Normal
0
false
false
false
EN-US
X-NONE
FA
یادداشت :
مطالبه ؛ سکولار اداره شدن کشور توسط یک عالم اهل سنت درمراسم وزارت کشور !!
عبدالحمید اساعیل زهی ؛ از مولوی های اهل سنت ایران در مراسم مسئولان ستاد آقای روحانی در سالن وزارت کشور با انتقاد از نظام سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه در ایران گفته است ایران باید نظامی فرا مذهبی و سکولار و دموکراتیک اداره شود تا بتواند در داخل و خارج به یک تعادل سیاسی و اجتماعی و تعامل دیپلماسی دست یابد . وی هشدار داده است که در غیر اینصورت ایران با بحران های شدید داخلی و هرج و مرج و جنگ های خانمان سوز و نابرابر خارجی مواجه خواهد شد .
در شرایط جدید منطقه و آمدن ترامپ به عربستان و تشکیل ناتوی عربی علیه ایران و تهدیدات قبلی عربستان نسبت به ایران که جنگ را بداخل خاک ایران خواهیم کشاند و حمایت قبلی عربستان از گروهکهای تروریستی شرق کشور و رو شدن دست آن کشور در حماین از امثال ریگی تروریست و جند الشیطان و غیره .... مواضع طرح شده فوق الذکر توسط این مولوی که در سایه رافت نظام اسلامی و ولایت فقیه , آزادانه هرچه دلش میخواهد در نمازجمعه میگوید و هروقت دلش میخواهد به عربستان برای دستور گرفتن میرود و درحد یک والی منطقه ای به مسئولان نظام دستور میدهد . نشان از یک توطئه و فتنه جدید ( آمریکائی –عربی-وهابی) دارد .
دامن زدن بعضی نامزدها ی انتخابات به گسل های مذهبی و خودشیرینی های افراطی مشاور رئیس جمهور امور اقلیتها ی مذهبی در ابتدای دولت یازدهم و گذاشتن استانداران بی تدبیر در بعضی استانها ی مرزی ومجاور تروریستهای وهابی که موجب پیوستن عده ای از اهالی آن مناطق به داعش شد , آنچنان این افراد را گستاخ کرده که با صراحت و علنی قانون اساسی و میثاق ملی مردم ایران را که پای آن امضاء بیش از 200 هزار شهید است و 2/98 % مردم آنرا رای داده اند , زیر سوال می برد و برخلاف اصل لایتغیر 4 قانون اساسی خواستار سکولار اداره شدن کشور ایران میشود . در این رابطه چند نکته مهم قابل تامل است :
1- طرح این مطلب در چنین شرایطی دقیقا حاکی از پیوند توطئه گران بیرونی با داخل برای فتنه ای جدید است
2- بیان این مواضع از سوی این مولوی قدر ناشناسی وکمال سوء استفاده از مدارای نظام است
3- تهدید نظام و کشور به ایجاد بحران داخلی و خارجی درصورت سکولار نشدن مدیریت کشور, اعلام جنگ بانظام اسلامی است .
4- بیان این موضع در مراسم رسمی حامیان رئیس جمهوربدون هیچ پاسخ و برخورد قانونی تامل برانگیز است
دلایل رد چنین مطالباتی
1- طبق اصل پنج قانون اساسی در زمان غیبت حضرت ولی عصر عج در جمهوری اسلامی ایران , ولایت امر و امامت امت برهعده فقیه عادل و باتقوی؛ آگاه به زمان ؛ شجاع , مدیر و مدبر است که طبق اصل یکصدوهفتم هعده دار آم میگردد.
2- طبق اصل دوازدهم قانون اساسی ؛ دین رسمی ایران ؛ اسلام و مذهب جعفری اثنی عشری است و این اصل الی الابد غیر قابل تغییر است .
