بایدونبایدهای مجلس انقلابی
شرحی برحدیث ولایت حمیدرضا ترقی
در مسائل کشور، مسائل اصلی وجود دارد، مسائل فرعی وجود دارد؛ تا وقتی مسائل اصلی پیش پای ما است، نوبت به مسائل فرعی نمیرسد. سراغ مسائل فرعی رفتن در حالی که ما مسائل اصلی را جلوی چشم داریم، جایز نیست. دنبال حلّ مشکلات اساسی و مسائل اصلی باشید؛ اصلی ـ فرعی کنید موضوعات را. مقام معظم رهبری 4/3/1401.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با نمایندگان مجلس یازدهم نکات مهم و راهبردی متعددی را بیان فرمودند که در شرح قبلی به بحث انقلابی ماندن آن پرداختیم و اینک به راهبردهای مهم دیگر آن بیانات که باید ها و تباید های مجلس وقوه مقننه است میپردازیم .
الف )- باید ها
1- انقلابی ماندن مجلس: وقتی مجلس انقلابی می ماند که نمایندگان انقلابی بمانند و ویژگیهای نماینده انقلابی را در خود حفظ کنند و نگذارند آن ویژگیها کم رنگ شود. این ویژگیها چیست ؟
• اوّلش سادهزیستی است؛ اسیر تجمّلات و اعیانمنشی و امثال اینها نشدن؛ شما قبل از اینکه بیایید در مجلس، یک جور زندگیای داشتید؛ حالا که آمدید مجلس، نباید فکر کنید که دیگر حالا ما نمایندهایم، مثلاً باید این جوری زندگی کنیم؛ نخیر؛ سادهزیست، همان زندگی معمولیای که داشتید، همان را ادامه بدهید
• دومیش امانتداری ازاین مسئولیت است امانتداری خیلی مهم است؛ این آیهاقرآن که: اِنّا عَرَضنَا الاَمانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَ الاَرضِ وَ الجِبالِ فَاَبَینَ اَن یَحمِلنَها وَ اَشفَقنَ مِنها وَحَمَلَهَا الاِنسان،( ) انسان امانت را قبول کرده، امانت الهی را. بخشی از این امانت الهی همینی است که الان دست شما است. بخشی از آن امانت، همینی است که الان در اختیار شما است! این امانت را باید درست حفظ کنید.
• سومیش مسئولیت پذیری نسبت به قانون مصوب است . ؛ قانونی را تصویب میکنید، اگر به نظرتان این قانون، قانون خوبی است و باید تصویب میشده، محکم بِایستید، بگویید بله، من این را تصویب کردم؛ بله، ما تصویب کردیم. این جور نباشد که ما بگوییم ما این قانون را تصویب میکنیم، میدانیم هم که شورای نگهبان رد میکند، خب بگذار مسئولیّتش بیفتد به گردن شورای نگهبان ؛ گاهی آدم میداند که این قانون را دولت با این امکاناتی که دارد، با این شرایطی که دارد، نمیتواند عمل کند؛ میگوید خیلی خب، من تصویب میکنم، بگذار او عمل نکند، مردم او را متّهم کنند، او را مسئول به حساب بیاورند که چرا عمل نشد. نه، این درست نیست؛ باید مسئولیّتپذیری داشته باشید.
