استمرار تحول خواهی دردوران رهبر معظم انقلاب
شرحی برحدیث ولایت حمیدرضا ترقی
قسمت دوم
در این سی سال، حرکت کشور، حرکت تحوّلیای که امام به وجود آوردهاند، متوقّف نشده است و پیش رفته؛ در بعضی از موارد هم زیرساختهای تحوّلیای به وجود آمده است لکن هنوز به فعلیّت و به تحقّق نرسیده است؛ اینها هست لکن کافی نیست.14/3/99 مقام معظم رهبری
دراولین قسمت از شرحی برسخنان مهم امام خامنه ای در سالروز رحلت حضرت امام ره به بخش اول سخنان ایشان در خصوص تحول خواهی و تحول آفرینی حضرت امام در طی 31 سال میارزه ی خود با رژیم ستم شاهی پرداختیم وگفتیم که امام چگونه تحولی عظیم در مردم و نظامات سیاسی و اجتماعی کشور پدید آورد.
اگر چه جمهوری اسلامی به تعبیر رهبری : بعد از رحلت امام، انقلاب و کشور از رویکرد تحوّلی فاصله نگرفته؛ یعنی ملّت ایران بحمدالله توانسته رویکرد تحوّلی امام را دنبال بکند و پیش برود. وما در زمینههای گوناگونی به معنای واقعی کلمه، تحوّل پیدا کردهایم و قدرتمندتر از گذشته شدهایم و در مواردی سرزندهتر از گذشته شدهایم؛ اینها هست. همین تحوّل علمیای که به وجود آمده چیز کوچکی نیست، چیز خیلی مهمّی است.
واگر چه ؛در این سی سال، حرکت کشور، حرکت تحوّلیای که امام به وجود آوردهاند، متوقّف نشده است و پیش رفته؛ در بعضی از موارد هم زیرساختهای تحوّلیای به وجود آمده است لکن هنوز دربخشهایی تحول به فعلیّت و به تحقّق نرسیده ؛ یا کافی نیست.
ما در یک مواردی تحوّل نداشتیم -در موارد مهمّی تحوّل نداشتیم- و در مواردی عقبگرد داشتیم، که این خیلی موضوع تأسّفبار و ناپسند و غیر قابل قبولی است، و برخلاف طبیعت انقلاب است. زنده ماندن انقلاب به این است که پیدرپی نوآوری داشته باشد، تحوّل داشته باشد، پیشرفت داشته باشد؛
مفهوم تحول
تحوّل یعنی به حال برتری با شکل واضحی دست یافتن؛ یعنی یک جهش، یک حرکت بزرگ؛ در زمینههای مختلف،14/3/99
حالا تحول یعنی چه؟ تحول چرا؟ مگر بناست تغییر اتفاق بیفتد؟ بله. تحول در جوامع انسانی و برای بشر، سنت لایتغیر الهی است. هیچ کس نمی تواند در مقابل تحول بشری بایستد؛ امکان ندارد. دیر یا زود، یکی پس از دیگری، تحولات بشری اتفاق می افتند. این راز ماندگاری و راز تعالی بشر است. اصلاً خدا بشر را این طور قرار داده است که ایستایی در طبیعت انسان نیست. شاید یکی از فرقهای انسان با بقیه اشیا هم همین باشد. البته در بقیه ی اشیا هم یک نوع تغییرات، تحولات و تبدیل انواع را می گویند، که من حالا به آن مسائل کار ندارم؛ نه درست واردیم و نه می توانیم قضاوت کنیم؛ نه به بحث ما ارتباطی دارد؛ اما در بشریت تحول حتمی است. با تحول نبایستی مقابله کرد؛ تحول را نباید انکار کرد. و باید به سوی تحول - به همان معنایی که عرض خواهم کرد - به شکل درست حرکت کرد.
