بایدها و نباید های مجلس انقلابی
شرحی برحدیث ولایت حمیدرضا ترقی
شما مجری نیستید، امّا ریلگذار اجرا هستید، میتوانید تأثیرات بسیار زیادی در مسائل کشور و پیشرفت کشور و آیندهی کشور بگذارید، آن هم در چهار سال؛ چهار سال زمان کمی نیست. وظایف سنگینی بر دوش شما عزیزانی است که امروز مخاطب این حقیر هستید که بعد در بخش بعدی، آن چیزهایی که به ذهنم میرسد به عنوان توصیه، عرض خواهم کرد. این، آن مطلبی که مربوط به این مجلس بود.( مقام معظم رهبری 22/4/99)
شرع و قانون یک چیزهایی را به عنوان کارهای بایدِ شما معیّن کرده، یک چیزهایی را به عنوان نبایدِ شما معیّن کرده؛ هم به بایدها، هم به نبایدها، بایست توجّه بکنید. برخورد احساسی نباید کرد، برخورد غیر منطقی نباید کرد؛ برخورد متین، خردمندانه، قابل توجیه، ولو قوی. گاهی هست که شما حرف طرف مقابل را صددرصد قبول ندارید؛ یعنی صددرصد رد میکنید؛ هیچ اشکالی ندارد، لکن باید جوری نظر و همین رأی مخالف ادا بشود که کسی که از بیرونِ مجلس دارد نگاه میکند، ببیند حق با شما است؛ یعنی با متانت و با خردمندی.22/4/99
سخنان مهم رهبر انثلاب اسلامی با نمایندگان محترم مجلس یازدهم را در بخش سوم بلحاظ اهمیت و سرنوشت ساز بودن در روند کار مجلس مورد بررسی قرار میدهیم
درراس امور قرار گرفتن
رهبر انقلاب در پیام خود بهمناسبت آغاز مجلس یازدهم، وظیفهی رسیدن به این جایگاه مهم را بر عهدهی آحاد نمایندگان دانستند و بیان داشتند: «آنکه میتواند مجلس را در این جایگاه شایسته بنشاند، شما نمایندگان محترمید». ایشان در ادامه راه رسیدن به این جایگاه مهم و البته موانع و آفات محتمل را در پیش روی نمایندگان قرار میدهند و میفرمایند: «آنگاه که نمایندگان مجلس با شناخت درست از شرایط و اولویّتهای کشور، و با کارشناسی، و با حضور فعّال و منظّم، و با پاکدستی و امانتداری، وظیفهی قانونگذاری و دیگر وظایف خود را انجام دهند، مجلس، نقطهی امید مردم و نقطهی اتّکاء مجریان، و به معنی حقیقی، در رأس امور کشور خواهد بود و چنین مجلسی در رساندن کشور به هدفهای والا، سهم بسزا خواهد داشت. آفت عمده، سرگرم شدن نماینده به حواشی زیانبار، یا وارد کردن انگیزههای ناسالم شخصی
بنابر این اگز تاکنون و یا در مقاطعی مجلس از راس امور بودن تنزل کرده بخاطر عملکرد نمایندگان و ابتلاء آنها به عدم پاکدستی و امانت داری و سرگرم حواشی شدن واز بین رفتن انگیزه های سالم بوده است .