• چهارمیش مردمی بودن است : مردمی بودن یعنی چه؟ مردمی بودن یعنی با مردم عادی معمولی مخلوط شدن، نشست و برخاست کردن، هم گوش شنوا برای شنیدن حرف مردم داشتن، هم زبان گویا برای روشن کردن ذهن مردم داشتن. مشکلاتی وجود دارد؛ فرض کنید فلان قشر یک مطالبهای دارد، خب شما نمایندهی مجلسید، از مصرف کشور و درآمد کشور مطّلعید، میدانید که این عملی نیست؛ وقتی میدانید عملی نیست، منتظر نمانید که مثلاً فلان نمایندهی اجرائی یا قضائی بیاید بگوید نمیتوانیم؛ نه، شما بگویید نمیشود؛ مردمی، فقط این نیست که ما مثلاً فرض کنید که همین طور مدام شعار طرفداری از مردم بدهیم؛ نه، باید به مردم کمک کنیم؛ با عامّهی مردم همراه است امّا عوامزده نیست؛ همراهی با مردم، غیر از عوامزدگی و جَوزدگی و تحت تأثیر های و هو قرار گرفتن است؛ نه. یکی از مهمترین خصوصیّات امام (رضوان الله علیه) همین بود؛ اگر یک وقتی یک نظری داشت که همه با او مخالف بودند و او معتقد بود که این نظر، نظر الهی و شرعی و درست است، میایستاد؛ میگفت همهی دنیا [هم] با من مخالف باشند، باشند. قرآن هم همین دستور را به پیغمبر میدهد: وَ اِن تُطِع اَکثَرَ مَن فِی الاَرضِ یُضِلّوکَ عَن سَبیلِ اللَه؛( این مطلب بارها در قرآن تکرار شده. نمایندهی انقلابی آن کسی است که جَوزده نمیشود. شما یک قانون را تصویب کردید، به نظر شما قانون درستی هم بوده، یک عدّهای مخالفت کردند، البتّه طبیعت کار این است که نگاه کنید ببینید آیا این مخالفین منطق درستی دارند یا ندارند؛ اگر منطق درستی داشتند البتّه میپذیرید، اگر منطق درستی نداشتند بِایستید؛ بگویید بله، من تصویب کردم این قانون را، پایش هم میایستم. اینکه در سایتها و در فضای مجازی و مانند اینها علیه ما، علیه مجلس، علیه این مجموعه، علیه این قانون جنجال کنند، نباید شما را به زانو دربیاورد؛ یکی از خصوصیّات نمایندهی انقلابی این است.
• پنجمیش پرداختن به مشکلات اساسی کشور است : دنبال حلّ مشکلات اساسی کشور بودن؛ یعنی واقعاً اساسیترین مسائل را نگاه کنید، آنها را [دنبال کنید]. در مسائل کشور، مسائل اصلی وجود دارد، مسائل فرعی وجود دارد؛ تا وقتی مسائل اصلی پیش پای ما است، نوبت به مسائل فرعی نمیرسد. سراغ مسائل فرعی رفتن در حالی که ما مسائل اصلی را جلوی چشم داریم، جایز نیست. دنبال حلّ مشکلات اساسی و مسائل اصلی باشید؛
• ششمی اجتناب از فساد و تبعیض است: یک وقت میگوییم ضدّیّت جدّی با فساد، خب بله، همه ضدّند، ما هم همه ضدّیم؛ منتها گاهی اوقات میشود که این ضدّیّت با فسادِ در دیگران است، یا تبعیضِ در دیگران است. باید خودمان مراقبت کنیم، خودمان جدّیّت داشته باشیم، هم با تبعیض و فساد در زید و عمرو، هم با تبعیض و فساد در شخص خودمان.
2- همکاری صمیمانه با دیگر دستاندرکاران مدیریّت کشور
یکی از مشکلات کشور ناهماهنگی بوده؛ ناهماهنگی مسئولان سه قوّه و بدنهی سه قوّه. گاهی مسئولان هم با هم رفیقند، مینشینند دُور هم و توافق میکنند، بدنه توافق نمیکند؛ این اشکال ایجاد میکند در ادارهی کشور؛ باید همکاری صمیمانه وجود داشته باشد؛ گروکشی نباید وجود داشته باشد؛ معارضهی بیمعنا نباید وجود داشته باشد. همکاری صمیمانه با دولت، با دستگاه قضائی، البتّه اگر چنانچه آدم خطایی در آن طرف مشاهده میکند، باید صریح آن خطا را متذکّر بشود؛ امّا آنجایی که واقعاً جای همکاری است، همکاری کند.
مفهوم یکپارچگی قدرت درنظام جمهوری اسلامی که امروز تا اندازه ای شاهد آن هستیم و مورد حمله جریان اصلاح طلب و دغدغه بعضی دلسوزان قرار گرفته و رهبری دراین توصیه هابدان اشاره کرده اند این نیست که قوای سه گانه و دیگر دستگاههای مسئول وظائف ذاتی خود را در هماهنگی و همصدائی و هم افزائی بین دستگاهی فراموش کنند . مجلس از نظارت خود چشم پوشی کند و قوه قضائیه برحسن اجرای قوانین پافشاری نکند و دربرابر تخلفات ساکت باشد ؛ قطعا این یکپارچگی در حرکت هم آهنگ و هم افزا ی قوا بسوی اهداف و آرمانهای انقلاب و ایستادگی در برابر دشمن و تبعیت از سیاستهای ابلاغی رهبری است .