در مقابلِ تحول چه هست؟ رکود. نقطه ی مقابل تحول، رکود است. بعضی اینها را غلط می فهمند و اشتباه معنا می کنند. بعضی رکود را با ثبات اجتماعی اشتباه می کنند. رکود، بد است؛ ثبات اجتماعی خوب است.18/8/85
پس بنابراین تحوّل یعنی میل به شتاب گرفتن و سرعت داشتن در حرکت و جهش در حرکت و اجتناب از تحجّر، اجتناب از پافشاری بر مشهورات غلط؛ معنای تحوّل اینها است 14/3/99
نمونه تحولات بعد از رحلت امام
امام خامنه ای در طی سالهای بعد از رحلت حضرت امام تاکیدات مستمری بر ضرورت تحول در عرصه های گوناگون داشته اند که ذیلا به نمونه هایی از آن ها اشاره میشود .
الف)-تحول درحوزه های علمیه
یکی از نیازهای مهم حوزهی علمیه در شرایط کنونی، «تدوین طرح تحول» در حوزه و برنامهریزی بلندمدت، دقیق و زمانبندیشده بر اساس این طرح تحول و اهداف مورد نظر است.۱۳۹۵/۰۷/۱۱
مطالبات رهبری برای تحول در حوزه بقرار زیر بود:
ب)-تحول درنظام آموزشی و علمی
مهندسی فرهنگی و موضوع تحول و نوسازی در نظام آموزشی و علمی کشور اعم از آموزش عالی و آموزش و پرورش و نیز تحول در علوم انسانی که در دورههای گذشته نیز مورد تأکید بوده است، هنوز به سرانجام مطلوب نرسیده است، به تعویق افتادن این امور خسارت بزرگی متوجه انقلاب اسلامی خواهد کرد، لذا باید این امور جدیتر گرفته شده و با یک بازنگری و برنامهریزی جدید طی مدت زمان معقول و ممکن به سرانجام خود برس۱۳۹۳/۰۷/۲۶
ج)- تحول در نظام قضائی
ما همیشه در ملاقاتهای قوّهی قضائیّه -چه در این دوره، چه در دورهی دوستان قبلی که در رأس قوّه بودند- مکرّر این را تکرار کردیم. خب تحوّل چهجوری به وجود میآید؟ ما اوّل باید برای تحوّل شاخص معیّن کنیم؛ چه اتّفاقی اگر بیفتد، معنایش این است که قوّه تحوّل پیدا کرده؟ این خیلی مهم است که تحوّل به چه معنا است؛ اوّل شاخصهای تحوّل را مشخّص کنیم، بعد معلوم کنیم که زمانبندی برای رسیدن به این شاخصها چگونه است؛ وَالّا اگر چنانچه این نباشد و همینطوری که اشاره کردند -در گزارش هم من خواندم- بتدریج بهسمت تحوّل برویم، این تحوّل نخواهد شد؛ چون همیشه مشکلات جلوتر از حرکتِ ما حرکت میکنند، اگر اینجور آرام بخواهیم حرکت کنیم. تحوّل، یک کار تقریباً دفعی است که باید اتّفاق بیفتد. میگویم «تقریباً [دفعی]»، نمیگویم «تحقیقاً دفعی»؛ یعنی باید سریع، با شتابِ مناسب، یک اتّفاقی بیفتد که معلوم بشود تحوّل انجام گرفت و آن شاخصها تحقّق پیدا کرد. 6/4/97
د)- تحول درسیاست وجامعه شناسی
تحوّل و تکامل؛ هم فقه ما، هم جامعهشناسی ما، هم علوم انسانی ما، هم سیاست ما، هم روشهای گوناگون ما باید روزبهروز بهتر بشود، منتها به دست آدمهای خبره، به دست آدمهای وارد، به دست انسانهای اهل تعمّق و کسانی که اهلیّت ایجاد راههای نو را دارند؛ نیمهسوادها و آدمهای ناوارد و مدّعی نمیتوانند کاری انجام بدهند. به این باید توجّه داشت؛ اینها همه یک صراطی است که چپ و راست دارد؛ از وسط جادّه باید حرکت کرد.۱۳۹۵/۰۳/۱۴
البته موارد متعدد دیگری را هم ایشان درخصوص ضرورت تحول بیان فرموده اند که فقط به نمونه های فوق اشاره شد.