مجلس انقلابی
خوشبختانه مجلسِ تشکیلشده یکی از قویترین و انقلابیترین مجالس دوران انقلاب هم هست. بحمدالله سرشار است از نیروهای پُرانگیزه و پُرایمان، نیروهای پُرتوان، نیروهای جوان. هم جوانان تحصیلکرده و انقلابی در بین شماها زیاد هستند -جوانان کاربلد، نه دور از مسائل اجرائی؛ در بین مجموعهی شما جوانانی هستند که هم پُرانگیزه هستند، پُرتوانند، هم کاربلدند- هم مدیران انقلابی دورههای گذشته؛ تعدادی از مدیرانی که کار اجرائی کردهاند، اجرا را میشناسند، عرصهی عمل را کاملاً میشناسند، در بین شماها جمعی از اینها هستند که وجودشان مغتنم است؛ و هم بالاخره سابقهداران در قوّهی مقنّنه؛ [یعنی] عدّهای که قبلاً در مجلس بودند و شیوههای کار مجلس را میشناسند. مجموعهی این سه گروه -آن جوانان، و آن مدیران، و این پیشکسوتان و سابقهداران- مجموعهی بسیار خوب و کارآمد و بهدردبخوری را بحمدالله در این مجلس به وجود آورده. بنابراین، مجلس، مجلس بسیار خوبی است.22/4/99
مجلس یازدهم از سه طیف جوانان تحصیکرده و انقلابی ؛ نیروهای با تجربه اجرائی موفق وانقلابی در حد وزیر و افراد باسابقه در امر قانون گذاری تشکیل شده که این ترکیب کم سابقه مجلس را از ظرفیت بالایی برخوردار ساخته است .
دلیل انقلابی بودن آن را مقام معظم رهبری در موضع گیریهای خوب و به موقع این مجلس در قبال مسائل مهم کشور و منطقه وسرعت عمل در انتخابات داخلی و تقسیم کار داخلی مجلس دانستند :
خوشبختانه به مسائل انقلاب هم این مجلس حسّاس است. در همین یک ماه و اندی که گذشته، انسان احساس میکند به مسائل انقلاب حسّاسند. 22/4/99
باید ها ,ونبایدها)
الف)-تعامل و هم افزایی با دیگر قوا
توصیهی دیگر مسئلهی تعامل و همافزایی با بقیّهی قوا است. نقشهی کلّی تعامل به نظر حقیر این است:
کیفیت تعامل از طرف دو قوّهی مجریه و قضائیّه به این است که
1-بایستی موبهمو مصوّبات مجلس را عمل کنند؛
2-تعلّل در اجرای مصوّبات مجلس جایز نیست .
3-تعطیل مصوّبات مجلس، و بیاعتنائی به آنها، جایز نیست؛
از طرف شما هم تعامل به این است که
1-مصوّبه را با توجّه به ظرفیّتهای کشور تصویب کنید، ایجاد کنید. خیلی چیزها هست که انسان دلش میخواهد تصویب کند، این چیز خیلی خوبی است، امّا ظرفیّت کشور، توانایی کشور، واقعیّتهای کشور پاسخگو نیست. توجّه بشود به ظرفیّتهای قوّهی مجریه و قوّهی قضائیّه و ظرفیّتهای کشور و واقعیّتهای موجود، با توجّه به اینها مصوّبه تولید کنید و این به نظر من میتواند یک تعامل خوبی از دو طرف به وجود بیاورد.
2-تعامل مبتنی بر اخلاق با دیگر قوا. روابط خودتان با دولتمردان را هم [مواظبت کنید]؛ چون شما سر و کار دارید با دولتمردان. یکی از کارهای خوب همین بوده که وزرای محترم آمدهاند در مجلس و اوضاع بخش مربوط به خودشان را برای شما توضیح دادهاند؛ یکی از کارهای خوبی که در این یک ماه و اندی انجام گرفته این است. لکن این روابط با دولتمردان بایستی هم با قانون منطبق باشد، هم با شرع؛ هم قانونی باید باشد، هم شرعی. یعنی سؤال، تفحّص و امثال اینها که در قانون آمده، اینها حقّ شما است، بایستی انجام بدهید،
نبایدها درتعامل
• سوال وتفحص و..جق شماست ولی ؛توهین نه، دشنام نه، نسبتِ بدون علم نه؛ اینها حقّ شما نیست و بعضیاش حرام شرعی هم هست و جایز نیست؛ انسان به وزیر مثلاً توهین کند یا دشنام بدهد یا تهمتی بزند، این مطلقاً جایز نیست. بنابراین، تفکیک کنید بین آنچه وظیفهی شما است و آنچه ممنوع است برای شما. شرع و قانون یک چیزهایی را به عنوان کارهای بایدِ شما معیّن کرده، یک چیزهایی را به عنوان نبایدِ شما معیّن کرده؛ هم به بایدها، هم به نبایدها، بایست توجّه بکنید. برخورد احساسی نباید کرد، برخورد غیر منطقی نباید کرد؛ برخورد متین، خردمندانه، قابل توجیه، ولو قوی. گاهی هست که شما حرف طرف مقابل را صددرصد قبول ندارید؛ یعنی صددرصد رد میکنید؛ هیچ اشکالی ندارد، لکن باید جوری نظر و همین رأی مخالف ادا بشود که کسی که از بیرونِ مجلس دارد نگاه میکند، ببیند حق با شما است؛ یعنی با متانت و با خردمندی
این تذکر را میتواند مشرف بر برخوردهای بعضی نمایندگان در جلسه سوال از وزیر امور خارجه دانست که متاسفانه از الفاظ غیر جایز در محاورات استفاده شد.
