرگ است. از اینجا یک جهاد بزرگی در سراسر کشور آغاز شد که هدف این جهاد هم این بود که ایران عزیز را از هاضمهی غرب بیرون بکشد؛(مقلم معظم رهبری ۱۴۰۱/۱۰/۱۹)
1- سرعت عمل مردم
نکتهی اوّل، سرعت عمل است. [مردم قم] زود احساس تکلیف کردند. گاهی اوقات مشکل ما این است که تکلیف را زود تشخیص نمیدهیم؛ باید بیایند بنشینند، با ما حرف بزنند، استدلال کنند، و کارهایی مانند اینها؛ [خب] وقت میگذرد. سرعت عمل مردم [قم] در احساس تکلیف که وقتی نگاه کردند دیدند که اینجور دارد حرکت میشود، فهمیدند باید چه کار کنند، آمدند میدان. دکّاندار آمد، بازاری آمد، طلبه آمد، فضلا آمدند، بزرگانی از حوزه وارد شدند، مردم معمولیِ عادی آمدند در میدان؛ بسرعت احساس تکلیف کردند. ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
واکنش سریع درارتشها وبحرانها وسیل و زلزله وبیماریهای واگیر دارای سابقه بوده است .ولی در حوزه سیاسی بیشتر در سیاست خارجی دولتها نسبت و کنش های سیاسی مغایر با منافع کشور ها اتخاذ میشده است ولی اینکه یک جامعه و ملت در قبال یک موضع رسانه ای وهدفدار واکنش سریع و به موقع نشان دهند مستلزم الزامات و مقدماتی است که براحتی محقق نمی شود .
واکنش سیاسی مردمی درقبال حوادث وقتی سریع رخ میدهد که:
1- مردم و سران واکنش گران درک دقیق و آینده نگرانه ای نسبت به اهداف پشت پرده حادثه داشته باشند
2- حادثه با سرنوشت و منافع مادی و معتوی آنها رابطه مستقیم داشته باشد
3- مردم و واکنش گران بیدار و گوش به زنگ ودرحال آماده باش بوده وحساسیت آنها بالا باشد .
4- اهمیت حادثه بقدری بالا باشد که واکنش ملی را بطلبد
5- عدم واکنش ضرر و خسارت سنگینی را متوجه مردم کند .
مرحوم حجه الاسلام فاکر که سخنران اولین تجمع در18 دیماه در مدرسه فیضیه قم برای طلاب و مردم بعد از رسیدن روزنامه اطلاعات به قم بودند با درک حساسیت موضوع و علی رغم حضور نیروی ضد شورش و مسلح رژیم شاه و درگیر شدن با تجمع کنندگان و معترضان به مقاله رشیدی مطلق آنهارا بسوی منزل آیه الله حسین نوری هدایت کردند و ایشان درجمع معترضین اقدام به محکوم کردن این هتک نمودند ،همچنین همین موضع را مرحوم آیه الله گلپایگانی گرفتند لذاازانتشار سرمقاله درتهران تارسیدن به قم 20 ساعت نشده بود که مردم پی به اهداف پلید رژیم دراین اقدام و نقش آمریکا درآن بردند ،این اهداف عبارت بودند از :
الف)-تخریب سیاسی – دینی امام خمینی و مرجع دینی مردم را وابسطه به مراکز استعماری قلمداد کردن - زمینه حذف فیزیکی
ایشان را فراهم کردن.
ب)- ایجاد تفرقه دربین روحانیت سنتی و روحانیت مبارز به رهبری امام خمینی ره
ج)-بدبین کردن روستائیان بهره مند از اصلاحات ارضی شاه به مرجعیت وترغیب آنها به مقابله با امام و روحانیت مبارزو
انقلابی
وقتی این اهداف پشت پرده ی رژیم از نوشتن سرمقاله درروزنامه اطلاعات علیه امام خمینی برای مردم وعلما برملا شد؛ مردم جزقیام ومقابله با رژیم شاه و حامی و پشتیبان آن یعنی آمریکا راه دیگری برای دفاع از مرجعیت نداشتند.
