• ثبت نام
  •    
  • ورود به سیستم
  •    
  • نقشه سایت
  •    
  • راهنما
Arabic English Persian
  • چاپ
  • ذخيره پيوند
  • ارسال به دوست
  • Rss
  • ارتباط با ما
    آدرس: تهران خیابان شریعتی بالاتر از سه راه طالقانی خیابان جواد کارگر پلاک 14 واحد 3
    • تلفن واحد فروش : 5-77635114-021
    • تلفن واحد فروش : 5-77635114-021
    • فکس : 5-77635114-021
     
    لطفا جهت مراجعه به دفتر سایت ساز، قبلا هماهنگی لازم را به عمل آورید. ساعت مراجعه حضوری: (10 الی 12) و (14 الی 16)
    info@yoursite.com : مدیریت sales@sitesaz.ir : فروش Billing@sitesaz.ir : امور مالی support@sitesaz.ir : پشتیبانی develop@sitesaz.ir : برنامه نویسی graphic@sitesaz.ir : گرافیک design@sitesaz.ir : طراحی سایت
    www.SiteSaz.ir
  • معرفی ماژول ها
    سیستم مدیریت مشتریانماژول فروشگاه سازماژول آرمون سازماژول مالی و آموزشیماژول مطلبماژول پرداخت آنلاینماژول تبلیغات
    ماژول املاکماژول مدرسهماژول فرم سازماژول خبرنامهماژول سوالات متداولماژول نمایش دهنده فضای کاربرانماژول آمار
    www.SiteSaz.ir
  • صفحه اصلي
  • معرفي كتاب
  • آلبوم تصاوير
کاربران ما

نام كاربری: *
رمز عبور: *
هنوز در سایت عضو نشده‌اید؟
ارتباط با ما

براي برقراري ارتباط با ما، لطفا نامه‌هاي خود را از طريق رايانامه:
 
hamidrezataraghi@gmail.com ارسال فرماييد.
ما در اسرع وقت به نامه‌هاي شما پاسخ خواهيم داد.