• به تجربه در طول این سالهای متمادی ثابت شده که درگیریها و منازعات و مجادلات در صدر، برای افکار عمومی مردم زیانبخش است، مردم را ناراحت میکند. بله؛ مردم از شما و از دولت یا قوّهی قضائیّه توقّع دارند که حق را بیان کنید و حق را دنبال بکنید، امّا توقّع ندارند که با هم مجادله کنید و گریبان یکدیگر را بگیرید؛ این را مردم هیچ دوست نمیدارند و تشنّج در رئوس دستگاهها بخصوص، مردم را اذیّت میکند، ناراحت میکند، روی افکار عمومی تأثیر منفی میگذارد.
3-حفظ انسجام ووحدت داخلی
امروز شما ملاحظه میکنید میبینید دشمن غدّار،و جبههی دشمن -که آمریکا خبیثترین و قبیحترینشان است، همهِی نیرویش را متمرکز کرده برای اینکه جمهوری اسلامی را بلکه به عقبنشینی وادار کند.( البتّه این هم نشاندهندهی اقتداری است که در شما وجود دارد.) واقعیّت این است که دشمن همهی نیرویش را به میدان آورده؛ اینها بِجِد تصمیم گرفتهاند که همهی امکان تبلیغاتی خودشان را هم وارد میدان کنند؛ علاوه بر امکانات اقتصادی، امکانات این جوری را هم وارد میدان کنند. خب در این شرایط، تکلیف ما چیست؟ تکلیف ما اتّحاد داخلی و انسجام داخلی است که نشاندهندهی وحدت در مقابل دشمن است. بله؛ اختلاف سلیقه داریم، اختلاف نظر داریم، بعضی افرادمان ممکن است همدیگر را قبول هم نداشته باشیم، امّا در مقابل دشمن، همه با هم دست به دستِ هم میدهیم، یک حرف میزنیم، یک فریاد میکشیم، یک اقدام میکنیم، یک حرکت انجام میدهیم.
این توصیه نمایندگان محترم را به پرهیز از در گیریهای جناحی وهرگونه فعل و کنش سیاسی ای که جلوه ی بیرونی آن تضعیف انسجام و وحدت ملی باشد فرا میخواند .یعنی این باید دردرون خودش یک نباید را هم مستتر دارد.
4- وظیفه نظارتی مجلس جدی گرفته شود
نقش نظارتی مجلس را خیلی مهم است؛ یعنی واقعاً نقش نظارتی مجلس یک نقش اساسی و حیاتی است و هیچ نبایستی به این نقش نظارتی بیتوجّهی بشود، لکن معتقدم که این نقش را با متانت ؛ خردمندانه و بدون حاشیه ایفا بشود.
نقش نظارتی مجلس که بعدی از ابعاد اعمال حق حاکمیت مردم است بوسیله نمایندگان اعم از کسانی که در شوراها ی نظارتی حضور دارند و کسانیکه در کمیسیونهای تخصصی هستند ویا نمایندگانی که گزارشی مردمی به آنها میرسد ؛ ایفا میگردد . کوتاهی در این وظیفه ظلم در حق موکل وخیانت در امانت است .ولی در اعمال این نظارت نباید از متانت و خردمندی خارج شده وحاشیه ساز شود .