ارزیابی تحولات مورد مطالبه رهبری
الف) تحول در حوزه
تحول در حوزه، محورهای مختلفی دارد از جمله:
تحول در ساختار حوزه
تحول در نظام گزینشی حوزه
تحول در نظام آموزشی حوزه
تجول در نظام پژوهشی حوزه
تحول در نظام اخلاقی و تربیتی حوزه
تحول در نظام ارتباطات حوزه
تحول در نظام برنامه ریزی و مدیریت حوزه
تحول در نظام خدمات حوزه
تحول در نظام تبلیغ و اطلاع رسانی در حوزه
مقام معظم رهبری علاوه بر روشنگری هایی که پیوسته در این خصوص به مسئولان و دست اندر کاران حوزه داشتند، در دوران رهبری خود سه سفر مهم به قم داشتند، که در هر کدام از آنها دیدگاه های خود را در مورد حوزه، روحانیت و به ویژه درباره تحول در نظام حوزه مطرح نمودند.
درجهت تحقق این تحول گامهای مهمی درحوزه برداشته شده وافق آینده حوزه وبرنامه تحول در هرکدام از بخشهای فوق الذکر تدوین و بعضا بمورد اجرا گذاشته شده است .
البته همانطور که علما وارث انبیاء وامناء رسول هستند. بر امام جامعه به روایت حضرت علی ع واجب است ( ان یحبس الفساق من العلما) عالمان فاسق را دستگیر و زندانی کند .
موضوع تصفیه روحانیت از روحانی نماها و عالمان بی عمل وکج فکران اسلام آمریکائی و تشیع انگلیسی از ضرورتهای تحول درحوزه است که امام خمینی از اینها خون دلها خورده است .
)ب)- تحول در نظام آموزشی
در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی مقام مظم رهبری سیاستهای کلی «ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور» را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، (۱۰/۲/۹۲) ابلاغ نمودند.
براساس این سیاستها سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش تدوین شد و تا پایان سال گذشته 10 بسته تحولی برای اجرای تحول تهیه و ابلاغ گردیده است که هنوز عملا آثار و نتایج آن را نمیتوان احصا کرد.
در مقدمه ی سند تحول بنیادین، به این نکته اشاره شده است که عرصه¬ی تعلیم و تربیت یکی از مهم¬ترین زیرساخت¬های تعالی همه جانبه¬ی کشور و ابزاری جدی در راستای ارتقای سرمایه¬ی انسانی شایسته¬ی کشور در زمینه¬های گوناگون است و از این رو، تحقق آرمان¬های متعالی انقلاب اسلامی ایران همچون احیای تمدن عظیم اسلامی، حضور سازنده، فعال و پیشرو در بین ملت¬ها و کسب آمادگی برای برقراری عدالت و معنویت در جهان در گرو تربیت انسان¬های عالم، متقی و آزاده و خلاق است و این تعلیم و تربیت باید بتواند «حیات طیبه»، «جامعه¬ی عدل جهانی» و «تمدن اسلامی – ایرانی» را تحقق بخشید. در پرتو چنین سرمایه¬ی انسانی متعالی است که جامعه¬بشری آمادگی تحقق حکومت جهانی «انسان کامل» را پیدا می¬کند و در سایه¬ی چنین حکومتی ظرفیت و استعدادهای بشری به شکوفایی و کمال خواهد رسید.
در فصل اول سند تحول بنیادین که تحت عنوان «کلیات» نامگذاری شده است، اصطلاحات و واژگان کلیدی به کار رفته در سند مورد بحث و بررسی قرار گرفته¬اند و تعریف شده¬اند. مانند : «نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی» ، «تعلیم و تربیت»، «ساحت¬های تعلیم و تربیت»، «نظام معیار اسلامی»، «شایستگی¬های پایه»، «هویت»، «معلم و مربی» «جامعه¬ی اسلامی»، سنین لازم¬التعلیم»، «حیات طیبه»، «چشم¬انداز»، و «نظام دوری».
در فصل دوم که تحت بیانیه¬ی ارزش¬ها نامگذاری شده است، پس از بیان منابع ارزشی سند، به 30 گزاره¬ی ارزشی که محور نظام تعلیم و تربیت است، اشاره شده است . از مهمترین این گزاره ها میتوان به : 1- آموزه های قرآن کریم 2- آموزه های مهدویت و انتظار 3- میراث نظری و عملی حضرت امام خمینی (ره) و . . . اشاره کرد.