نگاه نو رهبری به مسائل کشور

نگاه نو رهبری به مسائل کشور
شرحی برحدیث ولایت                                                                                           حمیدرضا ترقی
مجلس شورای اسلامی یکی از ارکان اصلی مدیریّت کشور است؛ شما اگر حتّی از یک شهر دوردست و کم‌جمعیّت نماینده شده‌اید، انتخاب شده‌اید، آمده‌اید داخل مجلس، باید به مجلس با این چشم نگاه کنید؛ شما در یک چنین جایگاهی قرار دارید، درجایگاه مدیریت کشور، و در یکی از ارکان مهم و درجه‌ی این مدیریّت. مدیریّت کشور یک پدیده‌ی چندضلعی است، یک ضلعش مجلس شورای اسلامی است؛ اضلاع دیگری هم دارد 4/3/1401
    نگاه عمیق و بصیرانه و دوراندیشانه رهبر معظم انقلاب به مسائل کشور از دیرباز در سخنان و رهنمودهای معظم له مشهود و حاکی از حکمتی است که ایشان در اثر سلوک الی الله و اخلاص و تقوا بدست آورده اند .
با مروری به این نگاهها ی نو در دیدار های ایشان با اقشار و مسئولان نمونه هائی از آنرا ذیلا اشاره میکنیم :
1- از مجلس خبرگان خواستند که به انقلاب و اهداف آن نگاه کلان و راهبردی داشته باشند (3/6/96)
2- از دانشجویان خواستند که به مسائل کشور نگاه نقادانه ، دغدغه مند ، امیدوارانه و تکلیف گرایانه داشته باشند17/3/96
3- از مسئولین خواستند که به نخبه گان نگاه جدی و عملیاتی و دلسوزانه و پیگیر برای تبدیل کشور به کشوری پیشرفته داشته باشند.28/7/95
4- از ائمه جماعات خواستند که به نماز بعنوان عمود دین که اگر نباشد سقف دین فرومیریزد نگاه کنند و از نگاه سیاسی به مسجد به حرکت عمومی جامعه که به کدام طرف دارد میرود وبسمت اهداف حرکت میکند یا زاویه گرفته توجه کنند.31/5/95
5- از احزاب خواستند که حرکت جامعه را رصد کنند که آیا بسمت عدالت اجتماعی، استقلال واقعی دینی ، وایجاد تمدن اسلامی می رود یا بسمت وابستگی به غرب و وابستگی به آمریکا  31/5/95
6- از مردم خواستند که نگاهشان به جریانهای سیاسی با بصیرت باشد ، یعنی بفهمند چه کسانی اند و مارا به کجا میکشانند، آیا بسمت اهداف انقلاب اسلامی می برند ؟ بسمت تدین روز افزون جامعه می برند ؟ یا آنچنانکه دشمن مایل است بسمت بی مبالاتی بیشتر، دلباختگی بیشتر به اقطاب مخالف دین میکشانند ؟آنوقت معلوم میشود که باکدام جریان باید همراه شد .31/5/95
7- از ائمه جمعه خواستند نگاه جامع و کلان در مسائل کشور و جهان و منطقه همراه با واقع بینی ودر چهارچوب رویارویی عمیق و مبنائی غرب با اسلام داشته باشند.
8- از دولتها خواسته اند که نگاه یکپارچه و کلان و بلند مدت و برنامه ای با چشم انداز به کشور داشته باشند از نگاه بخشی و منطقه ای پرهیز کنند .نگاهشان به پیشرفت و رونق اقتصادی بر اساس استفاده از ظرفیتهای درون کشور و درون مردم باشد نه بیرون مرزها
9- از دانشجویان و اساتید خواستند که نگاهشان به دانشگاه ، جایگاه نخبه پروری برای پیشرفت کشور و جبران عقب ماندگی های دویست ساله کشور و تربیت نیروانسانی تراز انقلاب باشد 6/2/1401
10- از کارگران خواستند که نگاهشان به کار ارزش دانستن نفس کار و خود را یک بال رشد و پیشرفت و مکمل تلاش کار آفرینان بدانند.19/2/1401
11- از معلمان و جامعه ومسئولان خواستند که به معلمان بعنوان آینده سازان انقلاب و مربیان نیروی انسانی تمدن ساز نگاه کنند که باید از فرصت نوجوانی برای ساختن آنها بیشترین استفاده را ببرند .
12- از قوه قضائیه خواستند که به مردم از بالا به پایین نگاه نکند و با نگاه کارشناسی به جنگ فساد برود .
13- از مردم و نخبه گان خواستند که به امام خمینی ره بعنوان مصلحی تحول خواه، دارای افق تمدنی و نوگرایانه و تحقیر کننده قدرتهای استکباری و اعتماد به نفس دهنده به ملت و حامی محرومان نگاه کنند .