5- روابط بگونه ای مدیریت شود که به کارکشورلطمه نخورد
سال آخر دولتها معمولاً سال حسّاسی است. خب تجربهی بنده دیگر زیاد است در این زمینه. سال چهارم دولتها، بخصوص اگر [سالِ] چهارمِ دوّم باشد، سال بسیار حسّاسی است و معمولاً در این سال اگر چنانچه مراقبت نشود، کارها سست خواهد شد. اوّلاً همهی دولتها موظّفند تا روز آخر تلاش کنند و کار کنند؛ تا لحظهی آخر. بنده اعتقاد راسخ دارم که دولتها بایستی تا آخرین روز مسئولیّتشان تلاش کنند و کار کنند و وظایف خودشان را انجام بدهند، بعد امانت را به دولت بعدی تسلیم کنند، البتّه عقیدهام این است که با صورتوضعیّت؛ مثل مهندسی که وسط کار، بنا را به یک مهندس دیگری تحویل میدهد و صورتوضعیّت میدهد؛ این کاری است که انجام گرفته، این وضعی است که الان موجود است. بایست تا روز آخر مشغول کار باشند. در این شرایطِ حسّاسِ سالِ آخریِ دولت که سال اوّل شروع کار شما و فعالیّت شما است، بایستی هر دو -هم دولت، هم مجلس- سعی کنند فضا را به نحوی مدیریّت کنند که به کار لطمه نخورد. مراقبت بشود؛ جوری مدیریّت کنید فضا را که به کار مهمّ کشور هیچ گونه لطمهای وارد نشود . 22/4/99
این توصیه مقام معظم رهبری که انعکاس زیادی درجامعه وبین نخبه گان و نمایندگان مجلس داشت ؛ مبتنی بر تهیه طرحی از سوی بعضی نمابندگان برای استیضاح و یا عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور بود که بطور یقین با اجرای آن پوست موزی بود که در پشت نامه های خوئینی ها و تاج زادها سر راهمان پرت شده بود !*
*امام فرمان می دهد که برنامه کاری باید معیشت مردم باشد ! اقتصاد کشور باشد !*اصلاح ساختار بودجه باشه !
فضای مجازی باشد !**اما چه می شود که عقلمان گِرد می شود و می رویم سراغ استیضاح روحانی !*
#تبعات_استیضاح رئیس جمهور
علت استیضاح، بررسی ناتوانی رییس جمهور در عملکرد 7 سال ریاست جمهوری ؛ ازجمله گرانی، تورم و ... نتیجه سیاستهای دولت_مثل سیاست گران کردن یکباره بنزین_ که منجر به تنش در کشور است و #نارضایتی_عمومی شده است.
خب نهایت این استیضاح به برکناری روحانی منجر میشد
1. بلافاصله با این وضعیت همین نیم بند اداره دولت هم تحت الشعاع قرار میگرفت و تاثیر مستقیم بر افزایش قیمتها و تورم و نتیجه #نارضایتی داشت
2. فرایند برگزاری انتخابات اعم از آمادگی ساختارهای برگزار کننده مستلزم زمان است یعنی همان معطلی اقتصاد و طبعا #نارضایتی
3. کاندیداها باید خود را معرفی و فرایند تبلیغات هم مستلزم صرف زمان و طبعا هدف بهبود وضعیت در این برهه زمانی محقق نمیشود و تداوم همان #نارضایتی!
*تا اینجای کار که اوضاع مناسب نخواهد بود و تقریبا رسیده به همان زمان پایان ریاست جمهوری حسن روحانی!
4. طبیعتا این فضا، واکنشهای متفاوت شخصیتها و احزاب را به دنبال خواهد داشت که به ترتیب موافق و یا مخالف هستند و نتیجه آن در تنش سیاسی و تداوم وضعیت بحرانی اقتصادی و همان تداوم #نارضایتی عمومی خواهد بود.
5. این دولت تا دقیقه آخر خود #مدعی!! است که مشکلات مردم را حل میکند!، یادمان باشد بیش از اینکه ما از #سوء_تدبیر دولت نگران و ناراحتیم، از #تفکر_غربزده دولت نگران و ناراحتیم و باید مردم این تفکر را خوب شناخته و کنار بگذارند.