3- پایبندی به قانون اساسی در قانونگذاری : پایبندی به قانون اساسی. یکی از مسائل بسیار مهم در کار مجلس، است؛ آن مواردی که قانون اساسی تکلیفی معیّن کرده، حتماً رعایت بشود. این قانون اساسی نباید حتّی اندکی مخدوش بشود. حالا البتّه تکلیف انطباق با قانون اساسی با شورای نگهبان است امّا خود شما هم یک مواردی را میتوانید [بررسی کنید]؛
قانون اساسی میثاق ملی است وهمه باید به آن پایبند باشند ؛ اگر اشکالی در قانون اساسی وجود داشته باشد که ضرورت بر اصلاح آن باشد سازوکار قانونی آن مشخص است و باید از طریق سازوکار قانونی اصلاح شود نه از طریق فضاسازی و نقد در محیطهای غیر کارشناسی .جای این مباحث در کارگروههای موظف و مسئول وصاحب تخصص است نه هرمحفل سیاسی .
4- قانون را با نگاه جامع و بلندمدّت وضع کنید: اینکه ما هر مطلبی پیش میآید، مطلب کوچک یا متوسّط، فوراً بپردازیم به اینکه یک قانون برای این درست کنیم این منتهی خواهد شد به انباشت قانون، تراکم قانون چیز خیلی مطلوبی نیست. قانون را وقتی مجلس میخواهد وضع کند، باید با نگاه بلندمدّت وضع کند، با نگاه جامع وضع کند؛ هر مسئلهی جزئی کوچکی درخور وضع قانون نیست؛
5- به قانونهایی که از دل سیاستهای کلّی در میآید، باید اهمّیّت داد: سیاستهای کلّی طبق قانون اساسی به رؤسای سه قوّه یعنی به سه قوّه ابلاغ میشود؛ این سیاستهای کلّی نظام اسلامی به دولت، به مجلس، به قوّهی قضائیّه ابلاغ میشود که هر کدام وظایفی در قبال اینها دارند؛ وظیفهی مجلس این است که قانونگذاری را منطبق با این سیاستها انجام بدهد؛ معارض با این سیاستها نباشد؛
6- سیاستهای نظام قانون گذاری ابلاغی سال 98 در امر قانونگذاری رعایت شود : این سیاستها در 17 بند توسط مقام معظم رهبری در مهر ماه سال 98 به مجلس و دولت ابلاغ گردیده ولی هنوز سازکار قانونی آن تهیه و در روند قانونگذاری مجلس بطور کامل نظام مند نشده است
7- تهیه و ارائه طرح درحد ضرورت باشد : خب شما یک خلأیی را احساس میکنید، دولت هم لایحهای نداده یا ندارد و نمیدهد یکی از وظایف مجلس همین است ؛ وقتی که یک مسئلهی لازمی وجود دارد، لایحهای هم وجود ندارد جزو حقوق مجلس ، وظایف مجلس است که باید طرح تهیّه کند؛ البتّه با شرایطی که در قانون اساسی ذکر شده منتها این طرحها را نگذارید افزایش پیدا کند؛ یعنی زیاد طرح تهیّه بشود، داده بشود؛ این اشکال دارد.
8- بنیهی کارشناسی مجلس را تقویت کنید: مرکز پژوهشها بسیار مهم است. هر چه میتوانید مرکز پژوهشها را تقویت کنید؛ یعنی بایستی هم در مرکز پژوهشهای مجلس، هم در کمیسیونهای تخصّصی، کارِ کارشناسی به طور قوی انجام بگیرد.
مرکز پژوهشها بایدبا کانونهای تفکر آزاد و مستقل و اندیشکده های مردمی و خصوصی مطمئن ارتباط برقرار کرده و از ظرفیت آنها برای مطالعات کارشناسی استفاده کند
9- برنامهی هفتم رامسئله محور کنید؛ برنامهی هفتم یک سال هم عقب افتاده ، یعنی باید پارسال تمام میشد که نشد. اصلاً در برنامههای پنجساله و به تعبیر رایج برنامههای توسعه ــ که بنده با این کلمهی توسعه هم خیلی موافق نیستم، امّا حالا بالاخره مصطلح است ــ کلّیگویی فایدهای ندارد. گاهی اوقات در این برنامههای توسعه یک کلّیگوییهایی میشود که هرگونه اقدامی با هر سلیقهای را میشود در آن گنجاند؛ این فایدهای ندارد. برنامه بایستی راه را به طور روشن نشان بدهد، و جلوی پای دستگاههای اجرائی کشور بگذارد، جلوی پای همهی دستاندرکاران کشور باید بگذارد. به نظر ما راهش هم این است که برنامهی هفتم را مسئلهمحور کنید؛ یعنی یکی از چیزهایی که در برنامهی هفتم مهم است، مسئلهمحور کردن است.