فصل سوم تحت عنوان «بیانیه¬ی مأموریت» نامگذاری شده است که در این قسمت به این نکته اشاره شده است که نهاد آموزش و پرورش مأموریت دارد تا با تأکید بر شایستگی¬های پایه، زمینه¬ی دستیابی دانش¬آموزان در سنین لازم¬التعلیم طی 12 پایه¬ی تحصیلی (چهار دوره¬ی سه ساله)، به مراتبی از حیات طیبه در ابعاد فردی، خانوادگی، اجتماعی و حتی جهانی را به صورتی منسجم و نظام¬مند، همگانی، عادلانه و الزامی در ساختاری کارآمد و اثربخش فراهم سازد و انجام این مهم نقشی زیرساختی در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی خواهد داشت.
فصل چهارم که تحت عنوان «چشم¬انداز» نامگذاری شده است؛ به ویژگی¬های نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در افق 1404 می¬پردازد. در این فصل مبحثی ذیل عنوان «مدرسه در افق چشم¬انداز» مطرح گردیده است که طی آن به این نکته اشاره شده است که بر پایه چشم انداز 1404، «مدرسه جلوه¬ای از تحقق مراتب حیات طیبه، کانون عرضه¬ی خدمات و فرصت¬های تعلیم و تربیت، زمینه¬ساز درک و اصلاح موقعیت توسط دانش¬آموزان و تکوین و تعالی پیوسته¬ی هویت آنان بر اساس نظام معیار اسلامی، در چارچوب فلسفه و رهنامه¬ی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران محسوب می¬شود.
فصل پنجم تحت عنوان «هدف¬های کلان» نامگذاری گردیده است که در مجموع به 8 هدف کلان زیر اشاره شده است: 1- تربیت انسان متعهد 2- ارتقای نقش نظام تعلیم و تربیت 3- گسترش عدالت آموزشی 4- برقراری نظام کارآمد مدیریت انسانی 5- افزایش مشارکت همگانی 6- بهسازی در نظام برنامه ریزی آموزشی 7- افزایش کارایی در نظام تعیلم و تربیت 8- کسب موقعیت نخست تربیتی در منطقه و جهان اسلام
فصل ششم ذیل عنوان «راهبردهای کلان» نامگذاری شده است که در این فصل، مجموعاً به 15 راهبرد کلان اشاره شده است ، همچنین به این موضوع پرداخته شده است که هر یک از این راهبردهای کلان با کدام یک از اهداف کلان – که در فصل پیشین (یعنی فصل پنجم) – بدان اشاره شده است متناظر و مرتبط است.
اما مفصلترین و مبسوطترین فصل سند تحول بنیادین، فصل هفتم است که ذیل عنوان «هدف های عملیاتی و راهکارها» نامگذاری شده است. در این فصل، در مجموع فهرست 23 راهکار کلی مختلف بیان شده است که در ذیل هر راهکار، جزئیات اجرایی و عملیاتی آن نیز مطرح شده است .
اهداف عملیاتی و راهکارهای سند تحول بنیادین :
1- پرورش درست تربیت یافتگان 2- تعمیق تربیت اسلامی 3- ترویج فرهنگ حیا و عفاف 4- تقویت بنیان خانواده 5- تأمین و بسط عدالت آموزشی 6- تنوع بخشی به محیط های یادگیری 7- افزایش نقش مدرسه 8- افزایش مشارکت نظام تعلیم و تربیت در تعالی کشور 9- جلب مشارکت ارکان موثر در تربیت 10- ارقای منزلت اجتماعی فرهنگیان 11- بازمهندسی اصول حاکم بر برنامه درسی تربیت معلم 12- تأمین رفاه فرهنگیان 13- افزایش نقش شوراهای آموزش و پرورش 14- متناسب سازی فضاهای تربیتی با ویژگیهای دانش آموزان 15- اصلاح محتوا و ارتقای جایگاه علوم انسانی 16- تنوع بخشی در ارائه خدمات آموزشی 17- استفاده از فناوری های نوین 18- نوآوری در نظام تعلیم و تربیت رسمی 19- استقرار نظام ارزشیابی و تضمین کیفیت 20- تأمین و تنوع بخشی منابع مالی و مدیریت مصرف 21- بازنگری ساختارهاو روشها 22- ارتقا و بهبود مستمر کیفیت نظام کارشناسی و مدیریت آموزشی 23- توسعه ظرفیت پژوهش و نوآوری
در نهایت، فصل هشتم سند تحول بنیادین (فصل پایانی) ذیل عنوان «چارچوب نهادی و نظام اجرایی تحول بنیادین آموزش و پرورش» نامگذاری شده است. در این فصل به این موضوع پرداخته شده است که برای تحقق اهداف و برنامه¬های سند ملی آموزش و پرورش در افق چشم¬انداز، سیاستگذاری، برنامه¬ریزی و نظارت بر فرآیند تحول بنیادین در دو سطح صورت می¬پذیرد:
البته متاسفانه مدتها بجای این سند تحول سند 2030 سازمان ملل در آموزش و پروزش که تربیت سرباز برای دشمنان کشور است اجرا میشده است.