*با این استیضاح و کنار نهادن و بدنبال آن، فعالیتهای رسانه ای طرفداران دولت که با پشتیبانی دولت، فعلا بر قشر قابل توجهی تاثیرگذارند(تلگرام و اینستاگرام و برخی خبرگزاریها و سایتهای طرفدار دولت و ...) و ورود اپوزوسیون هم که کلا به دنبال ایجاد نزاع و آشوب هستند، این مهم محقق نخواهد شد. آنها این را القاء خواهند کرد که تا دقیقه آخر 6 گل میزدند و این فرصت یکساله از آنها گرفته شده!!!! و جمعی هم باور خواهند کرد!
6.رییس جمهوری بعدی بیاید با #انتظار بیش از حدی که بوجود آمده است فشار مضاعف برای فعالیت دارد که همین انتظار و فشار در عملکرد نهاد دولت جدید که برای شناخت اوضاع و محیط شدن به کار نیازمند فرصت و مرور زمان است مضر خواهد بود که منجر به #نارضایتی_مضاعف خواهد شد.
اینهایی خلاصه ای از تصویر وضعیتی است که برخی بر آتش آن می دمیدند! حالا از #تبعات_خارجی آن میگذریم.
ب)-استفاده کامل از مرکز پژوهشها
مرکز پژوهشها که مرکز کارشناسی است و بسیار مرکز مهمّی است؛ از این مرکز به بهترین وجه استفاده کنید. در گذشته هم خوشبختانه در موارد زیادی از مرکز پژوهشها خیلی خوب استفاده شده؛ این مرکز گاهی کمک کارشناسی حیاتی به نمایندگان کرده. این مرکز، مرکز بسیار مهمّی است.22/4/99
این مرکز درآستانه گام دوم انقلاب و آغاز تدوین برنامه پنجساله هفتم مسئولیت سنگینی برعهده دارد، ایفای این مسئولیت
اقتضا میکند ؛ کانون های تفکر مردمی و درخط انقلاب کشور را جمع کرده و ضمن بهره وری از توان فکری آنها در بررسی طرحها و لوایح ، زمینه تحول در نظام برنامه و بودجه کشور را مطابق گام دوم فراهم نماید .
غنای محتوایی بررسی های مرکز نسبت به طرحها و لوایح و همچنین ارائه پزوهشهای مفید از بازخورد اجرای قوانین مصوب در جامعه و مسئله شناسی و تشخیص خلاء های قانونی و تحلیل درست از شرایط سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی کشور برای نمایندگان ؛ نقش بسیار مهمی در اتقان قانون گذاری د ر.کشور خواهد داشت.
ج)-خودنظارتی برنمایندگان
مرکز نظارت بر رفتار نمایندگان که چند سالی است راه افتاده؛ این هم خیلی مهم است. شماها البتّه همه خیلی خوبید، خدا انشاءالله که همهی شما را اجر بدهد؛ امّا خوب بودن یک مسئله است، خوب ماندن یک مسئلهی دیگر است؛ باید سعی کنیم خوب بمانیم. همهی ما در معرض اشکال هستیم، ممکن است خدای نکرده لغزشی برایمان پیش بیاید. همهی ما -بنده هم همین جور هستم، شما هم همین جور هستید- در معرضیم، بایستی مراقبت کنیم؛ هم خودمان از خودمان مراقبت کنیم، هم «وَ تَواصَوا بِالحَقِّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر».(۶) این مرکز نظارت بر رفتار نمایندگان همان «تَواصَوا بِالحَقِّ وَتَواصَوابِالصَّبر» است، همان امر به معروف و نهی از منکر است، همان مراقبت و تکافل(۷) اجتماعی است که در اسلام وجود دارد.
تقوای جمعی
تقوای جمعی این است که جمعها مراقب خودشان باشند. جمع به حیث جمع، مراقب خودشان باشند. بیمراقبتی جمعها نسبت به مجموعهی خودشان، موجب میشود که حتّی آدمهائی هم که در بین آن جمعها تقوای فردی دارند، با حرکت عمومیِ آن جمعها بغلتند و به جائی بروند که نمیخواهند. در طول این سی سال، ما از این ناحیه ضربه خوردهایم. یکی از جاهائی که ضعف نشان دادهایم، همین بوده.