10- تبیین رسانه ای قوانین را تقویت کنید. شما یک قانونی تنظیم میکنید، روی آن کار میکنید، مطالعه میکنید، با سر و صدا و هیاهو تصویب میکنید امّا به مردم توضیح نمیدهید که این قانون چیست و چرا تصویب شده. خب وقتی توضیح نمیدهید، یک عدّهای فرصت پیدا میکنند علیه آن قانون بنا کنند جوسازی کردن، هیاهو کردن و شما را از تصویب این قانون پشیمان کنند؛. بنابراین تبیین رسانهای قوانین هم یکی از کارهایی است که خود شما مجلس بایستی انجام بدهید.
11- نظارت دیوان محاسبات را به تمام شرکتهای دولتی تعمیم بدهید: در این سالهای اخیر دیوان محاسبات چابک، فعّال و خوب شده؛ یعنی این گزارشهای تفریغ بودجه در موعد خودش خیلی زود و خوب [انجام میشود]، این چیز بسیار خوبی است که اخیراً به بررسی شرکتهای دولتی هم پرداختهاند؛ این باید ادامه پیدا کند. حالا برخی از شرکتهای دولتی مورد توجّه و بررسی دیوان محاسبات است، اگر این به همهی شرکتهای دولتی تعمیم پیدا کند ــ البتّه من حالا یک فکری است که دارم میگویم، روی آن [بایستی] بررسی بشود ــ و اگر بتوانید این کار را بکنید، به نظر من این یکی از امتیازات بزرگ مجلس شما خواهد بود.
متاسفانه قریب به سه دهه است که بالغ بر 2000 شرکت دولتی و نیمه دولتی ایجاد شده تا هزینه های دولت را تامین کنند ولی نه تنها این شرکتها کمکی به دولت نمیکنند که بالغ بر 60% بودجه کشور را می بلعند و پاسخگو هم نیستند حدود 10% انها حساب پس میدهند و بقیه بحسابشان رسیدگی نمی شود که امید واریم دیوان محاسبات دراین دوره بدین امر مهم موفق شود.
12- عوامل پیروزی را در طول خدمت درخود حفظ کنید :در همهی این مسائلی که ما با آنها مواجهیم، از داخلی، خارجی، مسائل سختافزاری، مسائل نرمافزاری؛ همه جور، میتوان پیروز شد به کمک همین چند عامل: یعنی مجاهدت در راه خدا و عمل جهادی، اخلاص لله، عزم راسخ، ابتکار عمل و امثال اینها؛ این تصریح قرآن است. ما خرمشهر ها درپیش داریم که باید فتح کنیم ؛ فتح خرمشهر های آینده درگرو حفظ همان عواملی است که توانستیم به کمک آنها و عنایت الهی خرمشهر را از چنگ دشمن خارج کنیم .
13- هر چه مسئولیّت انسان بیشتر میشود، تضرّعش و توسّلش به درگاه پروردگار باید بیشتر بشود. عبادت را، تضرّع را، دعا را، توسّل به درگاه الهی را، تلاوت قرآن را فراموش نکنید؛ این جزو کارهای واجب و لازم است، این به شما کمک خواهد کرد، این شما را پیش خدای متعال و پیش بندگان خدا روسفید خواهد کرد. از خدای متعال کمک بخواهید، به خدای متعال توسّل کنید، ائمّهی هدیٰ (علیهم السّلام) را شفیع قرار بدهید، از طریق ائمّه از خدای متعال درخواست کنید، بخواهید، خدای متعال به شما برکت خواهد داد؛ این کار، برکت کار شما را افزایش خواهد داد.