2- مردم خطرات این قیام را بجان خریدن
نکتهی دوّم، خطرات بزرگ این کار را ــ که این خطرات را میدانستند و میشناختند ــ به جان خریدند، پذیرفتند. معلوم ه وقعغیر از دوّم فروردین سال ۴۲ که قضایای مدرسهی فیضیّه است، در سال ۵۴ هم یک حادثهی بزرگِ مهمّ دیگری در مدرسهی فیضیّه به وجود آمد؛(۱۳) مردم اینها را دیده بودند؛ این جور نبود که غافل باشند؛ خطرات را میدانستند امّا به جان خریدند، خطر را پذیرفتند، وارد میدان شدند. بالاخره بدون خطرپذیری نمیشود وارد کارهای بزرگ شد. ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
رژیم شاه با حمایت آمریکا و اسرائیل واز طریق ساواک در طول قیام 15 خرداد سال 42 وکشتار بیرحمانه مردم قم و ورامین ومشهد و تهران پس از تبعید امام به ترکیه و عراق ودستگیری مخالفان قانون کاپیتولاسیون ورژیم شاه و به شهادت رساندن
شهدای 26 خرداد موتلفه اسلامی وزندانی کردن حامیان امام وسرکوب مخالفین و تبعید بسیاری از علما و شاگردان امام ؛ نشان داده بود که برای تامین منافع آمریکا و اسرائیل از هیچ کشتار و جنایتی دریغ نخواهد کرد .وبا شکنجه های قرون وسطائی اش
مردم را ترسانده است . ولی همین مردم با اطلاع از این سیاست جنایتکارانه باز هم به حمایت از مرجعیت و رهبری دینی –سیاسی خود برخواسته و با عوامل رژیم در کوچه و خیابانها ی اطراف حرم حضرت معصومه س درگیر شدند.
( بایدبه تناسب اهمّیّتی که آن کار دارد، خطرات را به جان بخریم. بالاخره در هر حادثهای، هر خطری را نباید انسان به جان بخرد؛ بعضی از حوادث هست که اینقدر اهمّیّت ندارد که انسان جانش را به خطر بیندازد. به تناسب اهمّیّت حادثه، خطرِ مترتّب بر ورود در میدان را به جان بخریم.امام خامنه ای 19/10/1401)
3-مردم وعلما به هنگام و به موقع اقدام کردن
نکتهی بعدی این است که بهنگام حرکت کردند. نباید غفلت کنیم از وظیفهای که عقل و شرع به عهدهی ما گذاشته؛ باید بدون تأخیر وارد میدان بشویم. تأخیر نباید داشته باشیم.
توّابین برای انتقام خون مطهّر امام حسین آمدند جنگیدند، کشته شدند، همهی آنها کشته شدند امّا در تاریخ اینها را مدح نمیکنند؛ چرا؟ چون دیر جنبیدند. شما که میخواستید خون خود را در راه امام حسین ع بدهید، چرا در اوّل محرّم، دوّم محرّم نیامدید که اقلّاً یک کاری صورت بدهید؟ آنجا میایستید تماشا میکنید، امام حسین به شهادت میرسد، بعد دلتان میسوزد، آن وقت میآیید در میدان! [نتیجهی] کار را بهنگام انجام ندادن این است. مشکل آن وقتی به وجود میآید که ما در این وظایف اختلال ایجاد میکنیم: به سرعت احساس تکلیف نمیکنیم، بهنگام وارد نمیشویم، خطر را به جان نمیخریم، ملاحظه میکنیم ؛پس کار را بهنگام باید انجام داد.19/10/1401
در یک خطّ تولید، ممکن است بیست نفر کارگر ردیف ایستادهاند، این محصول صنعتی دارد روی این خط حرکت میکند، هر کدام یک کاری باید انجام بدهند؛ یکی باید یک چکّش بزند، یکی باید یک پیچ را بگرداند، یکی باید یک چیزی را بگذارد، یکی باید یک چیزی را بردارد؛ در لحظهی خودش باید این کار را انجام بدهند. اگر این جسم ــ که شما یکی از این بیست نفری هستید که پشت خطّ تولید ایستادهاید ــ از جلوی شما عبور کرد، شما ده ثانیه بعد به فکر افتادید، از دست رفت دیگر، کار تمام میشود. بهلحظه باید انجام داد.
اگر جرقه انقلاب در آن روز و به بهانه این مقاله اهانت آمیز که جامعه مذهبی و متدنین را مستعد آتش گرفتن کرده بود و غیرت دینی مردم بجوش آمده بود و تنفر جامعه از رژیم شاه به بالاترین حد خود رسیده بود زده نمیشد و آتش انقلاب شعله ور نمی گردید معلوم نبود که ملت ایران بتواند از چنگال استکبار خود را نجات دهد و مسیر استقلال و آزادی را طی کند .
