اعتمادی که سراب است
شرحی بر حدیث ولایت حمیدرضا ترقی
اعتماد به شیطان ازعوامل ورود در جهنم
(أ لم أعهد إلیکم یا بنی آدم أن لا تعبدوا الشیطان؛ ای فرزندان آدم، آیا با شما پیمان نبستیم که شیطان را نپرستید؟» (یس/ 60.(إنه لکم عدو مبین؛ زیرا دشمن آشکار شماست.) یس/ 60) شیطان می کوشد آدمی را بفریبد و بدو بنماید که دوست اوست، و هر گمراهی را که بدان اشاره می کند محض نصیحت و دلسوزی است. برخی از مردم بدین بهانه که فریب او را خورده اند به دام شیطان می افتند، ولی پروردگار ما می گوید: همانا او دشمنی است آشکار، و هیچ کس را در پیروی از او عذر و بهانه ای نیست، مگر آن که خود خویشتن را فریب داده باشد. و نشانه دشمنی شیطان نیز این است که به چیزی فرمان می دهد که انسان می داند آن چیز زیانبار است.
عهدی که با خدا بستیم
در این جا پروردگار ما برای تاکید بیشتر و بیان آنچه وظیفه فرزندان آدم است می فرماید: (و أن اعبدونی هذا صراط مستقیم؛ آیا من به شما عهد نکردم که مرا بپرستید و از من اطاعت کنید که راه مستقیم همین است.» (یس/ 61؛ از یک سو پیمان گرفته که اطاعت شیطان نکنند، چرا که او دشمنی و عداوت خود را از روز نخست آشکار ساخته، کدام عاقل به فرمان دشمن دیرینه و آشکارش ترتیب اثر می دهد؟
در مقابل پیمان گرفته که از او اطاعت کنند، و دلیلش را این قرار می دهد که "صراط مستقیم همین است" و این در حقیقت بهترین محرک انسانها است، چرا که فی المثل هر کس در وسط بیابان خشک و سوزانی گرفتار شود و جان خود و همسر و فرزند و اموالش را در خطر دزدان و گرگان ببیند، مهمترین چیزی که به آن می اندیشد پیدا کردن راه مستقیم به سوی مقصد است، راهی که سریعتر و آسانتر او را به سر منزل نجات برساند. ضمنا از این تعبیر استفاده می شود که این جهان سرای اقامت نیست، چرا که راه را به کسی ارائه می دهند که از گذرگاهی عبور می کند و مقصدی در پیش دارد.
مستقیم بودن راه از آن جاست که خدا آن را برای ما فراتر از گرایشهایی که بشر را به راست و چپ به گمراهه می برد، و جهلی که صاحب خود را به سوی افراط یا تفریط می کشاند، ترسیم کرده است.
هدف شیطان گمراهی انسانهاست
شیطان گفته است: پروردگارا به سبب آنکه مرا اغوا کرده ای زرق و برق زندگی را در چشم آنها جلوه می دهم، و همه آنها را اغوا خواهم کرد (در حالی که خداوند سبب گمراهیش نبود بلکه هوای نفسش او را گمراه ساخته).» و راستی عجیب است که چنین دشمنی را به دوستی برگزینیم، و به گفته شاعر:
کجا بر سر آیم از این عار و ننگ *** که با او به صلحیم و با حق به جنگ؟
آیات قرآن کریم در مقام بیان سرگذشت بیگانگان در صحنه قیامت اشاره به دوزخ می کنند که پیوسته وسیله تهدید بوده ومردم آن را انکار می نمودند و در حقیقت از مسئولیت خود بر خلاف خود سرباز زده و حسن و قبح و نیک و بد و زشت و زیبای اعمال و رفتار خود را نادیده گرفته و انکار می نمودند. همانا، ما هلاک رفتگان را دیدیم، و نشانه های هلاک آنها، هم چنان بر آثار بازمانده آنها نگاشته و در دلهای نسلها حک شده است، اما بلاخیزتر و رنجبارتر از هلاک، آن آتشی است که بدان افکنده شوند.
«هذه جهنم التی کنتم توعدون؛ این است آن جهنمی که به شما وعده داده شده بود.» (یس/ 63
بی اعتمادی امام خمینی ره به شیطان بزرگ
امام راحل«ره» آمریکا را شیطان بزرگ نامیده و اینکه فرمودند :اگر الله اکبر هم بگوید باز قابل اعتماد نیست و اینکه مقام معظم رهبری سکان دار با بصیرت نظام به کرات فرمودند که آمریکا قابل اعتماد نیست،به مذاکرات خوش بین نیستم و یا با دادن پاسخهای دندان شکن به تهدیدات و… این ناشی از بصیرت عمیق رهبران ما و درک معارف قرآن و اهلبیت (علیهم السلام)میباشد
.امروز با اندک توجهی می بینیم که بسیاری از کارهایی که غرب بویژه آمریکا انجام میدهند همان خواستههای شیطان بوده و گاها شیطان را هم درس میدهند لذا امام «ره» با بینش عمیق خود فرمودند: آمریکاشیطان بزرگ است.