ج)- تحول در دستگاه قضائی
آیتالله رئیسی قبل از انتصاب، برنامه پیشنهادی خود را به رهبر انقلاب تقدیم کرد و این برنامه مورد توجه و تایید ایشان قرار گرفت به گونه ای که در ابلاغ انتصاب نیز به برنامه پیشنهادی ریاست قوه قضائیه و لازم و مفید بودن آن اشاره شد
محوریترین برنامه سند تحول قضایی عبارت از :
ابتنای برنامه ریاست قوه قضائیه بر بیانیه گام دوم انقلاب،
اعتمادسازی در بخشهای مختلف جامعه و افزایش اعتماد عمومی،
کاهش حجم زیاد پروندههای قضایی و اتخاذ تدبیر مناسب برای کاهش ورودی پروندهها،
کاهش چشمگیر جمعیت کیفری،
برخورد قاطعانه با مفاسد درون سازمانی و برون سازمانی،
احیای حقوق عامه، تکریم مراجعان و بخشهای متنوع دیگر هستند.
از بخشهای ویژه این سند، ارتباط گسترده ارکان قوهقضائیه با جامعه، مردم، نخبگان و اصحاب رسانه و مطبوعات است.
د)- تحول در نظام اداری
رهبر معظم انقلاب ضمن ابلاغ سیاستهای تحولی در بخشهای مختلف تلاش کرده اند این تحولات درنظامات کشور رخ داده و نظام بسوی آرمانها ی اسلامی اصلاح شود مثلا در سیاستهای ابلاغی برای تحول درنظام اداره این اهداف را مورد تاکید قرار داده اند :
اهداف اصلی برنامه جامع اصلاحات اداری :
تبدیل دولت به دولتی :
- کارا و اثربخش
- متعهد به آرمان ها و متکی به اعتماد مردم
راهبردهای اصلی برنامه جامع اصلاحات اداری:
- چابک سازی دولت
- تمرکز بر توسعه کیفی واحدهای ستادی
- اداره واحدهای عملیاتی (مجری) در فضای رقابتی
- توسعه دولت الکترونیک و بهره گیری از فناوری های نوین
- صیانت از حقوق مردم و ارتقای سلامت اداری
ه)- تحول در اقتصاد کشور
دردولت نهم طرح تحول در7 محور اقتصاد کشور نهیه و به تایید مقام معظم رهبری رسید :
محور اول : طرح اصلاح نظام توزیع کالا و خدمات.
محور دوم- طرح اصلاح نظامات گمرکی
محور سوم- طرح هدفمند کردن یارانه ها
محور چهارم- تحول در نظام بهره وری
محور پنجم : تحول در نظام بانکی کشور
محور ششم : تحول در نظام مالیاتی کشور.
محور هفتم- تحول در ارزش گذاری پول ملی
علاوه بر اینها رهبر معظم انقلاب با ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی و بهبود کسب و کار و معدن و امنیت اقتصادی و انرژی و تشویق سرمایه گذاری؛کشاورزی ؛ الگوی مصرف ؛ امنیت فضای تولید ؛اشتغال ؛صنعت؛حمایت از کار وسرمایه ایرانی؛باب تحولات مهمی را در عر صه اقتصادی گشودند .