اصل فوق و عملکرد جمهوري اسلامي ايران در ارتباط با پيروان ساير مذاهب اسلامي به خوبي نشان دهنده اهتمام نظام اسلامي به رعايت حقوق پيروان اين مذاهب است که کم تر نمونه ای از آن درسایر کشورهای اسلامی می توان یافت. بر اين اساس حقوقي که قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران براي مسلمانان مورد نظر مقرر داشته عبارتند از:
1- احترام:
يکي از ضروريات روابط مسالمت آميز بين اهالي يک کشور،احترام متقابل است که اين مسالمت را تسهيل مي کند.قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران براي ايجاد روابط مسالمت آميز و اخوت و برادري بين همه مسلمانان و پر هيز از هرگونه تفرقه اي بررعايت احترام کامل تأکيد مي نمايد . بنابراين هرگونه بي احترامي نسبت به پيروان مذاهب اسلامي قانوناً ممنوع مي باشد.
2- آزادي انجام مراسم مذهبي:
انجام مراسم مذهبي، علاوه بر جنبه عبادي، حالت سياسي به خود مي گيرد. در جوامعي که اختلافات فرقه اي و مذهبي وجود دارد، انجام اين گونه مراسم طبعا بين گروه هاي متخالف ايجاد رقابت و حتي کينه و دشمني مي کند. از اين رو بسياري از حکومت ها در مقابل اين قبيل مراسم محدوديت هايي به وجود آورده و با آن اقليت ها به شدت برخورد مي کنند، اما با اين همه در جمهوري اسلامي ايران پیروان ساير مذاهب اسلامي و حتي اقليت هاي غير مسلمان در انجام مراسم مذهبي خود کاملا آزاد و مورد احترام مي باشند.
3- رسميت تعليم و تربيت ديني و احوال شخصي:
همه فرق اسلامي تابع تعاليم و احکام قرآن و سنت نبي اکرم(ص) مي باشند. آزادي مذهب، اقتضا مي کند که پيروان همه مذاهب اسلامي از امکانات خاص خود در اين زمينه ها برخوردار باشند. از اين رو اصل دوازدهم قانون اساسي فقه اين مذاهب و حق تعليم و تربيت ديني آنان را به رسميت شناخته و براي دولت تکليف مي نمايد که امکانات لازم را در اين خصوص فراهم نمايد.
4- رسميت منطقه اي:
در برخي از مناطق کشورکه پيروان یک مذهب اسلامي، اکثريت ساکنان را تشکيل مي دهند، قانون اساسي مقررات محلي را در حدود اختيارات شوراها در چارچوب موازين اسلامي و قوانين کشور به آنان واگذار نموده است.
5- حقوق سياسي و اداري:
علاوه بر حقوق مذکور بررسي ساير اصول قانون اساسي نشان دهنده امتيازات برجسته اي براي پيروان ساير مذاهب اسلامي مي باشد:
الف) آزادي تشکيل احزاب، جمعيت ها، انجمن هاي سياسي و صنفي و انجمن هاي اسلامي، براساس اصل 26 قانون اساسي.
ب)نمايندگي مجلس شوراي اسلامي براساس اصل 64 قانون اساسي.
ج)تساوي در همه حقوق انساني، سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي با رعايت موازين اسلامي، براساس اصل نوزدهم و بيستم قانون اساسي .
3- طبق اصل چهارم قانون اساسی ؛ کلیه قوانین و مقررات ودنی ؛ جزائی ؛ مالی ؛ اقتصادی ؛ اداری ؛ فرهنگی ؛ نظامی ؛ سیاسی و غیر اینها باید بر اساس موازین اسلامی باشد .