ب)- نباید ها
1- نباید جهادی عمل کردن واخلاص و ابتکار عمل را درانجام وظیفه نمایندگی فراموش کرد:کارجهادی یعنی
از موانع عبور کردن؛موانع کوچک را بزرگ ندیدن ؛آرمانهارا فراموش نکردن ،جهت را فراموش نکردن
اگرعزم ملی بود ؛ اگر مدیریت جهادی بود اقتصاد هم پیشرفت میکند، فرهنگ هم پیشرفت میکند
2- نباید اسیر خواسته های حقیر نفسانی شوید : ازخودگذشتگی در بسیاری از موارد به معنای اسیر نشدن در
پنجهی خواستههای حقیر است. مشکل ماها این است؛ ماها در پنجهی خواستههای حقیر گاهی اسیر میشویم،
گرفتار میشویم، نمیتوانیم خودمان را نجات بدهیم؛ از نشستن بالادست رفیق در یک محفل مثلاً دوستانه؛ بگیرید تا
نشستن بر کرسی ریاست و صدارت در سطح ملّی؛ اینها همه خواسته است، همه هم خواستههای حقیر است؛ این
جور نیست که یکی از این دو، یک خواستهی حقیر باشد، آن دیگری یک چیز عظیم؛ نخیر، نشستن در این مسند و
نشستن در آن محفل و مجلس با همدیگر تفاوتی ندارد؛ خواستهی انسان است، هر دو هم حقیر است؛ برای انجام
وظیفه انسان یک وقت انجام میدهد، یک وقت هم نشد، با وظیفه معارض بود، انسان از آن صرف نظر میکند.
برخورداری از مال دنیا، تا برخورداری از آبرو و وجههی عمومی؛ برای اینکه یک وجههای در مردم پیدا کنیم،
یک نام نیکی پیدا کنیم، بعضی از کارها را ممکن است انجام بدهیم؛ این اسیر شدن در پنجهی خواستههای حقیر
است؛ از اینها بایستی [اجتناب کرد].
3- مراقب باشیم پهلو به دشمن ندهیم.:بازی کردن در داخل نقشه و برنامه دشمن ؛ بهانه دادن به دشمن برای حمله
به نقاط ضعف ما وهموار کردن راه حمله و تهاجم دشمن به آرمانها ، ایجاد اختلاف و شکاف در جامعه وبین
مسئولین ، تضعیف اقتدار و انسجام ملی ، سیاه نمایی و تخریب همدیگر ، پهلو دادن به دشمن است
4- اسیر تجمّلات و اعیانمنشی و امثال اینها نشوید: شما قبل از اینکه بیایید در مجلس، یک جور زندگیای داشتید؛
حالا که آمدید مجلس، نباید فکر کنید که دیگر حالا ما نمایندهایم، مثلاً باید این جوری زندگی کنیم؛ نخیر؛ سادهزیست،
همان زندگی معمولیای که داشتید، همان را ادامه بدهید.
5- ازتبعیض و فساد؛ جدااجتناب کنید ؛یک وقت میگوییم ضدّیّت جدّی با فساد، خب بله، همه ضدّند، ما هم همه ضدّیم؛
منتها گاهی اوقات میشود که این ضدّیّت با فسادِ در دیگران است، با تبعیضِ در دیگران است. باید خودمان مراقبت کنیم،
خودمان جدّیّت داشته باشیم، هم با تبعیض و فساد در زید و عمرو، هم با تبعیض و فساد در شخص خودمان.
6-با دولت گروکشی و معارضه بی معنی نکنید: گاهی اوقات نماینده برای اینکه یک خواسته ای را درحوزه ی
انتخابیه اش بردولت تحمیل کند گروکشی میکند ورای مثبت را یا صرف نظر از سوال و استیضاح را مشروط
میکند به انجام خواسته اش توسط دولت . این گروکشی است و درست نیست ؛ یا معارضه های علنی با دولت
در نطق های قبل از دستور برای جلب توجه موکلین و...
7- ازنطق های اعتراضی وپرشورعلیه دولت پرهیز شود: نطقهای اعتراضی پُرشورِ میانبرنامه؛ این نطقهایی که آقایان
[میکنید]. اینکه یک نفر بِایستد آنجا بنا کند اعتراض کردن، این اصلاً علامت انقلابی بودن نیست؛ از این قبیل. اعتراض
کردن و عصبانیّت به خرج دادن و مانند اینها، اینها علامت انقلابی بودن نیست.
8- نباید قانون مند کردن سیاستهای ابلاغی مثل انتخابات معطل شود: مثلاً سیاستهای کلّی انتخابات ــ
الان پنج شش سال است این سیاستها ابلاغ شده،ولی] قانون هنوز تنظیم نشده؛ این باید انجام بگیرد.