اینک در آستانه سالروز فعالیت مجلس یازدهم نگاه جدید ی را به مجلس شورای اسلامی برای نمایندگان و مردم تبیین فرمودند :
نقش مجلس در مدیریت کلان کشور :
مجلس شورای اسلامی یکی از ارکان اصلی مدیریّت کشور است؛ بین چند رکن اساسی و اصلی در اداره‌ی کشور، یکی از این ارکان مهم، مجلس شورای اسلامی است. شما اگر حتّی از یک شهر دوردست و کم‌جمعیّت نماینده شده‌اید، انتخاب شده‌اید، آمده‌اید داخل مجلس، باید به مجلس با این چشم نگاه کنید؛ شما در یک چنین جایگاهی قرار دارید، درجایگاه مدیریت کشور، و در یکی از ارکان مهم و درجه‌ی این مدیریّت. مدیریّت کشور یک پدیده‌ی چندضلعی است، یک ضلعش مجلس شورای اسلامی است؛  مقام معظم رهبری 4/3/1401
موضوع مدیریت:
کشوری با موقعیّت ایران عزیز. یعنی چه؟ یعنی وسعت کشور، جمعیّت کشور، جغرافیای کشور، تاریخ کشور، اقلیم متفاوت و متنوّع کشور؛ اینها خصوصیّات کشور ما است و خصوصیّاتی است که ایران عزیز را جزو کشورهای مهم و استثنائی دنیا قرار داده؛ واقعش این است؛ یک چنین کشوری را شما میخواهید مدیریّت کنید.
شرایط اعمال مدیریت :
1- رقابتهای خصمانه‌ی قدرتها با هم؛ یعنی مثلاً قدرتهای اتمی چشم در چشم هم میدوزند و یکدیگر را تهدید میکنند؛ این موقعیّت بسیار حسّاسی به دنیا میدهد.
2- وجود تحرّکات نظامی در یک نقطه‌ی حسّاس دنیا. میدانید اروپا جزو جنگخیزترین مناطق دنیا است. بنده در دنیا هیچ نقطه‌ای را با قواره‌ی اروپا ــ یعنی با عرض و طول اروپا ــ سراغ ندارم که به قدری که در اروپا جنگ واقع شده، در آنجاها جنگ واقع شده باشد؛ الان در این نقطه‌ی جنگ‌خیز یک جنگی اتّفاق افتاده؛ خب این دنیا را حسّاس میکند، این خیلی نقطه‌ی مهمّی است؛ تهدیدهای فزاینده‌ی نظامی.
3- بیماری‌های فراگیر؛ این هم جزو چیزهایی است که در دنیا یا بسیار کمسابقه است یا اصلاً‌ سابقه ندارد؛ که حالا یک بیماری‌ای این ‌جور همه‌ی دنیا را فرا بگیرد، یعنی هیچ نقطه‌ای از دنیا خالی نباشد از این بیماری؛ این هم یک نقطه‌ی مهمّی است.
4- تهدیدهای غذایی در سطح جهان؛ امروز در همه‌ی دنیا تهدید غذائی وجود دارد. ببینید شرایط دنیا امروز یک شرایط ویژه است، ‌یک شرایط بخصوصی است؛ کمتر وضعی در دنیا پیش می‌آید مثل امروز؛ خب طبعاً در یک چنین شرایطی مدیریّت کشورها ــ همه‌ی کشورها ــ سخت‌تر میشود، پیچیده‌تر میشود.
5- ما یک سخن نو را در مباحثات جهانی وارد کرده‌ایم؛ مردم‌سالاری دینی، مردم‌سالاری اسلامی؛ این یک حرف نویی است؛ این را ما در مباحثات سیاسی دنیا، در ادبیّات سیاسی دنیا وارد کرده‌ایم؛ این علی‌الظّاهر یک کلمه‌ حرف است امّا باطنش چیست؟ باطنش همین چیزی است که دشمنی و خصومت قدرتهای درجه‌ی یک دنیا را علیه این ادبیّات، علیه این واژه، علیه این حقیقت، علیه این پدیده برمی‌انگیزد؛ یعنی این حرکت در جمهوری اسلامی توانسته جدول تنظیمشده‌ی نظام سلطه را به هم بریزد. نظام سلطه یک جدول مشخّصی برای اداره‌ی دنیا تنظیم کرده بود. نظام سلطه را بارها بنده معنا کرده‌ام؛ یعنی تقسیم دنیا به سلطه‌گر و سلطه‌پذیر؛ حدّ وسط ندارد. یک عدّه‌ای حتماً سلطه‌گر باید باشند، یک عدّه‌ای حتماً سلطه‌پذیر؛ این نظام سلطه است. یک جدولی برای دنیا معیّن کرده بودند؛ یک روز به شکل استعمار، یک روز به شکل استعمار نو، یک روز دیگر هم استعمار پسا نو، بعد از استعمار نو. یک سیاستی، یک جدول منظّمی را برای دنیا تنظیم کردند؛ این حرف نوِ جمهوری اسلامی آمده این جدول را به هم ریخته؛ تنظیم این جدول را به هم زده؛ لذا با آن مواجهند، با آن مقابلند.
6- مامیخواهیم یک جامعه نمونه اسلامی بسازیم که به تمدن نوبن اسلامی تبدیل شود ؛ ساختن چنین جامعه ای با مخالفتها و چالشها و دشمنی های متعددی روبروست که مدیریت بحرانها و چالشهای آن بسیار سخت و دشوار است وتجربه گذشته ای هم برایش نداریم که بتوانیم الگو بگیریم بلکه خودمان بایدبرای اولین بار طراحی و باز آفرینی وپیاده سازی کنیم .
7- جریان مخالف شکل گیری نظام اسلامی با استفاده از رسانه های دراختیار و حامیان خارجی به یک تهاجم وسیع و گسترده و همه جانبه علیه انقلاب دست زده و با هزینه سنگین استکبار جهانی و عملیات عناصر رژیم صهیونیستی سعی در جنگ شناختی و جنگ ترکیبی علیه ملت ما داشته وبا برجسته سازی ضعفها و کوچک نمائی موفقیتها و سیاه نمائی تلاش میکند امیدهارا به یاس تبدیل کند .
پس بنابراین مدیریّت این کشور با مسائل و چالشهای اطراف آن مدیریّت آسانی نیست؛ ونمایندگان مجلس در یک چنین مدیریّتی دخیل هستند؛ ریل گذاری برای دولت میکنند ؛ درشوراهای تصمیم گیری آن عضو فعال هستند ( شورای پول و اعتبار – شورای عالی انقلاب فرهنگی –شورای عالی کار – شورای عالی اداری –شورای عالی بیمه –شورای اقتصاد –شورای عالی سلامت –شورای عالی استاندارد-شورای عالی فناوری و اطلاعات –شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرها-شورای عالی انفورماتیک- شورای عالی محیط زیست – شورای عالی جوانان- شورای عالی میراث فرهنگی –شورای عالی انرژی –و....)
اختیار تحقیق و تفحص از امور اجرائی را دارند –دیوان محاسبات دارند –ابزار سوال و استیضاح را دارند .
بنابر این در مدیریت کشور سهیم وصاحب رای هستند .
وظیفه دست اندرکاران مدیریت کشور:
1-  همه‌ی اجزای این مدیریّت مراقبتشان را مضاعف کنند. شما مدیرید، باید بدانید چه کار دارید میکنید؛ دولت هم همین ‌جور، قوّه‌ی قضائیّه هم همین ‌جور، دستگاه‌های گوناگون دیگر هم همین ‌جور؛ هر کسی که نقشی در این مدیریّت دارد باید بداند که چه کار بزرگ و مهمّی را دارد انجام میدهد.
2- از توانایی‌های خودمان آگاهی داشته باشیم،
3- آسیب‌‌پذیری‌های خودمان را درست بشناسیم، ؛ به تعبیر رایج فارسی «چشم اسفندیار»(۷) را در خودمان کشف کنیم؛ ببینیم کجای ما آسیب‌پذیر است، حواسمان باشد.
4- بایستی سعی کنیم خطا نکنیم، اشتباه نکنیم. دشمن بیش از آنکه به توانایی‌های خودش امیدوار باشد، به خطاهای ما امیدوار است؛ [
5- به قول نظامی‌ها پهلو به دشمن. ندهیم .شما با دشمن روبه‌رو هستید ؛ اگر غفلت کردید، دشمن دُور زد شما را، از پهلو به شما حمله کرد، هیچ کار نمیتوانید بکنید. یکی از کارهایی که فرماندهان نظامی مراقبند که در میدان جنگ انجام نگیرد پهلو دادنِ به دشمن است؛ مراقب باشیم پهلو به دشمن ندهیم.