4- اکثریت اهل سنت ایران مثل بقیه مردم به قانون اساسی جمهوری اسلامی رای مثبت داده وآنرا پذیرفته اند
5- رابطه اهل سنت با ولایت فقیه قبل از انقلاب :
اهل سنت در ایران مردمانی اسلام خواه و عدالت خواه بودند و همواره در دوران ستم شاهی مورد ظلم و بی عدالتی دستگاه حاکم قرار می گرفتند. سکونت برادران اهل سنت در مناطق دور از مرکز و تمرکز دولت مردان بر پایتخت موجب محرومیت اهل سنت از حداقل امکانات رفاهی بود و اهل سنت این موضوع را با تمام وجود احساس می کردند. بی توجهی دستگاه حاکم در زمان شاه به مناطق محروم گذران زندگی را برای اهل سنت در مناطق مرزی بسیارسخت می کرد،به همین جهت نارضایتی را در بین مردم ایجاد کرده بود.
قیام حضرت امام خمینی ر(ه)از حوزه علمیه قم بارقه امید را در دل های مشتاق اهل تسنن روشن کرده و امام به عنوان رهبرجنبش انقلابی مردی از جنس خود دانسته و از همان دوران مبارزه به پشتیبانی از مبارزات ایشان پرداختند. شاه که تصور همراهی اهل سنت با مبارزان انقلابیون را نداشت فشارهای خود را بر اهل سنت بویژه علما افزایش داده و در برخی موارد مدارس علوم دینی را بستند. اعلام همبستگی علمای طراز اول اهل سنت سیستان و خراسان جنوبی از مواردی است که در تاریخ ثبت شده است. بارزترین نمونه همبستگی اهل سنت با انقلابیون و همراهی با مبارزات انقلابی را میتوان در استقبال و همراهی و همکاری صمیمانه برادران اهل سنت ایران شهر در زمان تبعید یکی از سرشناس ترین مبارزین انقلابی به آن دیار دانست .
دستگاه حاکم با هدف فشار و ایجاد تفرقه بین مبارزین در اقدام به تبعید روحانی مبارز حضرت آیت الله خامنه ای به ایرانشهر نمود و با این کار می خواست مبارزه انقلابیون را به شکست بکشاند.رژیم ستم شاهی که فکر می کرد ایرانشهر به سبب سکونت اهل سنت محل مناسبی برای تبعید رهبر معظم انقلاب است و این روحانی مجاهد شیعه در تنگنای اجتماعی و عاطفی قرار خواهد گرفت، ایشان را به این شهر تبعید کرد اما غافل از این بود که محبت و صمیمیت مردم و احساسات پاک مذهبی آنان خیلی زود باعث پیوند بسیار دوستانه و صمیمی بین ایشان و مردم اهل سنت ایرانشهر شد مقام معظم رهبری از ارتباط خود با اهل سنت بویژه به نیکی یاد می کنندومی فرمایند« من در ایرانشهر احساس غریبی و غربت نداشتم ».
6-حمایت بیدریغ نظام جمهوری اسلامی از مظلومان اهل سنت در عراق و سوریه و افغانستان و فلسطین ولبنان
و اهداء شهدای فراوان در این راه
7-تلاش خستگی ناپذیر آیه الله امام خامنه ای برای وحدت جهان اسلام و پرهیز از اختلافات مذهبی .
همگی دلایل روشنی بر این حقیقت است که کسانی به حقوق پیروان دیگر مذاهب اهمیت نمی دهند و ارزشی برای آنها قایل نیستند که :
در عربستان نمیتوانند مردم شیعه قطیف و .. را تحمل کنند .
دربحرین نمیتوانند حقوق شیعیان مبنی بر هربحرینی یک رای را به رسمیت بشناسند
اگر یک اهل سنت به شیعه بگرود اورا باتمام امکانات محروم و منکوب میکنند
امیدوارم برادران اهل سنت ایران نسبت یه این سخنان مولوی خود واکنش نشان داده و اجازه ندهند این افراد اهل سنت را آلت دست مطامع کسانی قرار دهند که امروز دستشان به خون مسلمانان منطقه آلوده و باعث آوارگی میلیونها مسلمان و از بین رفتن عزت و کرامت آنها پیش کفار شده اند .