چرا نباید به غرب ( شیطان بزرک) اعتماد کرد؟
طبق مبانی قرآنی,:
1-جامعهٔ ایمانی حق ندارد با دشمنان خدا رابطهٔ دوستی و صمیمانه داشته باشد
2- القای مودت و ابراز دوستی با دشمنان جرات آنان را در برابر مومنان بیشتر میکند
3- در سیاست خارجی برقراری رابطه و قطع آن باید بر اساس ملاکهای دینی باشد
4- برقراری رایطه با کفار در صورتی جایز است که آنها به ارزشهای شما احترام بگذارند و در صدد توطئه نباشند یا آنجا که در آیهٔ ۱۱۳ سورهٔ هود میفرماید : (لا ترکنوا الی الذین ظلموا …) یعنی به ستمگران نباید تکیه نمود. در روایات میخوانیم که محبت و
بی تردید مومن باید عزت خود را در برابر دشمن حفظ نماید چراکه مومن همه چیز خود را از خدا میداند و از او مدد میجوید و در سختیها اعم از تحریمها تهدیدها و غیره ضمن تدبیر و تحمل، دست نیاز به سوی دشمن نمیگشاید تا مبادا عزت او شکسته شود امام باقر علیه السلام میفرماید:” هنگام نیازمندی از دشمن ما یاری نجویید و از آنان غذا و نوشیدنی طلب نکنید “شاید اینجا امام علیه السلام به جهت ضرورت مسئله آب و غذا این دو مورد را متذکر شدند از طرفی به مرور زمان نیازهای ضروری بیشتر میشود و شاید روایات دیگر ضروریات را هم شامل شود و یا اینکه برگشت همهٔ ضروریات به این موارد است آنهم به جهت حیاتی بودن آنها و شاید کلام رهبری معظم خطاب به تیم مذاکره کننده برگرفته ازین کلام معصوم باشد که مسائل ضروری نظام را به بحث مذاکره گره نزنید.
امروزه که برخی به بهانهٔ تعامل و ارتباط با دنیا خواهان برقراری ارتباط با غرب بویژه آمریکا هستند همواره باید به این کلام امیرالمومنین علیه السلام توجه و دقت لازم را داشته باشند آنجا که حضرت میفرمایند: بعد از صلح کردن با دشمن از او سخت برحذر باش که گاه خود را نزدیک میکند تا غافلگیر کند پس محتاط و دور اندیش باش و حسن ظنت به او را متهم دان(مستدرک الوسایل جلد ۱۱ص۴۳)
سراب اعتماد
سراب، جلوه ای دروغین از واقعیت است كه موجب فریب و گمراهی تشنگان و جویندگان آب می شود؛ به تعبیر جناب سعدی«چو خیال آب روشن كه به تشنگان نمایی».
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با فرمانده و نیروی هوائی کشور فرمودند:لازمه ی سازندگی و بن بست شکنی ,امید و توکل به خدا و به کار بستن عقلانیت در ذیل آن،است ایشان تأکید کردند: اگر به جای این کار، به شیطان ها به خصوص شیطان اکبر اعتماد کنیم و عقلانیت را در سایه ی امید به شیطان ها به کار ببندیم، نتیجه ی آن، سراب است.
حضرت آیت الله خامنه ای عقلانیت و تدبیر را در دیپلماسی، اداره ی کشور و دیگر امور، ضروری خواندند اما خاطرنشان کردند: اعتماد به شیاطین و امید بستن به کسانی که با اصل وجود نظام و حاکمیت اسلام مخالفند خطای بزرگی است چرا که از این کار خیری به کشور نمی رسد.
علل دشمنی آمریکا با اسلام و نظام جمهوری اسلامی و مستندات آن برکسی پوشیده نیست , واز 11 سپتامبر این هدف خیلی شفاف تر برملاگردیده وشرکت آمریکا در جنایات علیه فلسطینی ها و یمنی ها و عراقیها و سوری ها و افغانستانی ها توسط دولتهای مورد حمایت آمریکا ویا عناصر تروریستهای تکفیری کاملا نشان میدهد که آمریکا اسلام را خطری برای موجودیت و سلطه و کدخداگری خود می داند و از هیچ تلاشی برای نابودی حرث و نسل آنها دریغ نمی کند.
در چنین شرایطی عقلانیت اجازه نمی دهد به این دشمن تکیه و اعتماد شود بلکه باید از هرگونه اعتماد پرهیز کرد.زیرا حاصلی جز سراب وضرر و جهنم دنیوی و اخروی ندارد. |