پنج وظیفه فوق برای مدیریت کشور یک راهبرد اساسی و مهم است ، زیرا اگر همه دست اندرکاران مدیریت کشور بدانند که چه کار مهمی را دارند انجام میدهند عملکردشان تفاوت خواهد کرد
   بدانند که دارند کشور نمونه اسلامی را برای نمایش به دنیا میسازند
   بدانند که دارند الگوی حکمرانی اسلامی را به نمایش میگذارند
   بدانند که تمام استکبار و اقمارش ما نع ساختن چنین جامعه ای هستند
   بدانند که جمهوری اسلامی امید مستضعفین جهان است .
   بدانند که ظرفیتهای عظیمی برای این هدف مهم در اختیار دارند
   بدانند که دیگر وقت سعی و خطا نیست
   بدانند که عدم موفقیت در اداره مطلوب کشور منجر به ضربه خوردن به اسلام ناب محمدی خواهد شد
   بدانند که نقششان دراین مدیریت چیست و چکار باید انجام دهند ؟
  بدانند که مجلس ریل گذار و قانون گذار برای دولت است و دولت مجری قانون و قوه قضائیه ناظر برحسن اجرا
      یقینا اگر این نگاه بر مجلس حاکم باشد و خود را درمدیریت کشور شریک و سهیم بداند باید در عملکرد خود دقت بیشتر کرده و تصمیمات و قانون گزاری اش را متقن و حلال مشکلات کشور انجام دهد.و درنطقهای میان دستور بجای پرخاش به مسئولان اجرائی که در میدان هستند سعی در کمک و مساهدت به دیگر قوا خواهند داشت .

تاريخ درج خبر: 1401/03/09


براي برگشت به صفحه اصلي اخبار، اينجا را كليك كنيد

صفحه اصلي   درباره ما   فضاي شخصي شما   تالار گفتمان   Site in English

تمامی حقوق استفاده از مطالب سایت محفوظ و متعلق به حمیدرضا ترقی میباشد.