و)- تحول در نیروی نظامی و ارتش
یکی از اولین کارها پس از وقوع انقلاب اسلامی، ایجاد تغییر در ساختار نیروهای مسلح بود که از جمله این تغییرات، ایجاد نهادها و سازمانهای جدید برای دفاع از انقلاب مانند سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی، کمیته انقلاب اسلامی و وزارت اطلاعات است.
با آغاز جنگ تحمیلی جمهوری اسلامی ایران تحریمهای گسترده تسلیحاتی را نیز تجربه میکند و برای تعمیر و نگهداری تجهیزات پیشرفته خود، دچار مشکل جدی میشود.
. در همین زمان، متخصصان جوان ایرانی کار طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز را شروع میکنند و به پیشرفتهای قابل توجهی هم میرسند که از آن جمله میتوان به ساخت راکت و گلولههای توپخانه برای شلیک به سوی مواضع دشمن بعثی اشاره کرد.
در سال 63 و در کوران جنگ تحمیلی، اولین پایههای فناوری موشکی در ایران گذاشته میشود که در سالهای پایان جنگ با تولید راکتهای زلزال به ثمر مینشیند و در اوایل دهه 80 نیز با ارتقا راکت زلزال، موشکهای فاتح 110 طراحی و تولید میشوند.
در اواسط دهه 70 شمسی رونمایی ایران از موشکهای سری شهاب و به ویژه موشک شهاب 3 حیرت جهان را برمیانگیزد. هیچ کس فکر نمیکرد کشوری که تا دو دهه پیش کاملا وابسته به آمریکا و غرب بود، حالا بدون کمک خارجی به یکی از پیشرفته ترین علوم نظامی دست پیدا کرده و موشکی با برد قریب به 1200 کیلومتر ساخته است.
این فعالیتها در حوزه موشکی منجر به ساخت طیف متنوعی از موشکهای بالستیک و نقطهزن مانند قدر، فاتح، سجیل، عماد، ذوالفقار و خرمشهر در حوزه بالستیکها شد که قادرند با دقت بالا، اهداف خود را در فواصل مختلف مورد اصابت قرار دهند.
در حوزه فناوری پهپادی نیز ایران پیشرفتهای قابل توجهی کرده و موفق به ساخت انواع پهپادهای رادارگریز و با مداومت پروازی بالا مسلح به بمبها و موشکهای نقطهزن شده است به طوری که امروز جزو 5 کشور مطرح در حوزه پهپادی است.
در حوزه پدافند هوایی هم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی امروز قادرند انواع سامانههای راداری و موشکی را طراحی و تولید کنند و تمامی مراحل آموزش و به کارگیری این سامانهها نیز در داخل کشور صورت میگیرد.
در حوزه رزم دریایی، نیروهای دریایی ارتش و سپاه ضمن تامین امنیت آبهای سرزمینی ایران در خلیج فارس و دریایی عمان و دریایی خزر، با حضور در آبهای آزاد توانستهاند امنیت کاروانهای تجاری جمهوری اسلامی را در نقاط مختلف جهان تامین کنند. در همین زمینه نیروهای مسلح کشورمان موفق به ساخت انواع موشکهای کروز و بالستیک ضدکشتی مانند موشکهای کروز قادر و قدیر و نور و همچنین موشکهای بالستیک ضدکشتی خلیج فارس و هرمز شدهاند.
علاوه بر این، صنایع دفاعی کشورمان موفق به طراحی و ساخت انواع شناورهای مورد نیاز نیروهای مسلح مانند ناوشکنها، زیردریاییها و شناورهای تندرو موشک انداز نیز گامهای موثری برداشته شده است.
اما آنچه بیش از هر چیز در حوزه دفاعی و امنیتی در ایران پس از انقلاب به چشم می خورد آن است که
امروز جمهوری اسلامی ایران توانسته است علاوه بر آنکه امنیت خود را تامین کند، عمق استراتژیک خود را گسترش داده و در ورای مرزهای خود با دشمنانش درگیر شود.
تشکیل سپاه قدس و داشتن دو ارتش کلاسیک و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امنیت ملی ایران را تضمین کرده است .
البته تحوالات مهم فراوان دیگری نیز در کشور رخ داده که در این فرصت و مقال امکان پرداختن به تمام آنها نیست |