یا سیاستهای کلّی قانونگذاری که آن هم یک سیاستهایی دارد؛ این سیاستها بررسیشده است؛ روی آن کار شده، روی
آن فکر شده؛ این هم به نظرم دو سال، سه سال است ابلاغ شده امّا هنوز قانونی بر اساس آنها گذاشته نشده؛
9-بودجه کشور را با کسری نبندید: به کسری بودجه اضافه نکند؛ یعنی هزینههایی که تعیین میشود بدون اینکه درآمد
معادلش محاسبهی دقیق شده باشد و معلوم باشد که این درآمد و این منبع وجود دارد. گاهی این جوری است که منابع بودجه،
منابع خیالی است، منابع واقعی نیست. خب، در قبال منابع خیالی، هزینههای واقعی است؛ این کسری بودجه را افزایش
میدهد؛ کسری بودجه امّالخبائث است؛ بسیاری از مشکلات بزرگ اقتصادی ما ناشی از کسری بودجه است.
10- نباید بنیه کارشناسی مجلس درقانونگذاری ضعیف باشد : گزارشهایی که از مرکز پژوهشها اخیراً به دست ما
میرسد، خیلی گزارشهای دلگرمکنندهای نیست.. یکی از راههای تقویت بنیه کارشناسی مجلس استفاده از ظرفیت اندیشکده ها
و کانونهای تفکر مطمئن خصوصی است که میتوانند بااستفاده از پژوهشگران و کارشناسان مجرب درخصوص طرحها و
لوایح بررسی و اظهار نظر کنند .
11-درانتصابات دولت دخالت نکنید تا دولت پاسخگو باشد : بنده ناراحتی شما را که اصلاً نمیخواهم و نمیپسندم امّا شما را
هم خیلی دوست دارم، مصلحت شما را میخواهم؛ واقعاً نباید دخالت کنید در انتصابات! شما فرض کنید وقتی که راجع به فلان
مدیرکل، راجع به فلان فرماندار و حتّی راجع به استاندار، و مانند اینها مثلاً به آن وزیر مربوطه پیشنهاد میکنید یا احیاناً مثلاً
خداینکرده فشار وارد میکنید، این موجب میشود که اگر چنانچه آن مأمور بد عمل کرد، آدم نداند یقهی چه کسی را باید گرفت؛
نه مردم بدانند، نه دستگاه قضائی بداند که یقهی آن وزیر را باید گرفت که چرا این را گذاشتی یا یقهی این نماینده را باید گرفت
که چرا فشار آورده؛ چرا این کار را بکنید؟ یکی از مسائل مهمّ قانون اساسی همین مسئلهی «تفکیک قوا» است؛ یعنی شما
بگذارید او کار خودش را بکند، شما هم کار خودتان را بکنید؛ [اگر] ایرادی دارد، به شکل مناسب و لازم ایرادش را مطرح
کنید. البتّه توصیهی من به دولتیها هم همیشه این بوده؛ قبلاً هم همیشه توصیه کردهام، حالا هم توصیه میکنم از نظرات
نمایندگان استفاده کنند. نماینده مال این شهر است، نماینده اهل این شهر است؛ یعنی اینجا را میشناسد، مسائل اینجا را میداند،
[لذا] مغتنم است مشورت با نماینده؛ او این کار را باید بکند، شما هم متقابلاً این جور باید عمل بکنید؛ به نظر من این مهم است.
12-درنطقها به آبروی افراد خدشه وارد نکنید: گاهی اوقات انسان میبیند فرض کنید در یک صحبتی یا در یک نطقی در مجلس
که یک مرکز مهمّ مسئول است ــ از این بلندگو گاهی اوقات راجع به یک کسی یک چیزی گفته میشود که تحقیقنشده است! خب
وزر و وبال این [کار] پاکشدنی نیست؛ چه جوری میخواهید وزر و وبال این را [پاک کنید]؟ اگر بعد ثابت شد برای خودتان که
مثلاً این حرف خلاف بوده، آدم چه جوری میخواهد جبران کند؟ یعنی خیلی مشکل است؛ البتّه ممکن است جبرانش، امّا بسیار
مشکل است. مراقب باشید این انجام نگیرد.
باید ها و نباید های فوق منشوری برای رسیدن به درجات بالای یک مجلس انقلابی و تراز نظام جمهوری اسلامی است ؛ این توصیه حاکی از اینست که مطالبه رهبری از مجلس انقلابی ؛ (حداقلی) نیست که فقط به انقلابی بودن نماینده اکتفا شود بلکه
مطالبه معظم له اینست که مجلس عملا باید انقلابی بودن خود را با رعایت این باید ها و تباید ها حفظ و تداوم بخشد .بنابر این بنا به این دیدگاه و توصیه ها تا مجلس مطلوب رهبری فاصله داریم و باید این فاصله با همت نمایندگان کاهش یابد.انشالله. |