ازاین فرصتها برای مسلمانان در تاریخ اسلام متعدد پیش آمده که اگر از آن درست استفاده میشد تاریخ اسلام دگر گون میشد از فریب خوردن لشکر علی ابن ابیطالب در جنگ با معاویه وبازگرداندن مالک اشتر از لحظه پیروزی بر معاویه بگیرید تا دیر رسیدن حامیان امام حسین به کربلا و...تا مشروطه و کودتای 28مرداد همه درسهای عبرتی است برای آنان که دراثر به موقع اقدام نکردن پیروزی را به شکست تبدیل کرده اند
امامردم قم با اقدام وواکنش به موقع کاری کردند که رژیم شاه تصور آنرا هم نمیکرد ولذا این اقدام به موقع هرگاه درانقلاب رخ دهد پیروزی از آن اسلام و مسلمین است 19 دی و 22 بهمن و 23تیرو9دی ها به این خاطر ایام الله هستند
که مردم احساس کردند یا اسلام درخطر است یا مرجعیت و رهبری جامعه اسلامی مورد هجمه دشمن قرار گرفته ووظیفه فوری و فوتی شان قیام و حضور درصحنه برای دفاع و مقابله با توطئه دشمن است .کاری که در حوزه های علمیه بدنبال اهانت و هتک حرمت در نشریه فرانسوی شارلی ابدو صورت گرفت .
4-رژیم شاه به بیگانه تکیه کرده بود
چرا رژیم طاغوت که میدانست مردم به این شخصیّت عظیم دلبسته هستند، به خودش جرئت داد و این کار را کرد؟ چون پشتش به آمریکا گرم بود، پشتش به کارتِر گرم بود. چند روز قبل از همین حادثهی قم، کارتر اینجا با شاه ملاقات کردندو عرقخوری کردند، و در حال مستی از شاه تعریف کرد؛ تعریف مفصّل. گفت اینجا جزیرهی ثبات است و مانند این حرفها؛ پشتش به او گرم بود. وقتی که یک چنین پشتگرمیهای غلطی وجود دارد، نتیجه همین است؛ او به دردش نمیخورد.
19/10/1401
5-جریانهای غیر اسلامی نتوانستند درقیام نفوذ کنند.
چه در این حادثه، چه در جریانی که در دنبالهی این حادثه رخ داد و پیش آمد، افراد یا گروهها و جریانهای پُرمدّعا و بیریشه نتوانستند نفوذ کنند؛ این خیلی مطلب مهمّی است. [اینجا] مثل مشروطه نشد؛ مشروطه را علما راه انداختند، برای رفع استبداد راه انداختند، افرادِ معلومالحال یا مجهولالحالی وارد میدان شدند، راه را کج کردند به طرف سفارت انگلیس! آنجا رفتند. برای درخواستی که مال مردم عادی بود، سفارت انگلیس واسطه شد. وقتی آدمهای ناباب وارد یک نهضت میشوند، [نتیجه] این میشود. در نهضت قم، چنین چیزی اتّفاق نیفتاد؛19/10/1401
در ایران کمونیستها بودند، افراد گوناگون بودند که دلشان با این نهضت، با این حرکت نبود ــ نه جرئت میکردند مخالفت کنند، نه جرئت میکردند واردش بشوند؛ چون حرکتِ مردم حرکتِ عظیمی بود حالا چرا نتوانستند نفوذ کنند؟ خود این هم یک نکتهی مهمّی است. چرا جریانهای دیگر نتوانستند وارد بشوند، اخلال کنند، نفوذ کنند؟ علّت، این بود که سردمدار این حرکت، در رأس این حرکت، شخصیّتهای دینی بودند؛ شخصیّتهای دینی با جرئت وارد میدان شدند. در همهی شهرها ــ در تهران، در قم، در جاهای دیگر، در مشهدِ ما همین طور ــ علمای بزرگ، شخصیّتهای موجّه دینی وارد میدان شدند و اینها شدند پرچم. در شهرهای مختلف، ما اینها را دیدیم. یک عدّه از علما هم که اینجا و آنجا تبعیدی بودند، هر جا که تبعید بودند، آنجا را همراه کردند با خودشان، با حرفهای خودشان و همهی دلها را متوجّه خودشان کردند.19/10/1401
مراقبت امام خمینی از مسیر انقلاب وتوجه اکثریت مردم به نظر علما ی انقلابی موجب استقرار نظام جمهوری اسلامی با رای اکثریت مطلق مردم و همچنین تصویب قانون اساسی مبتنی بر ولایت فقیه با اکثریت بالای مردم شد و جریانهائی که دنبال منحرف کردن انقلاب از مسیر جکومت دینی و اسلامی بسوی حکومت دموکراتیک مطلق یا جمهوری مطلق یا لیبرالی بودند نتوانستند درزیر سازی نظام سیاسی کشور تاثیری بگذارند .و تا کنون نیز علی رغم تلاشهای متعددی که داشته اند و فتنه های مکرری را برپا کرده اند نتوانسته اند به برکت حضور ولایت فقیه انقلاب را از ریل اصلی آن خارج کنند . |