در دهههای قبل، یک جریانی در کشور وجود داشت به نام جریان چپ. آنها شعارهای خوبی هم میدادند، اما خودشان را مراقبت نکردند و تقوای جمعی به خرج ندادند. در میانشان آدمهائی بودند که تقوای فردی هم داشتند، اما نداشتن تقوای جمعی، کار آنها را به جائی رساند که فتنهگرِ ضد امام حسین و ضد اسلام و ضد امام و ضد انقلاب توانست به آنها تکیه کند! آنها نیامدند شعار ضد امام و ضد انقلاب بدهند، اما شعار دهندهی ضد امام و ضد انقلاب توانست به آنها تکیه کند؛ این خیلی خطر بزرگی است. آنها غلتیدند. بنابراین تقوای جمعی لازم است.
من پارسال به شما عرض کردم که در داخل مجلس شورای اسلامی، خودنظارتی بگذارید. این، همان تقوای جمعی است. مجموعه، خود را بپاید. حالا حرفهائی گوشه کنار زدند که نماینده باید آزاد باشد، چه باشد. کسی با آزادی نماینده مخالف نیست؛ با کجرفتاری نماینده مخالف است. یک نمایندهی کجرفتار ممکن است مجلس شورای اسلامی را بدنام کند، متهم کند؛ حیف نیست؟ مجلسِ به این عظمت، این نهاد قانونیِ اساسی در کشور.۱۳۹۰/۰۳/۰۸
تقواي جمعي مانع نفوذ بسياری ازآسيبها سياسي و اجتماعي شده و ميتواند از بهوجود آمدن فتنههايی مانند 18تير 78 و فتنه 88 جلوگيري كند چراكه زماني كه شهروندان يك شهر يا استان به واسطه تقواي جمعي دشمنشناسي مناسبي داشتهاند نه تنها توطئههاي نظام سلطه را بهخوبي تشخيص دادهاند بلكه با اشراف مناسب ميتوانند مهرهها و بازيگران داخلي آن را نيز تشخيص دهند و اجازه ندهند تا به واسطه برخي از بيانيهها و موضعگيريها حوادث ناگواري نظير اردوكشي خياباني شكل بيروني به خود بگيرد. يكي از سخنان رهبري هم ناظر بر همين مسئله است: «ما نسبت به دوستانمان، نسبت به دشمنانمان چه ميگوييم؟ اينجا تقوا اثر ميگذارد. ممكن است ما با يكي مخالف باشيم، دشمن باشيم؛ درباره او چگونه قضاوت ميكنيد؟ اگر قضاوت شما درباره آن كسي كه با او مخالفيد و با او دشمنيد، غير از آن چيزي باشد كه در واقع وجود دارد، اين تعدي از جاده تقواست. يا ايها الذين امنوا اتقوا الله و قولوا قولا سديدا.»
در قرآن می خوانیم: «لا یَجْرِمَنَّکُم شَنَئانُ قَوْمٍ ألاّ تَعْدِلُوا إعْدِلُوا هُوَ أقْرَبُ لِلتَّقْوی»(مائده 8) اگر جمعی تقوا داشته باشند، صِرف این که هم حزبی یا هم گروهی شان با کسی درگیر شده، از او حمایت نمی کنند. وقتی تقوای جمعی شکل گرفت، رعایت آن اقتضا می کند که انصاف داشته باشند. تقوای جمعی در ارتباط یک جمع با افراد یا گروه های دیگر مطرح است. متأسفانه بسیاری از مشکلات سیاسی ما نیز به همین نکته برمی گردد که رهبر انقلاب از آن به عنوان «قبیله گرایی سیاسی» یاد کرده اند. کسی که اهل قبیله گرایی سیاسی است، حتماً در تقوای فردی خود هم دچار مشکل است. کسی که در بازی فوتبال بی تقوا باشد، اگر کشتی هم بگیرد همین گونه است و به دیگران ظلم خواهد کرد. |